Andorra en de euro

Plaats hier berichten over algemene zaken omtrent de euro. Denk hierbij aan nieuws over aankomende eurolanden, nieuwtjes, weetjes, etc.

Moderator: euromunter

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Re: Andorra en de euro

Bericht door euromunter »

Naar Engels vertaald citaat:
Among other things, the text that will be issued Andorran euro since 2013. In April of that year should have taken the legislation on banknotes and coins, and October, the provisions of counterfeiting and money laundering. .............. The information was offered the head of government are included in a leaflet to be distributed throughout the population and that the executive was presented yesterday. 80 percent of the Andorran euro-issued in an agreement with the Spanish mint or Monnaie de Paris has put in circulation, while 20 percent can be reserved for special editions or collection with the corresponding value.
Diari d'Andorra (Premsa Andorrana) schreef:

Andorra ha d’assumir el 2018 la legislació monetària de la Unió Europea

Hi haurà euros andorrans el 2013, un cop s’hagin assumit totes les directives sobre prevenció del frau i de la falsificació

El país haurà d’assumir les lleis, les directives i els reglaments de la Unió Europea en matèria monetària l’abril del 2018.

El cap de Govern, Jaume Bartumeu, acompanyat del ministre d’Afers Exteriors, Xavier Espot, va informar públicament per primera vegada del contingut concret de l’acord monetari, signat dijous passat a Brussel·les, i que el proper Consell haurà de decidir si ratifica o no. El Principat disposarà de sis anys per assumir la totalitat del cabal comunitari, en cas que la cambra parlamentària doni el vistiplau al text. Un comitè mixt vetllarà pel compliment del calendari acordat.

Entre altres coses, el text permetrà que es puguin emetre euros andorrans ja el 2013. L’abril d’aquell mateix exercici s’haurà d’haver assumit la normativa sobre bitllets i monedes, i a l’octubre, la que preveu la falsificació i el blanqueig de capitals. Segons el líder de l’executiu, “serà la normativa més fàcil i ràpida d’implementar i, de fet, ja hi ha algunes mesures equivalents”. Posteriorment, l’abril del 2016, el Principat haurà de tenir a punt la normativa sobre recollida d’informació estadística, i alguns aspectes de legislació en matèria bancària i financera. No obstant això, la majoria dels aspectes d’aquesta dar­rera matèria són els que podran retardar-se dos anys més.

Les informacions que va oferir el cap de Govern estan compreses en un tríptic que es distribuirà a tota la població, i que ahir l’executiu va presentar. El 80 per cent dels euros andorrans –emesos en un conveni amb la fàbrica de moneda espanyola o la Monnaie de París– ha de posar-se en circulació, mentre que un 20 per cent es pot reservar per a edicions especials o de col·lecció, amb el cor­responent valor afegit.

Sense afectar el secret bancari

A banda del calendari definitiu que es va poder negociar amb la UE, Bartumeu també va anunciar que, en un màxim de divuit mesos, caldrà adherir-se al conveni multilateral de l’Organització Internacional de les Comissions de Valors (Iosco), però que en tot cas “el secret bancari estarà al mateix nivell que fins ara”. Com a exemple, el cap de Govern es va referir als casos de Suïssa, Luxemburg, Jersey, Guernsey o l’Illa de Mann, jurisdiccions que tenen aquesta mena de conveni “i que mantenen uns nivells importants de secret bancari”. També va assenyalar que el conveni era “més aviat una exigència del G-20 que no pas de la Unió Europea”.

Previsiblement serà el proper Consell, escollit després de les eleccions generals que ara s’avançaran, el que haurà d’adoptar la decisió definitiva sobre si cal o no acceptar la totalitat del text. Bartumeu va assenyalar que “és improbable que els actuals consellers estiguin en condicions d’analitzar l’acord”, tot i que tampoc no va donar per fet que es produeixi la dissolució.

Per Bartumeu, s’ha fet un pas important en l’acostament cap a Europa, però encara no és definitiu. “Hi ha moviments per anar cap a un acostament sistemàtic a l’anomenat mercat interior”, moviments que segons el cap de Govern estarien recolzats fins i tot per la presidència de torn de la Unió Europea que ara ostenta Hongria.
Wat ik van de Nederlandse vertaling begrijp (GooGle Translate) is dat de euro in 2013 ingevoerd kan worden. Andoora zou dan eigen munten laten slaan. Mits er aan een aantal voorwaarden wordt voldaan... Er hier lijkt dus een overeenkomst over te zijn gesloten.

Ik ben benieuwd, het wordt het vierde ministaatje, wat we wel in de portemonnee gaan voelen als verzamelaar vrees ik.

groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Andorra la Vella (Andorra), 14 feb (EFE).- El Banco Central Europeo (BCE) ha autorizado a Andorra a acuñar 2,3 millones de euros andorranos en monedas a partir de 2013.

Este es uno de los puntos acordados la semana pasada entre el Gobierno del Principado y la Unión Europea en el marco del convenio monetario rubricado en Bruselas y que obligará al país a adoptar las normativas comunitarias.

El jefe de Gobierno del Principado, Jaume Bartumeu, ha comparecido hoy para explicar los puntos del acuerdo, entre los que se incluye la emisión de euros andorranos.
Zie verder http://www.finanzas.com/noticias/econom ... euros.html

groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Daniël Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël »

Leuk nieuws! Wel pijnlijk voor de portemonee maar wel een leuke toevoeging voor de verzameling :thumb up:
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

van mij hoeft het niet, ik vind het regelrecht nepeuro's
Andorra hoort niet bij de EU, en heeft ook geen historische redenen om nu eigen euro's uit te geven zoals Vaticaan, San Marino en Monaco dit wel hebben. Als je Andorra toestaat om eigen euromunten uit te geven, kan je net zo goed elk land ter wereld toestaan om eigen euromunten uit te geven.
Voor Andorra is maar één reden te noemen om eigen euro's uit te geven en dat is verzamelaars geld uit de zak kloppen. Als de EU hier uiteindelijk toch mee accoord gaat geloof ik ook helemaal niet meer in de pogingen die de EU onderneemt om de andere dwergstaatjes te bewegen tot redelijker uitgiftebeleid.

Luit
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Dat ben ik eigenlijk wel met je eens Luit. Het wat dat betreft niets te zoeken in de eurozone.

Het bedrag wat zijn aan munten mogen slaan ligt op 2,3 miljoen euro per jaar. Vergelijkbaar dus met San Marino. 80% van dit bedrag moet bestaan uit 'circulatiemunten' (1 cent t/m 2 euro (cc)). 20% mag worden gebruikt om verzamelaarsmunten uit te geven.

Vraag is dan ook eigenlijk of de muntensets (BU/Proof) onder die 80% vallen. Bij een vergelijkbaar uitgiftebeleid als San Marino is een muntensetje dan voor en leuke prijs aan te schaffen. Of zoals Vaticaanstad, dan is het ook nog wel te doen. zolang we maar geen Monegaskische toestanden krijgen.

Goede nieuws is ook dat wanneer ze euromunten gaan uitgeven, er dus ook wel een jaarlijkse 2 euro herdenkingsmunt zal komen. Perfect om geld binnen te halen bij verzamelaars.

Dus wat betreft de munten zijn ze bij mij welkom, maar ik snap je standpunt voor de volle 100% en ben het geheel met je eens wat dat betreft.

groeten Paul
numisfreund Germany
Moderator
Moderator

Bericht door numisfreund »

Net kreeg ik deze antwoordemail uit Andorra op mijn vragen naar toekomstige euromunten van daar - sorry, het is in duits, omdat ik op duits aangevraagt heb:

Andorra, den 18. Februar 2011

Sehr geehrter xxx,

die Anschrift von 'Andorra Mint', also der Münzanstalt des bischöflichen Kofürsten, lautet:

Servei d'Emissions - Andorra Mint
Prat de la Creu, 96, 4t, 4a
AD500 Andorra la Vella
Tel.: + 376 - 867 280
Fax: + 376 - 869 099
E-Mail: andorramint@andorra.ad

Dort wird es aber auch künftig keine andorranischen Euro-Münzen zu kaufen geben. Zwar verfügt der bischöfliche Kofürst über das 'alte' Recht zur Ausgabe von Münzen und macht auch hiervon Gebrauch. Wenn es aber um die Ausgabe von Euros mit andorranischer Rückseite geht, ist nicht der bischöfliche Kofürst Verhandlungpartner mit der EU, sondern die andorranische Regierung.

Zunächst stehen in Andorra aber erst einmal vorgezogene Neuwahlen an. Es bleibt abzuwarten, ob das dann neugewählte andorranische Parlament den 'Acord Monetari', den die andorranische Regierung mit der EU geschlossen hat, überhaupt ratifizieren wird. Die Entwicklung muss also erst einmal abgewartet werden.

Wenn es denn einmal so weit sein wird, werden Euro-Münzen mit nationaler andorranischer Rückseite nicht von 'Andorra Mint', sondern von der andorranischen Regierung, also dem Finanzministerium, abgegeben.

Ministeri de Finances
Edifici Administratiu del Govern
C/ Prat de la Creu, 62-64
AD500 Andorra la Vella
Tel.: + 376 - 875 700
Bürozeit: 8.30 - 17.00 h
URL: http://www.andorra.ad/govern/ministeris/finances/

Eventuell wird das Finanzministerium diese Aufgabe zur gegebenen Zeit auch auf den andorranischen 'Rechnungshof' übertragen, da dessen Umwandung in eine Zentralbank bereits angedacht wurde.

Institut Nacional Andorrà de Finances (INAF)
Av. Princep Benlloch, 30, 3r
AD500 Andorra la Vella
Tel.: + 376 - 808 898
Fax: + 376 - 865 977
Bürozeit: 9.00 - 13.30 und 15.00 - 18.30 h
Institut Nacional Andorr de Finances - Inici
E-Mail: inaf@andorra.ad

Jedenfalls ist es für Anfragen nach Zuweisung einer Kundennummer zum Erwerb von andorranischen Euros derzeit allerdings noch definitiv zu früh.

Wir hoffen, Ihnen mit dieser Auskunft weitergeholfen zu haben und verbleiben
mit freundlichen Grüßen aus dem Fürstentum Andorra

H. Boldt

Andorra-Intern
Groet uit Dortmund / Duitsland van Rudolf
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Nog lang genoeg de tijd om ons hierop voor te bereiden :wink:

Laten ze maar eerst het akkoord definitief maken en dan zal vanzelf de informatie verschijnen hoe de Andorrese euromunten te verkrijgen zullen zijn.

groeten Paul
boicot

Bericht door boicot »

Het hoofd van de Andorrese regering, Antoni Martí, en de Europese Commissaris voor Economische en monetaire zaken, Olli Rehn, heeft vandaag een overeenkomst getekend waardoor Andorra monetaire kwestie vanaf 2013 euro en standaardiseren van de Andorrese financiële systeem om de communautaire wetgeving.
Volledige verhaal. Numismática Visual
Afbeelding

image FrizioDesing
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Eurocoin schreef: betekent dit dat ze vanaf 2013 euromunten mogen slaan
misschien, maar dat is nog niet helemaal duidelijk.

Ik hoop van niet, wie zit er nu op deze nepeuro's te wachten?
Andorra is een land wat nog nooit daadwerkelijk eigen munten als betaalmiddel heeft gebruikt en nu zouden ze ineens eigen euromunten moeten hebben? Wat een onzin!!

Luit
Mischaop82 Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Mischaop82 »

llinde schreef:
Eurocoin schreef: betekent dit dat ze vanaf 2013 euromunten mogen slaan
misschien, maar dat is nog niet helemaal duidelijk.

Ik hoop van niet, wie zit er nu op deze nepeuro's te wachten?
Andorra is een land wat nog nooit daadwerkelijk eigen munten als betaalmiddel heeft gebruikt en nu zouden ze ineens eigen euromunten moeten hebben? Wat een onzin!!

Luit
Blijkbaar ziet Andorra het "grote" geld wat ze kunnen verdienen..

Gr. Mischa
Lid van de club van 3292!!!
resparvae Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door resparvae »

Ze gaan beginnen met de euro per 1 Juli 2013.
Het hele verhaal staat hier:
http://ec.europa.eu/economy_finance/eur ... ent_en.pdf
Groet
Thomas

Dat is iets te kort door de bocht, volgens mij staan er nog wel wat mitsen en maren open, pas als aan alle voorwaarden wordt voldaan zouden ze kunnen beginnen per 1-7-2013

Luit
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Ik weet niet wat ik ervan moet vinden. Onvoorstelbaar eigenlijk. Ik juich een nieuw euroland vaak wel toe, maar dit wordt wederom een land waarvan de sets / munten tegen een veel hogere prijs te bemachtigen zullen zijn.

Enkele interessante stukken uit de overeenkomst:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

groeten Paul
Mischaop82 Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Ook al bekend waar en dus door wie de munten worden geslagen?

Gr. Mischa
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Officieel is dit nog niet bekend gemaakt. Het is aannemelijk dat dit de Spaanse Munt of de Franse munt wordt. Of misschien wel allebei (circulatiemunten en verzamelaarsmunten gescheiden).

groeten Paul
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Mischaop82 schreef:Ook al bekend waar en dus door wie de munten worden geslagen?

Gr. Mischa
Volgens mij staat er in de overeenkomst dat ze vrij zijn dit uit te besteden aan een muntbedrijf met ervaring in het slaan van euromunten.

Luit
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Ik hoop zo ontzettend dat het munten worden met een mooi design/ontwerp.

Ik verwacht eigenlijk wel het wapen van Andorra op de munten. Hoop alleen wel dat ze minimaal 3 verschillende ontwerpen gebruiken (1,2,5 cent - 10,20,50 cent en 1,2 euro).

Afbeelding

Wat betreft herdenkingsmunten die ze hebben uitgegeven, zijn er best leuke ontwerpen.

:arrow: Klik hier.

groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

llinde schreef:
Mischaop82 schreef:Ook al bekend waar en dus door wie de munten worden geslagen?

Gr. Mischa
Volgens mij staat er in de overeenkomst dat ze vrij zijn dit uit te besteden aan een muntbedrijf met ervaring in het slaan van euromunten.

Luit
Mooi klusje voor de Oostenrijkse Munt, de Finse Munt of onze eigen Koninklijke Nederlandse Munt :knipoog:

Doorgaans worden hier de betere kwaliteit munten geslagen. Hoewel de Franse en Spaanse Munt ook niet de minste zijn.

groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Mischaop82 Nederland
Volledig lid
Volledig lid

En waarom eigenlijk per 1 juli 2013 en niet per 1 januari 2013? :thuink:

Gr. Mischa
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Dat is inderdaad wel een goede vraag.

Uiterlijk 1 september 2012 moet Andorra hebben doorgegeven aan Spanje en Frankrijk wat ze in 2013 uitgeven (nominalen en bedrag ivm het quotum). Maar dit heeft niet als tijdslimiet dat het op 1 januari 2013 niet kan worden gerealiseerd.

Dat betekent dat ze nu nog een jaar hebben om de ontwerpen door te geven aan de EC en deze dient de nationale zijdes goed te keuren. Een eventuele 2 euro herdenkingsmunt behoort hier tot de mogelijkheden (20 jaar onafhankelijke staat met een eigen Grondwet :knipoog: ).

Ik zie ook niet in waarom het niet per 1 januari 2013 de euro's zal uitbrengen. Ik denk zelfs dat 2012 haalbaar kan zijn. Ze gebruiken de euro immers al in Andorra...

groeten Paul
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

euromunter schreef: Ik zie ook niet in waarom het niet per 1 januari 2013 de euro's zal uitbrengen. Ik denk zelfs dat 2012 haalbaar kan zijn. Ze gebruiken de euro immers al in Andorra...
Dat zou wel kunnen, maar er zijn zoals ik ook al eerder heb gezegd nog wel wat voorwaarden en financiële regels waaraan Andorra ook zal moeten gaan voldoen en daar zal wel wat tijd voor nodig zijn, en mede daarom is het nog helemaal niet zeker dat Andorra ook echt zijn eigen euromunten gaat uitbrengen.

Luit
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Ik was al in de veronderstelling dat Andorra hier aan heeft voldaan :oops: . Dat blijkt inderdaad nog niet zo te zijn. Ik ga er wel van uit dat Andorra hier aan gaat voldoen, waarom anders al die moeite doen voor die monetaire overeenkomst en er vervolgens niets mee doen?

Ze zijn immers al sinds 2004 in onderhandeling met de EC/EU hierover...

Het is dus wel goed mogelijk dat er pas vanaf 2014 Andorrese euromunten verschijnen...

groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Ter vergelijking.

Andorra: voor het jaar 2013 is een quotum vastgesteld van 2.342.000 plus een variabel bedrag.
Andorra moet 80% voor de circulatie slaan volgens de overeenkomst.

In de overeenkomst van Vaticaanstad staat dit:
a fixed part, whose initial amount for 2010 is set at EUR 2300000.
Komt ook nog een variabel deel bij.
Without prejudice to the issuance of collector coins, the Vatican City State shall put in circulation at face value at least 51 % of the euro coins issued each year.
In de overeenkomst van San Marino staat:
As from 1 January 2002 the Republic of San Marino may issue euro coins for a maximum annual face value of EUR 1944000.
San Marino en Monaco zijn nog in onderhandeling over een nieuwe overeenkomst. Andorra is in dit opzicht dus vergelijkbaar met Vaticaanstad en San Marino. Ben erg benieuwd naar de verdere ontwikkelingen!

groeten Paul
genius
Senior lid
Senior lid

Bericht door genius »

Mischaop82 schreef:En waarom eigenlijk per 1 juli 2013 en niet per 1 januari 2013? :thuink:

Gr. Mischa
Waarschijnlijk zit er ergens een 2 jaar regel, het verdrag is 30 juni ondertekend en kan dan vanaf 1 juli 2 jaar later in gaan.
123

Terug naar “Euronieuws”