tweede letter serienummer

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de Eurobiljetten
kenghy123 België
Aankomend lid
Aankomend lid

tweede letter serienummer

Bericht door kenghy123 »

Dag, ik had onlangs een 20 euro biljet van de Europa serie (tweede serie), de eerste letter van het serienummer was een X (dus van Duitsland), maar de tweede een Z. Nu dacht ik dat de tweede letter maar van A t.e.m. F liep? Heb er goed naar gekeken maar er was verder niets verdachts aan, en kon er zonder problemen mee betalen. Geen vals biljet dus, maar misschien een misdruk? Of gebruiken ze in Duitsland toch een Z als tweede letter? Als ik me goed herinner, was het eerste cijfer overigens 0 (nul). En denk tweede cijfer ook (maar dat ben ik niet meer zeker). Vond ik ook wel vreemd. (XZ00******** dus)
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Re: tweede letter serienummer

Bericht door llinde »

X als eerste letter betekent Giesecke & Devrient GmbH (München), dus heb je het inderdaad over een Duits biljet, maar er zijn dus ook Duitse biljetten die met andere letters beginnen!
Volgens mij mag de tweede letter elke willekeurige letter zijn, en heeft die geen specifieke betekenis. Op de ECB site vind ik daar ook geen beperkingen voor. (https://www.ecb.europa.eu/euro/banknote ... ex.nl.html)
Het horizontale nummer bestaat uit twee letters en tien cijfers. De eerste letter verwijst naar de drukkerij (zie onderstaande lijst). De tweede letter heeft geen bijzondere betekenis, die maakt alleen méér serienummers mogelijk.
Ik ben dus wel nieuwsgierig waar jij de informatie vandaan haalt dat dit alleen A t/m F zou kunnen zijn.
JohanV79 Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door JohanV79 »

kenghy123 schreef: 28 aug 2020, 21:07 Dag, ik had onlangs een 20 euro biljet van de Europa serie (tweede serie), de eerste letter van het serienummer was een X (dus van Duitsland), maar de tweede een Z. Nu dacht ik dat de tweede letter maar van A t.e.m. F liep? Heb er goed naar gekeken maar er was verder niets verdachts aan, en kon er zonder problemen mee betalen. Geen vals biljet dus, maar misschien een misdruk? Of gebruiken ze in Duitsland toch een Z als tweede letter? Als ik me goed herinner, was het eerste cijfer overigens 0 (nul). En denk tweede cijfer ook (maar dat ben ik niet meer zeker). Vond ik ook wel vreemd. (XZ00******** dus)
Heel vreemd die Z daar. Kijk maar naar de tabel van biljetten die ik ooit al eens vond.
Ik zou toch maar eens nader onderzoeken, een valse lijkt me echt waarschijnlijk.

Kun je foto's plaatsen?

In de tabel: groen/vet betekent: nieuwe serie. Andere codes zijn van de eerste reeks.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

JohanV79 schreef: 03 sep 2020, 01:10 Ik zou toch maar eens nader onderzoeken, een valse lijkt me echt waarschijnlijk.
Welke reden(en) heb je om aan te nemen dat het biljet vals is? Alleen omdat jij nog geen biljet bent tegengekomen met een Z op de tweede positie van het serienummer?
Dat lijkt me namelijk een volslagen onzinnige reden. Er is geen enkele reden waarom dat niet geldig zou zijn, en als je een biljet zou willen vervalsen ga je waarschijnlijk niet een serienummer kiezen wat volledig anders is dan wat je ooit hebt gezien, dus op basis van de huidige informatie juist uiterst onwaarschijnlijk dat het een vals biljet is.
Als je in staat bent een biljet na te maken inclusief alle echtheidskenmerken, ga je het heus niet verknallen met het serienummer...
JohanV79 Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door JohanV79 »

Moet jij eens opletten: ik heb 15 jaar aan de kassa gewerkt, en je zou zeggen: het serienummer is makkelijk na te maken, maar nee daar gaan valsemunters juist bijna allemaal de fout in. Alle valse biljetten die we vonden waren allemaal met verzonnen nummers. Dus zeer makkelijk om valse biljetten uit omloop te halen. Ben je al naar de bank geweest om het te laten keuren? Weet wel: als het echt vals is, krijg je het niet meer terug, en mag je je melden. Maar dat is ook zo als je er aan de kassa mee betaalt en ze komen erachter.
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Kijk eens hier op 1:08

Voor alle duidelijkheid, biljetten met XZ bestaan en worden ook gevonden, dus ik zie geen reden om ze als "waarschijnlijk vals" te bestempelen alleen omdat ze deze geldige lettercombinatie in het serienummer hebben.

Terug naar “Eurobiljetten”