Misslag 25 cent 1980? Dikke rand...?

Plaats hier berichten over misslagen, varianten, fouten op munten, of andere zaken die niet overeen komen met een normale munt.

Moderator: maarten89

Scheepmaker
Aankomend lid
Aankomend lid

Misslag 25 cent 1980? Dikke rand...?

Bericht door Scheepmaker » 06 mei 2018, 18:26

Algem1.jpg
Algem2.jpg
Wie kan mij vertellen of dit een misslag betreft? Ik kwam dit kwartje tegen in een oud album van mijn opa en hij had er zelf al een notitie bij geplaatst, dus dat dit een misslag met een 'extra dikke rand' zou betreffen. Als ik de munt vergelijk met andere kwartjes doet deze wel enigszins vreemd aan, zie m.n. de linkerzijde, maar ik heb mijn twijfels.

Tot zover ik het goed kan beoordelen is de diameter van de munt niet anders, dus ook 19mm. Daarnaast doet de munt enkel aan de muntzijde vreemd aan, de kopzijde doet weer vermoeden dat het een 'normaal' kwartje zou betreffen. Echter, het gewicht van die vreemde munt is wel anders, want i.p.v. 3gr weegt de rechter 2,96gr. Van de dikte heb ik niet direct een idee, daarvoor heb ik nu niet de juiste middelen bij de hand.

Wat zouden jullie zeggen? Wel/geen misslag?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vind de rust om te accepteren wat niet te veranderen is, de kracht om te veranderen wat je niet kunt accepteren en de wijsheid om het verschil hierin te ontdekken.

PietjePuk190
Donateur
Donateur

Re: Misslag 25 cent 1980? Dikke rand...?

Bericht door PietjePuk190 » 06 mei 2018, 23:01

Ik zou zeggen: geen misslag.

1. Het muntplaatje is van precies de juiste diameter.
2. 40 mg verschil, ach, zullen we dat natuurlijke variabiliteit noemen? Heeft opa beide muntjes 100 keer gewogen en kwam er toen 100 keer 3,00 vs 100 keer 2,96 uit?
3. Als het een misslag is moet er dus een fout in de stempel zitten. En dan zijn er dus een heleboel van deze.
4. Wens is de vader van de gedachte. De mens wil heel gaag geloven dat de miniemste afwijking iets bijzonders is. Meestal is dat in werkelijkheid niet zo.
IBNS NL lid 681
IBNS Int lid 11993

CorioCoins
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 07 mei 2018, 02:02

Wat mijn bovenstaande bankbiljetten verzamelaar is vergeten te vragen is een foto van de voorzijde van de munt en een foto van de hoogte naast een een ander kwartje dat zou namelijk enige nut kunnen hebben.

Dan komen we op een misslag hetgeen wilt zeggen afwijkend van de normale geslagen muntjes, zeker niet per definitie een fout in de stempel!
Dat zijn namelijk vaak juist varianten en geen misslagen ;-)
Bij incusum of petje is er bijvoorbeeld GEEN fout in de stempel maar in de slag dit laatste woordje is natuurlijk ook het laatste gedeelte van misSLAG.

Enfin aangezien deze toch eenzijdig zeer licht decentrisch is geslagen, behoort hij wel degelijk tot de misslagen.
Maar helaas zullen misslagverzamelaars hier toch niet naar omkijken omdat de afwijking ook wel erg minimaal is en
meestal vanaf 10% decetrisch wordt het pas interessant.
De geringe afwijking in het gewicht is helaas vooralsnog ook niet bijzonder te noemen, boven 3% afwijkend is wel dubieus maar dat haalt dit muntje niet, doch indien hij dikker of dunner is dan een normaal kwartje kan het wel zijn dat het een ander metaal is vandaar de vraag voor een foto naast een ander kwartje.

Wat de oud-papier-verzamelaar (toch even een sneer wegens de metal-heads opmerking in het verleden :lollig:) ook niet heeft vermeld is het verzorgd uiterlijk (prooflike gezien kleur en heel erg frosty gedeelte) en dat maakt dit toch wel een speciaal muntje, hij komt met grote waarschijnlijkheid uit een FDC setje uit 1980, maar ook dit geeft helaas niet heel veel meerwaarde.

Vooralsnog leuke munt, leuk verhaal en vooral niet wegdoen.

PietjePuk190
Donateur
Donateur

Bericht door PietjePuk190 » 07 mei 2018, 11:50

Misschien had ik erbij moeten zeggen "...maar wat weet ik er nou van?" greeny

Ik moet zeggen dat ik her en der wel de aanname gedaan heb dat de platen waaruit de muntplaatjes gestanst zijn, overal even dik zijn geweest. En ook dat al zulke platen even dik zijn. Daar zullen toch wel strenge eisen aan gesteld worden?

Kijk wij van #TeamPapier greeny komen geregeld (enigszins) excentrisch gedrukte / gesneden biljetten tegen, maar dat leidt niet bij de minste afwijking tot de conclusie "misdruk". Dan kunnen we wel aan de gang blijven namelijk. Die gedachtengang projecteerde ik in de late uurtjes even op "dat andere materiaal". Noem het maar jeugdige overmoed :lollig:

Overigens is het wel zo dat een perfect gecentreerd biljet wel het verschil kan maken tussen bijvoorbeeld een 65 en een 66 op de PMG-schaal.
IBNS NL lid 681
IBNS Int lid 11993

Terug naar “Misslagen, varianten en andere afwijkingen”