Dag verzamelaars kan iemand vertellen welke muntplaats mijn muntje heeft en of deze postuum geslagen is.
Groeten Sigi.
Tetradrachme Alexander III
Moderator: George_III
Tetradrachme Alexander III
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Tetradrachme Alexander III
Dat is oa te bepalen met het monogram op de reverse voor de voeten van Zeus en de tekst achter Zeus: door de onscherpe foto allebei niet goed te lezen
Medicus, onderzoeker.
Hopelijk een betere foto.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik vind het een erg mooie munt.
Mvg,
.

Mvg,

Griekse tetradrachmes zijn altijd fantastische munten. Maar wat betreft die van Alexander is dit toch wel een van de meeste gewilde emissies; we zien Zeus zittend met twee parallelle benen, de kop van een drietand en een M onder de troon en in het veld links iets wat door numismaten wel word beschreven als zijnde een hark- of schoffel-achtig instrument. Kortom, nummer 3609 in de catalogus van Price. En dat is, behalve zowel life-time te zijn (324-323 BC) alsmede uit het munthuis van Babylon (voor Alexander verreweg het meest gewilde munthuis) te komen, een vrij zeldzaam ding. De literatuur vermeld maar een viertal exemplaren (3 bij de ANS en 1 in het British Museum). Recentelijk zijn er twee exemplaren geveild; bij CNG in 2018 en, warempel, bij Leu ook in 2018. Dat laatste exemplaar komt wel heel bekend voor... Qua keerzijde komt de stempel van uw munt overigens overeen met het exemplaar in de collectie van de ANS dat in de befaamde Demanhur hoard van 1905 is gevonden. Gewoon een leuk detailtje 

Dank je wel Mika voor je prachtige gedetailleerde en deskundige uitleg.
Babylon had ik echt niet verwacht.
Voor mijn collectie een gelukstreffer, want ik heb al eentje van Amphipolis en ook eentje uit Lydie.
Heb hem kunnen kopen voor 150 Euro.
Groeten Sigi
Babylon had ik echt niet verwacht.
Voor mijn collectie een gelukstreffer, want ik heb al eentje van Amphipolis en ook eentje uit Lydie.
Heb hem kunnen kopen voor 150 Euro.
Groeten Sigi