variant Zwolle Arendschelling ?
Moderator: Robin
variant Zwolle Arendschelling ?
MONE ARGENT IMPERI CIVITA ZWOL
RV DOLII DG ELEC RO IMP SEM AVG zonder mmt.
In welke catalogus wordt deze wel vermeld?
Het gaat om de voorzijde.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Donateur
Re: variant Zwolle Arendschelling ?
Is dit niet gewoon CNM 2.52.100?
Nee, daar staat bij
MONE ARG IMPERIA CIVITA ZWOL
MONE ARG IMPERIA CIVITA ZWOL
Tja.. heel zwart wit bekeken is het een variant. Maar als je bij de provinciale muntslag alle kleine tekstafwijkingen zou moeten beschrijven heb je volgens mij een complete boekenkast nodig.
Als je er belang aan hecht dan is het leuk, voor mij persoonlijk is het de gebruikelijke variatie.
Als je er belang aan hecht dan is het leuk, voor mij persoonlijk is het de gebruikelijke variatie.
-
- Donateur
Zoals Sjors al aangeeft zijn er talloze varianten van zo'n beetje elke provinciale munt. Op elk stempel stond de tekst net weer anders. Er zijn catalogi die alle bekende tekstvarianten aangeven, CNM doet dat niet. Bij elk type staat slechts 1 variant, en zelfs die is niet altijd correct (ik kom het regelmatig tegen dat er een tekst staat in CNM die ik op geen enkele munt van dat type tegenkom, maar alleen met een, meestal kleine, variatie).
In CNM is iets in het algemeen pas een ander type als de niet afgekorte tekst anders is. Dus MAT, MATTH en MATHI voor Matthijs zullen allemaal onder hetzelfde nummer vallen, maar RVD (Rudolf) zal een nieuw nummer hebben.
En dan heb je nog varianten zoals de Amsterdamse rijders, waar wel elke tekstvariant zijn eigen nummer heeft. De reden daarvoor is weer dat die categorisatie is afgeleid van een ander document (als ik me niet vergis een artikel in het JPM ooit) waarin ze gecatalogiseerd zijn. Vaak wordt dan die catalogisatie overgenomen.
In CNM is iets in het algemeen pas een ander type als de niet afgekorte tekst anders is. Dus MAT, MATTH en MATHI voor Matthijs zullen allemaal onder hetzelfde nummer vallen, maar RVD (Rudolf) zal een nieuw nummer hebben.
En dan heb je nog varianten zoals de Amsterdamse rijders, waar wel elke tekstvariant zijn eigen nummer heeft. De reden daarvoor is weer dat die categorisatie is afgeleid van een ander document (als ik me niet vergis een artikel in het JPM ooit) waarin ze gecatalogiseerd zijn. Vaak wordt dan die catalogisatie overgenomen.
Mijn vraag is dan ook:
In welke catalogus word deze wel vermeld?
In welke catalogus word deze wel vermeld?
-
- Donateur
Je kunt zelf eens kijken in HNM, Zonnebloem of Verkade of zij toevallig deze variant vermelden. Geen van die geeft echter een lijst met alle mogelijke varianten. En er is mij ook geen catalogus bekend die dat wel doet voor Zwolse munten.
Gevonden.
In Zonnebloem word ie vermeld.
In Zonnebloem word ie vermeld.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.