Onbekende gouden munt 1644
Onbekende gouden munt 1644
Hallo ik heb een munt gevonden maar kan ondanks het jaartal en de teksten haast niets bruikbaars vinden op internet om te achterhalen wat dit voor munt is. Ik hoop dat iemand mij wat meer over deze munt kan vertellen. Grote ongeveer 23 mm, gewicht ongeveer 3.37 gram
Alvast bedankt.
Alvast bedankt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Onbekende gouden munt 1644
Deze vraag heb je toch al geplaatst boven aan in het forum?
Waarom dan nog een keer, dat is verwarrend.
Waarom dan nog een keer, dat is verwarrend.
Hallo Ger,
Dat klopt, ik weet niet hoe ik dat bericht kan verwijderen. Ik dacht dat de vraag hier beter paste.
Dat klopt, ik weet niet hoe ik dat bericht kan verwijderen. Ik dacht dat de vraag hier beter paste.
Ik denk dat het een penning is omdat het wapen en tekst op de achterkant niet overeen komt met de munten die ik kan vinden.
Maar zoek zelf eens hier:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Keizer_Ferdinand_III
Ferdinand III von Habsburg
Op deze link is er een aangeboden maar niet verkocht:
https://www.catawiki.be/l/21822819-rdr-ducat-1644-goud
1637-1657 diam 21mm 3,3 gram
OBVERSE:
Description: Ferdinand III standing in profile. Inscription: FERDINANDVS III D G RO IM SAV
REVERSE:
Description: Coat of arms above the date. Inscription: CASPAR MELCHI BALTHA
succes mvg, .
Maar zoek zelf eens hier:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Keizer_Ferdinand_III
Ferdinand III von Habsburg
Op deze link is er een aangeboden maar niet verkocht:
https://www.catawiki.be/l/21822819-rdr-ducat-1644-goud
1637-1657 diam 21mm 3,3 gram
OBVERSE:
Description: Ferdinand III standing in profile. Inscription: FERDINANDVS III D G RO IM SAV
REVERSE:
Description: Coat of arms above the date. Inscription: CASPAR MELCHI BALTHA
succes mvg, .
Dan moet je bovenin in het bericht op het kruisje drukken en het bericht verwijderen. (Je moet dan wel ingelogd zijn)
Je moet het wel vlug doen want anders kan het niet meer, dan moet je het aan de moderator vragen om het bericht te verwijderen.
Ik heb net dit bericht hierboven gekopieerd en het bericht daar verwijderd.
Mvg,
Je moet het wel vlug doen want anders kan het niet meer, dan moet je het aan de moderator vragen om het bericht te verwijderen.
Ik heb net dit bericht hierboven gekopieerd en het bericht daar verwijderd.
Mvg,
Volgens mij is het sowieso een gouden dukaat 1644 geslagen onder Ferdinand III, keizer van het Roomse Rijk. Maar de muntplaats? Geen idee.
Hallo Ger, die had ik ook gevonden, de munt bij catewiki bleek nep en de veiling is toen gestopt als ik het goed lees.
Ik heb het andere berichten verwijderd.
Ik heb het andere berichten verwijderd.
Dit ben ik ook tegen gekomen, maar kom toch niet verder met zoeken.
http://www.nederlandsemunten.nl/Virtuel ... 7-1641.htm
Het is dezelfde als nr 9
http://www.nederlandsemunten.nl/Virtuel ... 7-1641.htm
Het is dezelfde als nr 9
Stad Keulen
Dukaat 1644 van Ferdinand III. Voorzijde: Stadswapen, daarboven jaartal, in het omschrift de schilden van de heilige drie koningen (Caspar, Melchior en Balthasar). Keerzijde: Keizer staand in harnas met omgeslagen sjerp, in de handen een rijksappel en scepter. Catalogi: Noss 402b, Fr. 766., Krause #352.
Indien deze echt is zou ik hem in deze staat op €350 tot €450 schatten.
Dukaat 1644 van Ferdinand III. Voorzijde: Stadswapen, daarboven jaartal, in het omschrift de schilden van de heilige drie koningen (Caspar, Melchior en Balthasar). Keerzijde: Keizer staand in harnas met omgeslagen sjerp, in de handen een rijksappel en scepter. Catalogi: Noss 402b, Fr. 766., Krause #352.
Hallo Jan,Koevoets numismatics schreef: ↑27 sep 2020, 09:01 Stad Keulen Dukaat 1644 van Ferdinand III. Voorzijde: Stadswapen, daarboven jaartal, in het omschrift de schilden van de heilige drie koningen (Caspar, Melchior en Balthasar). Keerzijde: Keizer staand in harnas met omgeslagen sjerp, in de handen een rijksappel en scepter. Catalogi: Noss 402b, Fr. 766., Krause #352.
Ja, ik heb hem nu ook gevonden in de Friedberg Germay Sities Cologne 766
Ik had niet in Duitsland gezocht, wat ben jij toch goed man.
Mvg, .
Hallo Jan en Ger,
Dat is veel goede informatie dank voor jullie snelle reacties.
Kan ik dit ook ergen terug vinden, of zijn dit speciale sites?
Dat is veel goede informatie dank voor jullie snelle reacties.
Kan ik dit ook ergen terug vinden, of zijn dit speciale sites?
Ik zal de munt ook nog even schoonmaken, hij kwam zo uit de grond en is nog niet schoongemaakt.
Ik zou dat overlaten aan een professional als je dat zelf niet bent. En anders gewoon zo laten. Schoonmaken (poetsen) op een ondeskundige manier is een garantie op fikse waardevermindering.
Ik bedoel alleen spoelen met water, er zit nog allemaal aarde op.
Dit kan toch wel?
Dit kan toch wel?
Spoelen met water is ok, liefst afdrogen met een microvezeldoekje om krassen te voorkomen.
Gaan we doen.
Dukaat voorzichtig met water afgespoeld. Er zit nog een klein beetje aarde hier en daar.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nee maar wel speciale catalogi of boeken.
Misschien zijn er site 's waar deze informatie op staat maar dan moet je de naam weten of er naar gaan zoeken.
Mvg, .
In wel boek catalogus heeft u deze dukaat gevonden?
In de post hierboven van "Koevoets numismatics" staat het al geschreven.Koevoets numismatics schreef: ↑27 sep 2020, 09:01 Stad Keulen
Dukaat 1644 van Ferdinand III. Voorzijde: Stadswapen, daarboven jaartal, in het omschrift de schilden van de heilige drie koningen (Caspar, Melchior en Balthasar). Keerzijde: Keizer staand in harnas met omgeslagen sjerp, in de handen een rijksappel en scepter.
Catalogi: Noss 402b, Fr. 766., Krause #352.
Noss ken ik niet, Fr. staat voor Friedberg, zoeken in het Engels op het internet, bv Frieberg coin catalog.
Mvg, .
Dankjewel Ger,
Ha ValTob, wanneer men op acsearch kijkt met de info van Koevoets, telkens een van de afgekorte boekverwijzingen, dan vind men meerdere exemplaren van verschillende jaren en kwaliteit en daarbij de veilingresultaten. Daaruit blijkt dat ook de schatting van Koevoets ok is (voor wie daaraan zou twijfelen). Mvgr, Mel
Dankjewel Mel,