Heel vettige munten

Plaats hier methoden om gouden, zilveren, koperen, bronzen, zinken, etc. munten te reinigen. Je vindt hier ook de basisuitleg per metaalsoort. Laat mensen geen munten verpesten door onorthodoxe reinigingsmethoden!!!
sebastiaan1995

Heel vettige munten

Bericht door sebastiaan1995 »

net mooie duiten binnen gekregen maar er zit een heel erg irritant probleempje bij, de muntjes zijn allemaal zo vet als ik weet niet wat. het zijn gewoon glanzende koperen muntjes:| hoe kan ik dit makkelijk wat verminderen?
voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman »

Leg ze eens een tijd(je) in keukenpapier, wie weet trekt daar het vet/olie in.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Hoi Sebastiaan,

Zijn het de muntjes die je in de nieuwe aanwinstenrubriek hebt getoont?

Ik ga er van uit dat dit allen bodemvondsten zijn en in de kring van metaaldetectorzoekers is het gebruikelijk dat men de munten voorziet
van een parafinelaagje (ook gebruikt als kaarsvet). Men smelt de parafine en legt de vondst er in, waardoor alles goed in het voorwep trekt.

Je kunt je munten in een pannetje met kokend water weer grotendeels ontdoen van deze parafine. Leg ze er kort (minuutje) in en je ziet dat het
vet uit de munt trekt en bovenop het water komt te liggen. Doe wel voorzichtig en alles is op eigen risico, probeer het dus eerst met 1 muntje!

In het geval dat men met olie, die zijn er ook, heeft gewerkt, dan zou je ook met bovenstaande methode kunnen proberen om de olie er af te krijgen.

Munten hierna wel goed drogen en opnieuw behandelen. Doe dit echter met zuurvrije Vaseline, dat gaat beter en is ook beter voor de munt.
Vaseline wordt ook door professionals gebruikt (musea). Zorg er in ieder geval voor dat er iets op zit, want het blijft een bodemvondst.

Laat je weten als het is gelukt?

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
sebastiaan1995

Bericht door sebastiaan1995 »

ok bedankt voor de info!
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Is het gelukt Sebastiaan?
koiboyke Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door koiboyke »

Kan het niet zijn dat ze met koperpoets zijn schoongemaakt gaan ze erg van glimmen.
Had ik nl ook.
Heb een vaatdoek met ietswat sla olie erop de munt schoongemaakt.
daarna met een schoenpoets borsteltje uitgepoetst
zag (en voelde) er meteen beter uit.
gr Mark
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Gebruik nooit olie of iets dergelijks om munten schoon te maken. De olie weekt inderdaad de vuiligheid er af, maar trekt ook in de munt. Na verloop van tijd gaat de olie bederven en begint je munt te stinken. Deze lucht krijg je er met geen mogelijkheid vanaf.

Kortom het is makkelijk en werkt wel, maar het levert je na verloop van tijd een meurende muntenverzameling op, die zelfs munthouders en dergelijke aantasten...

Smeer munten alleen in met zuurvrije Vaseline, dit beschermt de munt en maakt het vuil op de munt week, zodat je het er eenvoudiger af kan halen. Gebruik ook liever geen borstels op zeldzamere munten.

Gr. Jeroen
koiboyke Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door koiboyke »

Munthunter schreef:Gebruik nooit olie of iets dergelijks om munten schoon te maken. De olie weekt inderdaad de vuiligheid er af, maar trekt ook in de munt. Na verloop van tijd gaat de olie bederven en begint je munt te stinken. Deze lucht krijg je er met geen mogelijkheid vanaf.

Kortom het is makkelijk en werkt wel, maar het levert je na verloop van tijd een meurende muntenverzameling op, die zelfs munthouders en dergelijke aantasten...

Smeer munten alleen in met zuurvrije Vaseline, dit beschermt de munt en maakt het vuil op de munt week, zodat je het er eenvoudiger af kan halen. Gebruik ook liever geen borstels op zeldzamere munten.

Gr. Jeroen
Op het detector forum gooien ze allekoperen gevonden munten in de olie en poetsen deze dan met een afgeknipte tandenborstel.
Daar zeggen ze dat de koperen munten niet in het citroenzuur moeten, enkel de zilveren munten.
Nu heb ik of het helemaal verkeerd begrepen of ze hebben het daar bij het verkeerde eind.
gr MArk
Lumi Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Lumi »

Op het detector forum gooien ze allekoperen gevonden munten in de olie en poetsen deze dan met een afgeknipte tandenborstel.
Daar zeggen ze dat de koperen munten niet in het citroenzuur moeten, enkel de zilveren munten.
Nu heb ik of het helemaal verkeerd begrepen of ze hebben het daar bij het verkeerde eind.
gr MArk
Mark ze hebben gelijk.
Koperen munten gaan vaak in de olie, zeker als er een aangekoekte laag op zit. Vaak hebben ze daar verbluffende resultaten mee! Maar ga geen redelijk mooie munten zo behandelen, dat is zonde van de munt.
Zilveren munten mogen gerust in het citroenzuur, maar weer niet te lang!

Ludo
Marktplaats: http://verkopers.marktplaats.nl/619572
Catawiki: Mijn shop - Luudmir
Gezocht munten van Montmorency - Hoorne - Horne - Weert
Coinshooter
Donateur
Donateur

Bericht door Coinshooter »

Hoi :)

Reinig koperen munten nooit met een zuur. Dus geen citroenzuur gebruiken. Als je toch aan de chemicaliën wilt kan je het proberen met een base, bijvoorbeeld soda. Eerst proberen en ervaring opdoen met muntjes die toch al voor de schrotbak bestemd zijn. Verder meestal gewoon de vaseline of olijfolie manier gebruiken.
Zilver kan je normaal gesproken wel met citroenzuur reinigen, maar dit is ook weer afhankelijk van de munt, en het gehalte zilver enz. Na reinigen met zuur wel neutraliseren door bijvoorbeeld even in een badje met een klein beetje opgelost soda te dompelen, en daarna spoelen met demi-water. Ikzelf gebruik toch wel meestal gewoon kraanwaten hoor :oops:

Zelf smeer ik munten die ik vind en schoongemaakt moeten worden in met zuurvrije vaseline, of ik gooi ze in de olijfolie.
Dit zijn manieren om te reinigen, Parafine is om te conserveren! dat wordt nogal eens door elkaar gehaald!
Ik heb nog geen problemen gehad met munten die in de olie gelegen hebben, mits je ze een nabehandeling geeft. Doe je dit niet dan "kruipt" de olie er inderdaad na verloop van tijd uit, wat je natuurlijk niet wilt.
Mijn nabehandeling is een parafinebadje. Als de munten hieruit komen zijn ze niet meer vet en komt er ook geen olie meer uit. mooi droog dus.
Hoe het kan zijn dat de munten van Sebastiaan zeer vet zijn, lijkt me niet van parafine te komen, dit maakt juist droog. Je moet de munt zolang in het badje laten liggen dat er geen bubbeltjes meer te zien zijn. De munt heeft dan de temperatuur van de gesmolten parafine aangenomen. Haal de munt er dan uit en wrijf er eventueel te veel aan parafine eraf. (normaal komt er niet veel vanaf)
Haal je de voorwerpen te vroeg uit het badje dan wordt het inderdaad een vette bedoeling. Maak de parafine niet te heet !!! mag zeker niet koken.

Mijn ervaring is dat vaseline en een munthouder op langere termijn niet met elkaar samen gaan. Stop je de munt er "droog" (overtollige vaseline eraf) in dan is de folie van de munthouder over een paar jaar aan het bubbelen, en zeker niet meer vlak.
Dat is de reden dat ik ben overgestapt naar parafine, en daar heb ik geen spijt van.

@Jeroen, Volgens mij gebruiken musea ook de parafine methode i.p.v. zuurvrije vaseline.

Groetjes,
Bas

Terug naar “Reinigen van munten”