Ik ben heel blij met mijn bronzen topvondst:
Bronzen Romeins beeldje, datering eind 1e/begin 2e eeuw.
mvg Willy

Moderator: koiboyke
De Romeinen kenden honderden, misschien wel duizenden goden en godinnen en 'omarmden'zelfs plaatselijke goden van de bevolkingen die zij overwonnen. Waarschijnlijk om in de goede aarde te vallen en doodsbang dat de plaatselijke goden/godinnen zich tegen hen (de bezetter) zouden keren. Vandaar dat er ook wel voor elke gelegenheid een god/godin bestond. Ik zou niet staan te kijken, mocht dit ook zo'n zogenaamde 'zakheilige' zijn.voskeman schreef: En dat beeldje , wie heeft deze gedetermineerd als Romeins.
Het ziet er ook niet uit als een Godheid.
Heeft het beeldje een wijnbeker in de hand?
hmm, duizenden is wel heel errug veel, de grieken waren meer van de honderden goddelijken, de enige houvast die je hebt met betrekking tot een god is de (wijn)beker die suggereert naar Bacchus - DionysosMunthunter schreef:De Romeinen kenden honderden, misschien wel duizenden goden en godinnen en 'omarmden'zelfs plaatselijke goden van de bevolkingen die zij overwonnen. Waarschijnlijk om in de goede aarde te vallen en doodsbang dat de plaatselijke goden/godinnen zich tegen hen (de bezetter) zouden keren. Vandaar dat er ook wel voor elke gelegenheid een god/godin bestond. Ik zou niet staan te kijken, mocht dit ook zo'n zogenaamde 'zakheilige' zijn.voskeman schreef: En dat beeldje , wie heeft deze gedetermineerd als Romeins.
Het ziet er ook niet uit als een Godheid.
Heeft het beeldje een wijnbeker in de hand?
Gr. Jeroen
En Willy, al iets wijzer geworden?Willy68 schreef: Binnenkort ga ik met de Proviciaal archeoloog en Mevr. Veen naar het RCE te Amersfoort. Dan laten ze er nog een analyse op los om te kijken of ze de samenstelling van het brons kunnen achterhalen. (XRF analyse)
mvg Willy