Tetradrachme Nero
Moderator: George_III
Tetradrachme Nero
Ik was er niet naar op zoek maar vandaag vond ik bij "Jouw marktkraam" in Enschede deze billon tetradrachme van Keizer Nero. Voor een paar tientjes kon ik hem niet laten liggen. Nu ben ik geen kenner van Romeinse munten, dit is mijn eerste, maar ik heb de gok genomen en deze munt meegenomen. De munt heeft een diameter van ongeveer 24,5 mm en weegt 12,94 gram. Ik ben er inmiddels achter gekomen dat deze munten rond 64/65 na Christus in grote aantallen zijn geslagen in Alexandrië en waarschijnlijk dus niet zeldzaam zijn, maar toch is het leuk om er één te hebben. Ik ben benieuwd wat jullie van deze munt vinden en wat jullie er eventueel nog meer van kunnen vertellen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Tetradrachme Nero
Ha Peter,
Ik had per Email al gepost, maar voor toekomstige lezers ... Inderdaad een tetradrachme uit Alexandrië van Nero. Voorzijde NEPΩ KΛAV KAIΣ ΣEB ΓEP AV; keerzijde AVTOKPA, en het regeringsjaar 11 (L IA). Nu regeerde Nero van 54-68 AD, dus regeringsjaar 11 maakt dit 64-65 AD. Qua kleur zou ik zeggen dat het voornamelijk koper is, en een laag gehalte zilver.
Een leuke munt uit een interessante periode!
Ik had per Email al gepost, maar voor toekomstige lezers ... Inderdaad een tetradrachme uit Alexandrië van Nero. Voorzijde NEPΩ KΛAV KAIΣ ΣEB ΓEP AV; keerzijde AVTOKPA, en het regeringsjaar 11 (L IA). Nu regeerde Nero van 54-68 AD, dus regeringsjaar 11 maakt dit 64-65 AD. Qua kleur zou ik zeggen dat het voornamelijk koper is, en een laag gehalte zilver.
Een leuke munt uit een interessante periode!
Medicus, onderzoeker.