Scheepswrak munten verzamelaars

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

santamaria
Nieuw lid
Nieuw lid

Scheepswrak munten verzamelaars

Bericht door santamaria » 05 jun 2018, 23:26

Een tijdje terug heb ik een scheepswrak munt uit het V.O.C. schip de Hollandia aangekocht. Het betreft hier een halve Reaal uit het jaar 1706. Geslagen te Lima, Peru.
Gewicht: 1,69 gram
Zuiverheid: 91,7% zilver

Deze munt behoorde niet tot de oorspronkelijke lading, maar naar alle waarschijnlijkheid dus aan een van de bemanningsleden. Helaas zijn er tijdens de berging weinig van deze kleine munten "boven water gekomen" ;). Gelukkig heb ik al een tijdje goed contact met Ebay verkoper Awerty, een van de bergers van dit wrak, want van hem kon ik gelukkig nog een van deze kleine 1/2 Realen overnemen.

Bij deze munt behoort een passend certificaat met handtekening van de duiker en heel veel interessante informatie over dit V.O.C. schip en de berging ervan. Ik ben er in ieder geval heel erg blij mee.

Ik vraag me af of er nog meer mensen zijn die deze hobby voor scheepswrak munten delen of iets soortgelijks?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door santamaria op 06 jun 2018, 00:09, 1 keer totaal gewijzigd.

sjors-sjors
Volledig lid
Volledig lid

Re: Scheepswrak munten verzamelaars

Bericht door sjors-sjors » 05 jun 2018, 23:46

Ik heb er zelf niet zoveel mee maar interessant is het zeker. Schat zoeken gebeurt al jaren niet meer boven de grond, het grote geld bevind zich (in ruime mate) onder water. Het lastige in de handel is natuurlijk of het wel echt een scheepswrak munt is. Van sommige types en jaartallen is dit bekend, maar dit geldt niet voor alle munten.
Hollandse Scheepjesschellingen (30/59)

santamaria
Nieuw lid
Nieuw lid

Re: Scheepswrak munten verzamelaars

Bericht door santamaria » 33 minuten geleden

Vorige week is er weer een mooie zogenaamde "cob" munt binnen gekomen. Het betreft een 4 reales uit het V.O.C. schip de Rooswijk. De munt is relatief niet heel zeldzaam, maar heeft wel een bijzondere geschiedenis achter de rug en is tevens ook nog een een goede staat.

Ben daarom ook heel blij dat ik deze munt hier op het forum met jullie kan delen. Hierbij 2 foto's bijgevoegd van mijn kleine verzameling scheepswrak realen. Waarvan er 5 opgedoken zijn uit het wrak van de Rooswijk en de andere twee uit de Akerendam en Het Vliegend Hart.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”