Eeuwenlang hebben we met zilveren munten betaald. De waarde van een munt was de waarde van het zilver dat er in zat. Bijna iedereen heeft ergens nog wel wat oude munten liggen. Maar wat was zo'n munt in die tijd nou eigenlijk waard? Waar werd het voor gebruikt? Wat kon je kopen voor een stuiver in 1500? Wat kostte een maaltijd in 1650? En een concertkaartje in 1880? de website http://www.zilveren-munt.nl laat oude zilveren munten weer leven.
In de huidige Nederlanden circuleerden al vanaf de Romeinse tijd zilveren munten, maar pas in de tweede helft van de 13e eeuw nam de handel echt toe en gingen munten onderdeel uitmaken van het dagelijks betalingsverkeer. Geld kennen we vandaag de dag nog steeds, maar zilveren munten niet meer. Daarom richt http://www.zilveren-munt.nl zich op zilveren munten vanaf de 14e eeuw t/m de 20e eeuw. Regelmatig wordt deze site uitgebreid met nieuwe informatie en wetenswaardigheden.
Ook vind je er een analyse van de prijsontwikkelingen in de afgelopen 50 jaar (1970-2020) van zilveren koninkrijksmunten. Welke munten zijn meer waard geworden en welke minder?
Nieuwe site over de koopkracht van munten 14e - 20e eeuw
Nieuwe site over de koopkracht van munten 14e - 20e eeuw
Laatst gewijzigd door Arie op 18 mei 2020, 21:11, 4 keer totaal gewijzigd.
Re: Nieuwe site over de koopkracht van munten vroeger
www.zilveren-munt.nl
Die is wel aanklikbaar. Ik weet niet wat er met jouw linkjes mis gaat, maar er komt allemaal shit bij waardoor het dus niet meer werkt.
Edit: Even gekeken. Leuk, veel informatie!
Die is wel aanklikbaar. Ik weet niet wat er met jouw linkjes mis gaat, maar er komt allemaal shit bij waardoor het dus niet meer werkt.
Edit: Even gekeken. Leuk, veel informatie!
Re: Nieuwe site over de koopkracht van munten 14e - 20e eeuw
Dank.
Link aangepast. Werkt nu wel geloof is
Link aangepast. Werkt nu wel geloof is
Hele leuke informatie om te lezen. Complimenten!

-
- Donateur
Dit is echt fantastisch ! Ik ben hier al een hele poos naar op zoek. 

----- Muntenverzamelaar sinds 2012! Het begin van een mooie nieuwe hobby -----
Beste,
Zou het kunnen dat de link niet meer werkt ?
Grt
Zou het kunnen dat de link niet meer werkt ?
Grt
Werkt bij mij helaas ook al een tijdje niet meer.
Beste Karel,
Ook bij mij werkt de link niet. Als je vertelt waar je precies naar op zoek bent, is er vast wel iemand die suggesties heeft voor alternatieve websites / informatiebronnen.
Hartelijke groet,
Adriaan
Leestip: Achtervolgd door de staatsmaffia, geschreven door Bill Browder.