Weet u het nu zeker, twijfelt u nog steeds of vermoedt u een contemporaine vervalsing zoals ik in het begin ook aangaf?

Moderator: Robin
Weet u het nu zeker, twijfelt u nog steeds of vermoedt u een contemporaine vervalsing zoals ik in het begin ook aangaf?
De bovenste heb ik destijds gekocht. Die zag beter uit als deze. Bij deze klopt slijtage gewoon niet. Ik denk dat bij deze ook latere vervalsing is.C.vanderLey schreef: ↑18 apr 2020, 14:31 Ik ben blij dat Bert mij de gelegenheid geeft om de munt in de hand grondig te kunnen beoordelen om zo eventueel uitsluitsel te kunnen geven.
Een ander mooi voorbeeld ter vergelijking is deze uit de Heritage Europe veiling 2014, ook hier betreft het een ongepubliceerd exemplaar:
1983989.jpg
Holland Provincie (1581-1795) - Zilveren Dukaat 1768 mogelijk OVERSLAG 1767 mt. Dordrecht met kabelrand / JAARTAL 1768 ONBEKEND - (HPM - / CNM - / Delm. - / vgl. HPM Ho 49 / vgl. CNM 2.28.80 / vgl. Delm. 969 / RRR) - FR /ex-montage / uiterst zeldzaam.
Ik blijf erbij dat het om de originele stempels gaat maar wat wel opvalt is dat beide ongepubliceerde stukken naderhand bewerkt zijn ( montage of gesnoeid om de één of andere reden ).
Groet, Cor
Ja op die foto handelaar leek hij mooier dan Bert. Dat betekend dus dat bert betere foto's maakt.
Dacht dat ik toch vrij duidelijk was. Contemporaine vervalsing. Ik ben altijd voorzichtig als het andermans munten betreft. Per slot van rekening heb ik de munt niet in mijn handen gehad, niet dat dat in dit geval noodzakelijk is.CorioCoins schreef: ↑18 apr 2020, 12:09Weet u het nu zeker, twijfelt u nog steeds of vermoedt u een contemporaine vervalsing zoals ik in het begin ook aangaf?![]()
Beste Tristán,
Wanneer het gewicht alsmede de diameter van deze dukaat afwijkend was geweest dan had Heritage Europe dit zeker in deze omschrijving vermeld.
Pak ik deze foto's er ook nog even bij Maarten, dan is het helemaal duidelijk.
Beste Cor,C.vanderLey schreef: ↑18 apr 2020, 20:24
Beste Tristán,
Dit argument gaat echt nergens over om te stellen dat het dan maar een vervalsing zou betreffen.
Bij elk jaar( en veel ook bij hetzelfde jaar door gebruik van verschillende stempels ) zie je dat de plaatsing van de tekst op de rand nooit exact overeenkomt t.o.v. het wapenschild.
Zie bijv. hier een exemplaar van het Teylers museum, ook hier komt het weer anders overeen:
Het gaat mij niet om het stuk van Heritage. Dat zit wel goed. Het gaat mij met name over de vervalsing. Iedereen ziet in één oogopslag dat de diameter van het muntplaatje niet correct is. De gegevens van de munt van Heritage was uitsluitend bedoeld ter referentie.C.vanderLey schreef: ↑18 apr 2020, 20:24 Wanneer het gewicht alsmede de diameter van deze dukaat afwijkend was geweest dan had Heritage Europe dit zeker in deze omschrijving vermeld.
Deze munt, voor zover ik dat van de afbeelding kan beoordelen, en met de beschrijving van Heritage Europe lijkt mij dan ook authentiek.
Daarnaast vermoed ik dat Maarten ook wel ziet of voelt dat het gewicht of diameter eventueel niet zou kloppen.
Dan mag jij er de stempel 'autenthiek' op zetten. Succes ermee.C.vanderLey schreef: ↑18 apr 2020, 20:24 Begrijp me goed het gaat mij er niet om wie nu wel of niet gelijk heeft maar ik geloof niet ( zeker wanneer Bert ook vermoed dat het exemplaar wel van zilver is ) zonder dat je dit exemplaar in de handen hebt gehad en beoordeeld er nu al de stempel "niet authentiek" op kan drukken.