In 1684 zijn er in de Hollandse munt Leeuwendaalders geschroefd met verzorgde stempels ontworpen door Stempelsnijder-generaal Daniel Drappentier.
In de CNM worden deze stukken vermeld ( 2.28.68 ) maar ook leeuwendaalders uit 1684 die niet met verzorgde stempels zouden zijn vervaardigd.
Juist deze laatsten zijn mij totaal niet bekend en de oplage hiervan wordt door de samenstellers "mogelijk verantwoord in 1685?".
Bij mijn weten zijn er geen andere Leeuwendaalders in 1684 vervaardigd dan de exemplaren met verzorgde stempels.
Hieronder twee voorbeelden van Leeuwendaalders 1684 met verzorgde stempels afkomstig uit de collectie van de Nederlandse Bank.
Duidelijk te zien is dat ze allebei geschroefd zijn met dezelfde stempels en ook gelijke zwaktes vertonen.
Dan de Leeuwendaalders uit 1685, deze worden door de samenstellers wel vermeld maar niet dat deze eveneens geschroefd zijn met verzorgde stempels.
Dat is vreemd, daar deze stukken identiek zijn aan elkaar en 1684 en 1685 de enige twee jaartallen zijn die Daniel Drappentier met verzorgde stempels heeft gesneden, Leeuwendaalders wel te verstaan.
Ook hier is duidelijk te zien dat beide stukken vervaardigd zijn met dezelfde stempels ( zie o.a. de stempelbreuk die onder de sjerp loopt tot aan de O van PRO.
De bovenste Leeuwendaalder 1685 komt eveneens uit de collectie van de Nederlandse Bank, de onderste is door mij aangekocht bij de firma Künker.
De oplage zou volgens de samenstellers ( incl. 1684 ) 78.460 zijn geweest, dat zal zo zijn maar dan allen geschroefd en met verzorgde stempels vervaardigd.
Groet, Cor.
Hollandse Leeuwendaalders met verzorgde stempels.
Moderator: Robin
Hollandse Leeuwendaalders met verzorgde stempels.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Hollandse Leeuwendaalders met verzorgde stempels.
Mooie aanwinst Cor! En leuk met de achtergrond info. Zijn er niet meer van deze afslagen bekend? Wellicht dat Tom er nog een paar weet te zitten, dan zou je deze ook kunnen vergelijken.
Bijzondere aanwinst weer Kor. Ik had 'm ook gezien bij Künker en zag dat de CNM niet helemaal correct is op dat punt. Misschien nog even doorgeven aan de samenstellers?
Lanz had op een veiling (31-08-2016) ook zo'n geschroefde leeuwendaalder uit 1685 waar ik toen ook op heb zitten bieden maar helaas... Sinds die tijd heb ik deze variant ook niet weer gezien tot deze Künker veiling. Dus zoveel voorkomend lijkt ie me niet.
Opvallend is dat het muntpersoneel ondanks de schroefpers er moeite mee had om een geheel scherpe munt te produceren. Je ziet dat ook vaak bij de zilveren dukaten van Holland die uit de schroefpers komen.
Lanz had op een veiling (31-08-2016) ook zo'n geschroefde leeuwendaalder uit 1685 waar ik toen ook op heb zitten bieden maar helaas... Sinds die tijd heb ik deze variant ook niet weer gezien tot deze Künker veiling. Dus zoveel voorkomend lijkt ie me niet.
Opvallend is dat het muntpersoneel ondanks de schroefpers er moeite mee had om een geheel scherpe munt te produceren. Je ziet dat ook vaak bij de zilveren dukaten van Holland die uit de schroefpers komen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bedankt Jan dat je nog een mooie afbeelding hebt kunnen vinden, ook bij dit exemplaar is te zien dat hetzelfde stempel is gebruikt als bij de voorgaande twee.
Bij deze loopt het stempelbreukje nog halverwege wat zou kunnen betekenen dat dit exemplaar net iets eerder is geschroefd.
Dit type komt inderdaad niet veel voor en Schulman geeft hem aan als zeldzaam, ongetwijfeld zal de oplage in 1685 wel groter zijn geweest dan die in 1684.
Groet, Cor.
Interessant tema Cor en mooie aanwinst. Van harte.
Gr.
Gr.