100 gulden 1970 serie met verschoven watermerk

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de Nederlandse Guldenbiljetten.

Moderator: Arjena3

Niburu Yemen
Nieuw lid
Nieuw lid

100 gulden 1970 serie met verschoven watermerk

Bericht door Niburu »

Beste lezers,

Ik las in de plomp catalogus dat er biljetten zijn met een verschoven watermerk; volgens dhr. Plomp 864 stuks. Waar zit dit watermerk dan op het biljet. Ik heb nog andere 100 gulden 1970 biljetten waar de plaats van het watermerk ook verschilt per biljet. Weet iemand hier meer van? Valt onderstaand biljet daar onder?

Afbeelding

Afbeelding
Adriaan Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: 100 gulden 1970 serie met verschoven watermerk

Bericht door Adriaan »

Ik kan nergens een biljet met verschoven watermerk vinden ter vergelijking. Ik heb wel een biljet wat niet uit de betreffende reeks komt. Het watermerk op jouw foto's kan ik niet heel duidelijk zien maar het lijkt op dezelfde plek te zitten..
Screenshot_2018-08-26-22-34-14.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

@Niburu,
Het zou wel handiger zijn als je een afbeelding plaatst waarop je het watermerk kan zien.

In de Plomp staat 222 biljetten uit de series 2401 tot 2424 deels.
Van elke serie zijn er 100.000 gedrukt dat betekent dus dat er meer dan 2.300.000 biljetten zijn.
En daarvan zijn er 222 met verschoven watermerk en heb je wel veel geluk als je er één vind.

Mvg, :) .
Niburu Yemen
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Niburu »

Als ik het biljet binnen heb; gekocht vanuit Amerika, zal ik hier een foto plaatsen van het watermerk.
"Op goed geluk" zeg maar... :thumb up:
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

Ik zie dat ik mij vergist heb, :shock:
de 222 stuks zijn zonder watermerk.in de serie 2401 - 2424 deels en
864 stuks met verschoven watermerk in de serie 2376 en 2401 - 2424 deels.
Dus nu heb je iets meer kans op een moeilijke variant. :knipoog:
Mvg, :)
Niburu Yemen
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Niburu »

Ik heb het biljet binnen en er gelijk even een goede foto van gemaakt. Ter vergelijking heb ik een ander biljet eronder gezet. Afbeelding

Het watermerk staat idd wat meer naar binnen toe maar of ik hiermee 1 van de 864 biljetten in handen heb?

Graag jullie mening hierop. :D
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Volgens de Plomp catalogus is het inderdaad een serienummer wat valt onder het verschoven watermerk.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

Ik kan het uiteraard niet zeker zeggen omdat ik er nog nooit een gezien heb.
Maar dit kun je volgens mij niet onder verschoven watermerk plaatsen.
Omdat er ook 222 biljetten zonder watermerk zijn zal het verschoven watermerk waarschijnlijk wel op een andere plaats zitten.

Bijvoorbeeld bij de Erasmus PL102.a2 zit het verschoven watermerk achter de kraag i.p.v. in het medaillon.
En bij de vondel I en II zit ook redelijk veel verschillen in de hoogte van het watermerk.

In de Bolten staat bij Vondel II serie 1500 en verder:
“In 1977 zijn er bij een partij van 513.000 vellen 42.750 vellen geproduceerd met een afwijkend watermerkstand, waarbij één rij van vijf watermerken 8mm te hoog is geplaatst. Het gaat hierbij in totaal om 213.750 biljetten, inclusief de niet uitgegeven misdrukbiljetten.”

Ik persoonlijk vind dit maar vreemd om dat 8mm niet echt veel is, er wordt nergens gerept over de hoogte verschillen in de Vondel I en die is volgens mij meer dan 8mm zie afbeelding.
AV18-WM.JPG
Mvg, :) .
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl »

De biljetten gedrukt bij Joh. Enschedé en Zonen werden zeer zorgvuldig gecontroleerd op kwaliteit. Hele afdelingen waren dagelijks met niets anders bezig dan het (af)keuren van biljetten. Dat begon al bij het controleren van de grondstoffen en halffabricaten.

Het zal je niet verbazen als ik zeg dat het papier kant-en-klaar aangeleverd werd. Meestal in "riemen"... Een oude maatverdeling die zeg maar "een dikke stapel papier" betekent. (Volgens WIkipedia.nl vandaag: "Een riem is een oude handelsmaat voor papier. De hoeveelheid vellen in een riem kan variëren. In Nederland bevat een riem 500 vellen papier ('long ream')")
Zo'n pak werd gecontroleerd bij de papierfabrikant, steekproefsgewijs af en toe. Daarna bij Joh. Enschedé, opnieuw steekproefsgewijs, minstens één vel per riem! Daarna, wanneer de biljetten bedrukt waren, vóór het snijden, per steekproef en uiteindelijk na het snijden nog eens. Door verschillende mensen.

Je weet hoe mensen in elkaar zitten, als het 100 keer in orde is, dan zal het de 101e keer ook wel goed zijn. Het staat vast dat daardoor vele missers door de vingers geglipt zijn.

Zo heb ik het verhaal gehoord van een oud medewerker van Joh. Enschedé, dat er een pallet (vele honderden riemen) papier voor het tientje Frans Hals was afgekeurd. (Reden weet ik niet, maar het zal vast met een of meer watermerkposities te maken hebben gehad). De pallet werd in de krappe drukkerij aan de kant gezet, en de papierfabrikant geïnformeerd.
Toen deze oud medewerker enkele maanden geleden zich het voorval herinnerde, vroeg hij zich af waarom hij de creditnota nooit onder ogen had gekregen (aangezien dat onderdeel van zijn verantwoordelijkheid was). Hij betrad de drukkerij met de vraag waar de pallet gebleven was met afgekeurd Hals-papier. "Welke pallet?" was het antwoord... Het afgekeurde papier was gewoon gebruik en tot biljetten verworden!

:lollig: Moraal? Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt, waar fouten gemaakt worden haal ik leuke misdrukken vandaan. :lollig:
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
gael12 Austria
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door gael12 »

Kijk, ik had geen idee

Terug naar “Biljetten Nederland vóór de Euro”