Ongelofelijke prijzen op Catawiki

Plaats hier berichten over veilingen. Denk aan veilingen van MPO, Karel de Geus, Schulman etc.

Moderators: maarten89, WBE

LeenCoins
Nieuw lid
Nieuw lid

Ongelofelijke prijzen op Catawiki

Bericht door LeenCoins » 01 mei 2018, 19:25

Ik had gisteren de muntenveiling op catawiki gevolgd omdat er enkele interessante munten tussen zaten. Helaas niets gekocht omdat de biedingen uiteindelijk een stuk hoger uitkwamen dan ik acceptabel vond.

Er vallen me op Catawiki steeds 2 dingen op, n.l.
Vaak wordt de munt over gewaardeerd, maar dat zie je ook op marktplaats en ebay.
Enkele (vooral nederlandse aanbieders) zijn wel realistisch. Maar wat met name opvalt zijn soms de bizar hoge prijzen die worden geboden.
Ik zat gisteren met verbazing de biedingen op dit kwartje uit 1887 te volgen. Op zich een goede kwaliteit en zeldzaam kwartje, volgens de aanbieder in Fraai, maar ik zou hem nog iets hoger inschatten, maar wel met gaatje. Hier werd uiteindelijk 221 euro geboden.
Zouden de bieders dit niet gezien hebben? Dit is de munt toch echt bij lange na niet waard. Ik zou hem in ieder geval niet eens voor 10 euro kopen.

Zie https://veiling.catawiki.nl/kavels/1828 ... =favorites

Ik zit ook wel eens te denken om munten ook aan te bieden, zelf heb ik ook een kwartje in ongeveer dezelfde kwaliteit, maar dan zonder gaatje. Wat moet die wel niet opbrengen :dizzie: :klap:

Heeft iemand van jullie wel eens munten verkocht via Carawiki? Wat zijn jullie ervaringen?

Gr

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Re: Ongelofelijke prijzen op Catawiki

Bericht door Ilosab » 01 mei 2018, 20:14

Ik ben geen muntenverzamelaar maar zo af en toe kijk ik bij het papiergeld. Zoals vanavond kijk ik dan bij datgene wat me interesseert en zie dan dat de verzendkosten naar Hongarije voor wat betreft 2 kavels € 25 en € 35 bedragen. Dan heb ik er alweer genoeg van en zal ik een tijdje niet kijken.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

janssenfrank
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 01 mei 2018, 20:15

Ik heb best veel gekocht via Catawiki en ook een paar keer verkocht. In het verleden heb ik nog wel eens echte koopjes gehad, maar naarmate Catawiki bekender is geworden en er meer internationaal publiek is, is het met de koopjes wel zo ongeveer afgelopen. Mijn verkoopprijzen vielen me wat tegen, dus ik probeer zoveel mogelijk via Marktplaats te verkopen.

Misschien dat de buitenlandse kopers niet zo bekend zijn met de Nederlandse prijzen. Vergelijk het maar met bijvoorbeeld Engelse muntjes. In Engeland zelf zijn ze meestal veel goedkoper.

Dat overwaarderen snap ik wel. De verkoper wil natuurlijk een beetje overdrijven om de prijs wat hoger te laten uitkomen. En catawiki krijgt 23% commissie over iedere transactie (9% van de koper en 14% van de verkoper). Reken maar eens uit wat ze op een avond omzetten. En dan verkopen ze ook nog eens auto's en boten en zo.
Laatst gewijzigd door janssenfrank op 01 mei 2018, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 01 mei 2018, 20:22

Maar de verzendkosten komen voor rekening van de verkoper en hoe haal je het dan in je hoofd om voor een kavel vanuit Italië naar Hongarije € 25 te rekenen? Ze willen de kosten voor Catawiki waarschijnlijk verrekenen met de verzendkosten voor de koper. Karel de Geus rekent € 15 voor een aangetekend stuk vanuit Nederland en dat is normaal te noemen.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.

LeenCoins
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door LeenCoins » 01 mei 2018, 20:52

Hoi Ilosab, zelf spaar ik nu zo’n 15 jaar munten. Wat ik me wel eens afvraag is waarom ik niet zo’n interesse heb in biljetten en juist anderen weer andersom geen interesse in munten. Ik weet het niet. Ik heb wel eens wat biljetten gekocht, maar het heeft me nog niet kunnen bekoren. :onfused:

Misschien ligt het aan de prijs van goede kwaliteit biljetten (volgens mij hoger dan bij munten), misschien ligt het aan de vergankelijkheid (papier).
Volgens mij zijn er meer munt dan biljet verzamelaars. Maar misschien heb ik dat mis.

Wat heeft jou er toe gebracht om biljetten te gaan verzamelen.

CorioCoins
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 01 mei 2018, 23:15

Ik ben koper en verkoper op catawiki.

De prijzen rijzen daar echt niet altijd de pan uit, zelf ben ik ook vaak in staat om koopjes te bemachtigen.
Het kwartje 1887 is natuurlijk idd maar een euro of 25/40 waard maar het blijft een lastig jaar die niet iedereen in zijn verzameling heeft zitten.
In dit geval zijn het ook maar 2 verschillende bieders boven de 50 euro en je hebt maar 2 bieders nodig om tot een hoog bod te komen.

De kosten voor de verkoper zijn niet zoals JanssenFrank eerder noemde 14% maar zelfs 15,125% (12,5% en btw) dat maakt het vaak net niet lucratief voor een verkoper. Gisteren hadden wij toevallig 37 van de in totaal 180 kavels op de betreffende veiling maar om nu te zeggen dat er uitschieters waren? De bieders bepalen de prijs en niet andersom. m.b.t. graderen Danny heeft heel goed werk verricht en de ruime overgradaties al aangepast, het blijft altijd een mening voor de een is zeer fraai zo goed als prachtig zeker een verkopende partij en een kopende partij wilt liever ruim fraai ervan maken. Dat blijft de eeuwige discussie in muntenland (maar gelukkig hebben we nog altijd de slabs)

Verzendkosten tja ik reken ook gewoon €24,99 naar europa om 2 redenen post.nl is gewoon duur €23,50 tot 500 euro verzekerd en risico's ivm kwijtraken liggen ook gewoon hoger daarbij verpakkingskosten gerekend kom je toch op 25 euro vanuit Nederland. De prijzen staan erbij en met bieden houdt men daar gewoon rekening mee.
Dit heeft niets te maken met commissiekosten omzeilen (volgens catawiki mag ook maar max. €1,50 aan extra kosten bovenop de werkelijk verzendkosten gevraagd worden)

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 02 mei 2018, 11:02

Ik ben ooit begonnen met het verzamelen van munten, Koninkrijk Nederland. Vanaf 2002 ben ik tevens Nederlands papiergeld gaan verzamelen en ik merkte dat ik daar veel meer plezier in had. Ik heb een Hongaarse vrouw en Hongaars papiergeld is erg mooi dus dat ben ik ook gaan verzamelen. Daarnaast papiergeld van oorlogskampen, wereldbiljetten (1 per land) en Overzeese gebiedsdelen van Nederland. Op een gegeven moment werd het toch teveel van het goede en heb ik me beperkt tot Nederland, Hongarije en Wereld (1 per land) en daarnaast Nederlandse coincards en een Nederlandse jaarset. De Koninksrijksmunten, 2 euromunten, papiergeld Overzeese gebiedsdelen en oorlogskampen zijn bij de MPO geveild of apart verkocht.
LeenCoins schreef:
01 mei 2018, 20:52
Hoi Ilosab, zelf spaar ik nu zo’n 15 jaar munten. Wat ik me wel eens afvraag is waarom ik niet zo’n interesse heb in biljetten en juist anderen weer andersom geen interesse in munten. Ik weet het niet. Ik heb wel eens wat biljetten gekocht, maar het heeft me nog niet kunnen bekoren. :onfused:

Misschien ligt het aan de prijs van goede kwaliteit biljetten (volgens mij hoger dan bij munten), misschien ligt het aan de vergankelijkheid (papier).
Volgens mij zijn er meer munt dan biljet verzamelaars. Maar misschien heb ik dat mis.

Wat heeft jou er toe gebracht om biljetten te gaan verzamelen.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 02 mei 2018, 11:03

Misschien moet men eens gaan informeren bij een ander verzendbedrijf zoals DPD, die zijn volgens mij stukken goedkoper.
CorioCoins schreef:
01 mei 2018, 23:15
Verzendkosten tja ik reken ook gewoon €24,99 naar europa om 2 redenen post.nl is gewoon duur €23,50 tot 500 euro verzekerd en risico's ivm kwijtraken liggen ook gewoon hoger daarbij verpakkingskosten gerekend kom je toch op 25 euro vanuit Nederland. De prijzen staan erbij en met bieden houdt men daar gewoon rekening mee. Dit heeft niets te maken met commissiekosten omzeilen (volgens catawiki mag ook maar max. €1,50 aan extra kosten bovenop de werkelijk verzendkosten gevraagd worden).

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 02 mei 2018, 12:20

Bij DPD is het niet verzekerd (als het kwijt raakt bij verzending naar buitenland krijg je iets van 10 euro per kilo). Dan kun je wel goedkoper verzenden, maar de risico's van kwijtraken liggen dan wel bij jou als verkoper.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 02 mei 2018, 13:45

Dus daarom is Post NL zo duur omdat ze v.w.b. verzekerd versturen een monopoly positie hebben?

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 02 mei 2018, 14:56

Nee hoor, er zijn genoeg anderen die dat ook bieden. Maar de meesten zijn nog (veel) duurder (UPS, Fedex). En dan zijn er nog bijv. DHL en GLS, maar daar is het praktisch onmogelijk om uit te vinden wat het gaat kosten.
De tarieven van PostNL zijn wat dat betreft heel simpel: slechts een paar zones en paar formaten. Bij sommige andere aanbieders ben je een uur kwijt om een verzendlabel aan te maken. En tijd is geld. :)

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 02 mei 2018, 17:50

Oké, bedankt voor de uitleg maar ik blijf die prijzen schandalig vinden maar dat is mijn persoonlijke mening.

CorioCoins
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 02 mei 2018, 17:53

Wij hebben op meerdere transacties op catawiki (waarvan 8% ongeveer naar het buitenland gaat) nog nooit een buitenlandse klacht gehad over de verzendkosten, de verzendkosten staan immers in beeld en buitenlandse bieders houden daar gewoon rekening mee.
Wellicht kunnen we ook gewoon de rollen omdraaien? koper in het buitenland komt het maar ophalen? Scheelt een hoop inpak-tijd!
Verzenden is en blijft een service en die service willen verkopers vaak bieden, maar moeten dan ook de risico's dragen en fouten door post.nl of welke verzendservice dan ook worden afgerekend op de verkopende partij! Vaak gepaard met negatieve feedback of zelfs chantage, zoals ik bij meerdere verkopers kan lezen.
Mocht een pakket kwijtraken dan betalen wij dat ook gewoon netjes terug zelfs alvorens het onderzoek van Postnl is afgerond ook dat schieten wij voor.

Maar wellicht ben jij zo iemand die zegt het maakt niet uit dat een bestelling van 500 euro kwijt is ik maak het wel opnieuw over als je het nog een keer wilt verzenden (mits meermaals op voorraad natuurlijk), je zou dan de eerste zijn.
Andere oplossingen zijn zoals Michiel aan aangaf vaak duurder of onverzekerd.
Ik zou zeggen : zeg Hongarije vaarwel kom terug naar Nederland en begin een bezorgservice met kosten die jij reëel vindt om te betalen en ik zal overstappen naar Alfredexpress indien dezelfde voorwaarden en onder de prijs van Postnl.

CorioCoins
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 02 mei 2018, 17:55

Ilosab schreef:
02 mei 2018, 17:50
Oké, bedankt voor de uitleg maar ik blijf die prijzen schandalig vinden maar dat is mijn persoonlijke mening.
Ja die prijzen zijn schandalig maar Catawiki noch Verkoper zijn hier verantwoordelijk voor

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 02 mei 2018, 18:10

Ik kom echt nooit meer definitief terug naar Nederland. Op vakantie voor 2 weken of om een weekend naar Valkenburg te gaan maar het leven wat ik hier heb is niet te vergelijken met dat in NL. En de posttarieven zijn hier ook nog goedkoper.
CorioCoins schreef:
02 mei 2018, 17:53
Ik zou zeggen : zeg Hongarije vaarwel kom terug naar Nederland en begin een bezorgservice met kosten die jij reëel vindt om te betalen en ik zal overstappen naar Alfredexpress indien dezelfde voorwaarden en onder de prijs van Postnl.

janssenfrank
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 02 mei 2018, 18:43

Wat betreft de verzendkosten: ik houd daar als koper altijd rekening mee voor ik iets koop of een bod plaats. Bij hoge verzendkosten (wat soms onvermijdelijk is), zal ik minder voor de munt betalen of bieden.

Op catawiki, maar ook met andere veilingen neem ik me eerst voor wat ik maximaal wil uitgeven. Daar trek ik dan eerst de verzendkosten vanaf en daarna de commissiekosten. Dan komt een bedrag uit wat ik maximaal wil besteden. Bij een veiling doe ik dat bedrag als autobod en dan kijk ik er ook niet meer naar om. Ik hoor vanzelf wel of ik heb gewonnen of niet. Op die manier bescherm ik mezelf ook tegen de impuls van "nog één keer bieden''.

Vaak is dat ook waar het 'misgaat' met velingen. Twee geïnteresseerden gaan in de laatste minuut tegen elkaar opbieden. Hebberigheid kan dan winnen van de rede en de ratio.

Als verkoper hanteer ik alleen de verzendkosten en ik verzend zoals de koper het wil. Wil de koper gewone verzending, dan krijgt de koper gewone verzending (op risico van de koper). Wil de koper aangtekend, dan krijgt de koper aangetekend (op risico van de verkoper). En de koper mag ook de vervoerder kiezen: PostNL, DHL, UPS, wat je maar wil. Ik verzend na ontvangst van de betaling. Kosten voor een envelop, een doosje of plakband en naar het postkantoor rijden enz. neem ik voor eigen rekening. Vaak is het ook niet echt de moeite waard om de kosten te berekenen, laat staan door te berekenen. Ik heb altijd wel kleine doosjes op voorraad die ik gewoon uit de supermarkt kan meenemen. En luchtkussenenveloppen kun je ook makkelijk nog een keer gebruiken. Dan stop ik de zending in een luchtkussen envelop die ik zelf eens gekregen heb, en die gaat dan weer in een gewone grote envelop met wat plakband. De kosten daarvan zijn eigenlijk verwaarloosbaar.

Ik ben natuurlijk ook geen handelaar. Ik hoef geen winst te maken op mijn verkopen. Quitte spelen is in principe al genoeg.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 02 mei 2018, 19:21

Ik verkocht vroeger veel op Marktplaats toen ik nog in NL woonde, vooral toen ik stopte met het verzamelen van de 2 euromunten en die separaat te koop aanbood. Toen hadden ze de keus, normaal, aangetekend of ophalen. Ik woonde toen in een flat en op het afgesproken tijdstip stond ik voor de flat. Er woonden daar 300 huishoudens dus dat kon geen kwaad. Het gaat er mij om dat men de koper de keus laat qua verzending en het risico is dan eventueel voor zijn rekening. Ik had 1 biljetje bij Karel de Geus en ik kon kiezen qua verzending. Ik heb normale verzending gekozen en 9 dagen na de veiling had ik het biljetje in huis. Het kon eerder maar de post was 2 dagen dicht vanwege 1 mei. Alles wat naar me verstuurd is met normale verzending heb ik ontvangen. 1 x is een pakketje open gemaakt door de douane, per slot van rekening komt het uit NL dus dat is logisch. Wat wel erg gewild is dat zijn de catalogi en volgens mij worden die bij PostNL gesnaaid want wat moet een Hongaar met een catalogus? De Verzamelaarsmarkt heb ik nooit ontvangen en de MPO stuurt hem zelfs met Fedex dus hopelijk komt die binnenkort binnen, is wel service vind ik. Maar ook op Catawiki vind ik dat men de koper de keus moet laten qua verzending.

surbe Bahamas
Senior lid
Senior lid

Bericht door surbe » 03 mei 2018, 00:46

Het "probleem" is volgens mij dat Catawiki (en ook Ebay/Paypal) het risico automatisch bij de verkoper legt. Logisch dat de verkoper dit indekt (en doorberekend aan de klant). Als koper pas ik hier mijn max op aan of zorg ik dat ik meerdere aankopen bij dezelfde verkoper kan combineren.
Via Marktplaats kun je (in ieder geval als particulier) je eigen voorwaarden hanteren.

Waarom de kosten voor verzekerde verzending zoveel hoger zijn is mij niet helemaal duidelijk, uit vele honderden zendingen via reguliere post uit de halve wereld heb ik er maar 1 niet ontvangen(gezien de (onvriendelijke)reactie van de verkoper, met overigens prima feedbackscore, vermoed ik dat het niet helemaal zuiver was) en 1 keer een kapotte envelop waar de inhoud was verwijderd(die verkoper stond erop het aankoop bedrag te vergoeden, terwijl ik daar niet op uit was, zo kan het dus ook). Het lijkt me niet dat ik me zou moeten verzekeren tegen een criminele postmedewerker...
Misschien zijn de kosten zoals ze zijn een gevolg van claims van oneerlijke ontvangers. Maar misschien heb ik gewoon mazzel.

Al moet ik zeggen dat ik via Marktplaats niets meer boven €10 koop wat ik niet op kan halen, de oorzaak daarvan was overigens niet bankbiljet gerelateerd. Als gelegeheidsverkoper snap ik dan weer niet waarom sommige kopers die voor het eerst bij mij kopen gerust voor bedragen boven €75 via reguliere post laten verzenden. Tot op heden altijd goed gegaan gelukkig.

Om trouwens terug te komen op het oorspronkelijke bericht: toen ik Catawiki nog een beetje volgde als koper verbaasde ik mij ook met regelmaat over de uiteindelijke prijs, maar ze waren meestal ook niet extreem hoog. Maar de biljetten die ik volgen waren meestal biljetten die je niet heel veel ziet, dat kan de iets hoger dan normale opbrengst wel verklaren. De schattingen waren meestal wel veel te hoog.
Als verkoper was ik blij dat ik minimumprijzen er op gezet had(vergeleken met verkoopprijzen van soortgelijke biljetten aan de lage kant, zelfs met 9% commissie erbovenop), slechts 4 van de 10 hebben die net gehaald, terwijl het ook niet echt alledaagse biljetten waren. 1 is zelfs nooit betaald (duurde een maand ofzo voordat de koop ontbonden werd). Toen was ik wel klaar met Catawiki.
Verzamelaar van bankbiljetten.

Terug naar “Veilingen”