Amerikaanse munten, wie verzamelt dit nog meer?

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de wereldmunten.

Moderator: koenmunten

Zilvervloot18 Nederland
Lid
Lid

Amerikaanse munten, wie verzamelt dit nog meer?

Bericht door Zilvervloot18 »

Het leek mij leuk eens een stukje van mijn collectie te delen met jullie. Daarnaast ben ik benieuwd wie er nog meer Amerikaanse munten verzamelt, en waarmee ik dit kan delen en over kan praten.

Het is een vrij lastig verzamelgebied in Nederland. Vaak erg "overpriced" om maar in de Amerikaanse terminologie te blijven, en het aanbod is beperkt.

Mijn interesse naar deze munten is ontstaan tijdens mijn reizen naar de VS, waar ik zo'n 12 keer ben geweest door het hele land heen. Daar is alles zeer makkelijk en in grote hoeveelheden te krijgen en immens populair. Dagelijks lees ik bij via internet, mijn geliefde "Redbook 2020"(gekocht in de Philadelphia Mint) en ook via YouTube leer ik veel.

Ik durf mijzelf inmiddels wel een aardige kenner te noemen op het gebied van VS munten.

Mijn hoofdverzamelgebied is eigenlijk gefocust op halve dollars. Zowel zilver, als moderne "commemoratives", die Cupro Nickel zijn. Het verhaal rondom halve dollars is werkelijk interessant, als je begrijpt waarom deze munt totaal niet populair is en uberhaupt weinig gebruikt is sinds de jaren '50. Dat heeft vele redenen.
Daarnaast ligt mijn focus op zilveren dollars, met name commemoratives en Eisenhower Dollars. Hier en daar en Morgan en Peace Dollar, maar je komt enorm veel vervalsingen tegen.

Natuurlijk hou ik mij ook bezig met kleinere stukken zoals quarters, dimes, half dimes etc.

Anyway, een deel van mijn collectie met als pronkstukken:
1970 silver Kennedy half dollars. Hier heb ik er een aantal van, oplage van maar 2 miljoen in Denver en 2,6 miljoen in San Francisco.
1987 Kennedy half dollar. Hier heb ik er 2 van en met een oplage van maar 2,8 miljoen in Philadelphia en Denver een prachtig stuk.
1865 2 cent. Het eerste muntstuk waar "In god we trust" op gebruikt werd.
1831 Capped Bust half dime, helaas met een "piercing".
1834 Capped Bust half dollar, in vrij goede staat
1924 Huguenot half dollar, 300 jaar herdenking van het ontstaan van "New Netherlands". Met een oplage van maar 142.080 mijn zeldzaamste(en duurste) stuk. Afgebeeld is onder andere Willem de Zwijger.

Een groot deel van de collectie zal ik later laten zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Riffcold United States of America
Lid
Lid

Re: Amerikaanse munten, wie verzamelt dit nog meer?

Bericht door Riffcold »

Mooie verzameling! Ik ben Amerikaans en verzamel ook Amerikaanse munten. Voor mij is het inderdaad een tegenvaller qua aanbod in Nederland en wat er beschikbaar is is idd aan de hogere kant qua kosten. Ik probeer meer via buitenlandse veilingen aan te schaffen. Voor nu werk ik aan een typeset met een meer uitgebreide focus op de Barber reeks, grote centen en coloniale munten.

Groet,
Cliff
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door sjors-sjors »

Interessant verzamelgebied. Met name de vroege 18e eeuw en de eerste jaren na de onafhankelijkheid. Toch moet ik stiekem altijd een beetje gniffelen als ik hoor dat er honderdduizenden tot miljoenen van geslagen zijn en dat ze dan toch zeldzaam zijn.
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door PietjePuk190 »

sjors-sjors schreef: 27 jun 2020, 01:37 altijd een beetje gniffelen als ik hoor dat er honderdduizenden tot miljoenen van geslagen zijn en dat ze dan toch zeldzaam zijn.
Dat ja :lollig:

Maar als je ziet wat voor bedragen er betaald worden voor Amerikaanse munten (en papiergeld lijkt wel NOG erger te zijn) dan is de lol er heel gauw af. Als er in NL een keer 30.000 Euro voor een stuk betaald wordt komt het in de krant. Op veilingen in Amerika gaat dat met gemak 1 of zelfs 2 ordes van grootte hoger :shock:
Zilvervloot18 Nederland
Lid
Lid

Tja, je moet ook niet vergeten dat de VS 315 miljoen inwoners heeft, en dat reguliere slagen soms wel 30 miljoen stuks in een jaar kunnen zijn. In die verhoudingen is 2 miljoen dus wel zeldzaam. Ook gezien het feit dat in de jaren 60 en 70 enorm veel geld is omgesmolten door de stijgende zilverprijs.. Dus hoeveel er daadwerkelijk over is is gissen..
Zilvervloot18 Nederland
Lid
Lid

Een stukje dat ik ook bij nieuwe aanwinsten heb geplaatst, maar ook leuk om in dit topic te delen, waar ik later nog een ander verhaal zal plaatsen rondom Kennedy Half Dollars.

Een aantal mooie stukken gekocht:

USA 1926 Sesquicentennial of American Independence half dollar. Ter ere van 150 jaar Amerikaanse onafhankelijkheid werd opdracht gegeven tot het slaan van 1 miljoen van deze zilveren halve dollars, overigens in zwakke kwaliteit. Door tegenvallende verkopen(ze kostten toen 1 dollar per stuk) zijn er zo'n 860.000 stuks terug naar de Mint gegaan en gesmolten. Er bleven dus nog maar 141.120 stuks over, wat voor Amerikaanse begrippen dus heel weinig is. Ze zijn nu enorm schaars.

De Benjamin Franklin Half dollar is overigens op deze dollar gebaseerd door de Liberty Bell opnieuw te gebruiken in een ontwerp. Het was ook de eerste keer dat een zittende president op een munt werd afgebeeld(Calvin Coolidge).

Afbeelding

Afbeelding

USA 1925 Lexington-Concord Sesquicentennial half dollar, ook wel de Patriot half dollar genoemd. Deze dollar herdenkt de 2 veldslagen die in 1775 zijn gevoerd die de start gaven voor de Amerikaanse onafhankelijkheidsoorlog. Deze munten werden vrijwel alleen in New England verkocht, en hier en daar ook elders in de VS maar dat was niet veel. Een totaal oplage van slechts 162.013, dus ook zeer schaars en prijzig.

Afbeelding

Afbeelding

Als laatste de USA 1924 Huguenot-Walloon Tercentenary half dollar welke het 300 jaar bestaan herdenkt van het stichten van New Netherland, later New Amsterdam en nu New York. Afgebeeld zijn Admiraal Coligny en Willem de Zwijger. Op de achterzijde het schip "Nieuw Nederland". Met slechts 142.080 ook een zeer schaars, en inmiddels ook mijn duurste stuk. Wat mij betreft in een hele mooie staat. Helaas heb ik van "grading" geen verstand, maar zou wel eens willen weten waar anderen deze op schatten..

Afbeelding

Afbeelding
Zilvervloot18 Nederland
Lid
Lid

Een interessant stukje omtrent halve dollars is de Kennedy serie. De langslopende serie ooit(sinds 1964 tot nu). Vanaf 2002 is de Kennedy half dollar "NIFC", Not intended for circulation. Oftewel, niet bedoeld voor circulatie. Alleen maar geslagen voor verzamelaars. Sinds de jaren '60 en '70 werd het gebruik van de halve dollar steeds minder, tegelijk met de opkomst van vending machines, zoals de snoep en cola automaat. Toendertijd kostte een blikje cola wellicht 5 a 10 cent, dus werden halve dollars niet zoveel gebruikt omdat het wisselgeld dan teveel werd. De meeste machines accepteerden de halve dollar al niet meer.

Amerikanen vonden en vinden de halve en hele dollars al gauw te groot. Hele dollars zoals de Morgan en Peace waren met name in het Westen wel populair, en vooral in Las Vegas. Over dollar munten later wellicht nog meer.

Anyhoe, even terug naar deze serie. Na de aanslag op President Kennedy in 1963 werd snel besloten om de Kennedy half dollar te produceren. Deze werden door de bevolking massaal opgeslagen als herdenking maar ook door de stijgende zilverprijs. Het begin van "stacken" eigenlijk. Zo'n 430 miljoen stuks werden er in 1964 geslagen, allemaal 90% zilver. Omdat er maar weinig gebruikt werden vind je ze dan ook bijna nooit in afgesleten staat. Ze zijn relatief goedkoop te krijgen(behalve natuurlijk weer in Nederland, waar men echt achterlijke prijzen vraagt). Ik heb er zelf behoorlijk wat liggen in rollen, puur als "stack" middel.

Na dit jaar werd de zilverprijs zo hoog en waren er zo weinig munten in omloop dat de toenmalige directeur van de US Treasury de schuld bij numismaten neerlegde. Het zilvergehalte werd in 1965 dan ook verlaagd naar 40%, en "mint marks" werden verwijderd om verzamelaars te ontmoedigen. Ook proof sets werden niet meer gemaakt. Na heftige tegengeluiden uit de verzamelaarswereld werden er snel SMS sets gemaakt, Special Mint Sets, welke een wat hogere kwalitatieve afwerking hadden. Net geen proof.

Van 1965, 66 en 67 zijn er wel aardige SMS varianten te verkrijgen, allen zonder mintmark. Vanaf 1968 werden de mint marks weer gebruikt. De SMS set werd in 1968 en 1969 nog gemaakt, en in 1970 stapte men weer over op proof sets. De bedoeling was om vanaf 1970 geen enkel zilver meer te gebruiken, maar het gesteggel hierover in het Congres duurde zo lang dat de Mint genoodzaakt was door te slaan in 1970. Dit wel in hele lage oplagen, namelijk 2,15 miljoen in Denver en 2,6 miljoen in San Francisco(allen proof). Deze zijn ten opzichte van de jaren ervoor( honderden miljoenen) dus een stuk schaarser en nu een stuk duurder.

Vanaf 1971 is er geen zilver meer in de reguliere half dollar te vinden, behalve in 1976(Bicentennial, ter ere van 200 jaar onafhankelijkheid), en vanaf 1992 alleen in proof sets, allen 40% zilver. Een bijzondere hierin is de 2014 uitvoering, als herdenking, 50 jaar na de eerste serie. Hiervan zijn in Philadelphia, Denver en San Francisco elk 219.000 stuks geslagen. Ook is er een gouden uitvoering gemaakt, met "Double date", slechts 73.000 stuks.

Hieronder de bijna complete set, 1965 is nog onderweg, en naar een 1964 proof ben ik nog naarstig op zoek. Van de 1970 zilveren uitvoering heb ik 3 "S" versies en 1 "D" versie.

Afbeelding

Terug naar “Wereldmunten”