Rijksdaalder 1898 zonder punt

Koningin Wilhelmina ☼ 1880 - † 1962
Regeerperiode: 1890 - 1948

Moderator: maarten89

MuntMeneer
Volledig lid
Volledig lid

Rijksdaalder 1898 zonder punt

Bericht door MuntMeneer » 19 jun 2018, 08:59

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje, ik ben mijn serie rijksdaalders van Wilhelmina aan het compleet maken en straks kom ik op het punt dat ik de rijksdaalder 1898 zonder punt nog moet. Nu zat ik een beetje op internet te surfen alleen nu zag ik dat hij eigenlijk niet wordt aangeboden.
Wat is ongeveer de vraagprijs bij een handel? Of kun je hem ivm de prijs beter particulier kopen? Ik las ergens dat van een met punt wel eens een zonder punt wordt gemaakt en dat je daar dus voor moet oppassen. Iemand ervaring met een zonder punt waarmee geknoeid is en tips om op te letten?

mvg, Tjeerd

spatbord
Donateur
Donateur

Re: Rijksdaalder 1898 zonder punt

Bericht door spatbord » 19 jun 2018, 10:04

Iets om rekening mee te houden bij het 'compleet maken' van series: wanneer is het compleet voor je? Wil je een munt van elk jaar? Ga je ook voor bekende jaartalwijzigingen en verschillen als muntmeesterteken? Wil je elke variant? De rijksdaalder 1898 zonder punt is een variant (en in mijn ogen een wel heel kleine variant) die wel in de almanak staat. Er zijn echter ook talloze varianten bekend die niet in de almanak staan (vraag CorioCoins maar...) Zoek je die ook? Of wil je hem alleen omdat hij toevallig in de almanak staat?

Varianten zijn per definitie zeldzamer dan de 'gewone' munt (anders zou het geen variant zijn), en zul je dus in veel gevallen niet vaak bij de handel tegenkomen. Je zult je er dan op moeten instellen dat je niet nu kunt besluiten dat je er een wilt hebben, en dan verwachten dat je hem volgende week ook hebt. Mijn advies: maak een lijstje met munten die je zoekt, en hou de gebruikelijke kanalen (ebay/veilingen(sixbid)/beurzen) in de gaten. Kijk daar ook naar waar in het verleden dergelijke munten voor verkocht zijn. Dan weet je meteen wat een redelijke prijs is.

Wat de vraagprijs is bij de handel is natuurlijk in hoge mate afhankelijk van de kwaliteit. En zelfs dan zegt een vraagprijs niet zoveel, we kennen allemaal legio voorbeelden waar de vraagprijs geen relatie heeft tot de werkelijke waarde (vragen staat vrij...)

En ja, een puntje verwijderen om er een duurdere variant van te maken is inderdaad iets om op te letten. Dit risico is kleiner bij een gerenommeerde handelaar/veilinghuis dan op marktplaats. Bij dit soort dure munten is het daarom een goede reden om je te beperken tot een tegenpartij die je vertrouwt.

MuntMeneer
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door MuntMeneer » 19 jun 2018, 11:34

Bedankt voor je reactie.

Ik moet toegeven dat ik het lijstje van de almanak gebruik en afkruis welke ik heb en zo dus zie welke ik nog moet. De rijksdaalder 1898 met punt heb ik al dus ja dan moet ik die andere nog want die staat op het lijstje :silent:
Of hij er ook (in de nabije toekomst) komt weet ik nog niet ivm de prijs, daarvan kan ik ook heel wat andere rijksdaalders kopen die ik nog "moet".
Ik las ergens anders op het forum dat de prijzen van onder andere de rijksdaalder 1898 de laatste tijd wat lager werden dus ik vroeg mij af of iemand wist wat een 1898 zonder punt ongeveer kost.

mvg, Tjeerd

Adriaan
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Adriaan » 19 jun 2018, 19:50

spatbord schreef:
19 jun 2018, 10:04
Kijk daar ook naar waar in het verleden dergelijke munten voor verkocht zijn. Dan weet je meteen wat een redelijke prijs is.
Een kleine aanvulling op Spatbord.
Bij een aantal veilingsites is een behoorlijk archief aanwezig. De catalogus van toen incl. de opbrengstenlijst geeft meestal een redelijk beeld. Ik schat hiermee ook in hoeveel geld ik verwacht te besteden. Meestal kom ik er na de eerste selectie achter dat ik een aantal kavels moet schrappen. :lollig:

https://www.mpo.nl/nl/veilingen/voorgaande_veilingen

https://veiling.veilinghuisderuiter.nl/

Zomaar even twee grote veilinghuizen waar vast en zeker jouw missende munten ooit al eens zijn afgeslagen....

Koevoets numismatics
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 20 jun 2018, 10:57

Een paar opbrengsten:

https://veiling.catawiki.nl/kavels/3610 ... wilhelmina

van februari 2014
Zeer fraai - met wat randschade, opbrengst 513 Euro inclusief commissie.

bij MPO zat er een in de veiling van mei 2013 in UNC (opbrengst 1294 inclusief commissie)
en maar liefst 3 in die van mei 2012:
ZF: 371 inclusief commissie
ZF/PR gepoetst: 463 Euro inclusief commissie
ZF/PR opbrengst 617 Euro inclusief commissie

in de komende Schulmanveiling zit er ook een. in vrijwel FDC, startprijs 1440 Euro inclusief commissie.

Ik denk dat als je goed zoekt en geduld hebt, moet een zeer fraai exemplaar, zonder beschadingingen onder de 500 Euro wel lukken.

MuntMeneer
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door MuntMeneer » 20 jun 2018, 23:04

Dat zijn aardige prijzen. Veel beter dan Zf gaat het dan sowieso niet worden.
Bedankt voor alle reacties en info :thumb up:

Hebben jullie de zonder punt 1898 ook in jullie rijtje van wilhelmina rijksdaalders? Of alleen de gewone 1898?

Terug naar “Koningin Wilhelmina”