Daalder met vreemde markering in de rand

Plaats hier berichten over misslagen, varianten, fouten op munten, of andere zaken die niet overeen komen met een normale munt.

Moderator: maarten89

Astro-Piet
Nieuw lid
Nieuw lid

Daalder met vreemde markering in de rand

Bericht door Astro-Piet » 30 apr 2018, 20:59

Onlangs kocht ik een Zilveren daalder van 30 stuivers van het Stift Thorn, van Margaretha van Brederode, 1563.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij nauwkeurige beschouwing zag ik in de rand van de munt heel klein de letters "ES" gestempeld, zie bijgaande foto 3. De lettertjes zijn ca. 0,8 mm hoog. Dit heb ik nog nooit eerder gezien. Zou het hier gaan om een later ingestempeld merkteken of "klop"?

Replica's zijn ook vaak gemerkt. Echter, gezien het verdere uiterlijk van de munt, incl. craquelé op de keerzijde en het min of meer correcte gewicht (28,05 gr.) kan ik me bijna niet voorstellen dat het hier om een replica zou gaan.

De verkoper heeft de lettertjes over het hoofd gezien en weet niet wat het is. Ik heb echter de garantie dat ik de munt terug kan sturen. Ik twijfel echter nog want het is zo te zien een mooi exemplaar en wil geen echte munt ten onrechte terugsturen.

Mijn vraag: wie heeft ooit lettertjes als deze op een oude munt gezien en wie heeft een visie hierop?

Alvast hartelijk dank!

Piet
Laatst gewijzigd door Astro-Piet op 30 apr 2018, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Adriaan
Lid
Lid

Re: Daalder met vreemde markering in de rand

Bericht door Adriaan » 30 apr 2018, 21:34

Ik kan de derde foto niet zien....

Ja, ondertussen wel. :klap: maar ik heb helaas geen antwoord op je vraag.

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 01 mei 2018, 10:16

Ik heb deze niet eerder gezien, maar het lijkt me niet dat dit een replica is.
Het is ook geen bekende klop, en lijkt me ook geen chopmark (dat zijn meestal geen letters uit ons alfabet).
Misschien een merkteken van een vorige eigenaar? In het (verre?) verleden wilden sommige verzamelaars hun munten wel eens merken, en gezien het formaat van de letters (klein) en de plaats (onopvallend op de rand), zou het geen gekke plek zijn om je munten een merkje te geven. Misschien zijn het de initialen van deze verzamelaar?

janssenfrank
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 01 mei 2018, 14:22

spatbord schreef:
01 mei 2018, 10:16
Ik heb deze niet eerder gezien, maar het lijkt me niet dat dit een replica is.
Het is ook geen bekende klop, en lijkt me ook geen chopmark (dat zijn meestal geen letters uit ons alfabet).
Misschien een merkteken van een vorige eigenaar? In het (verre?) verleden wilden sommige verzamelaars hun munten wel eens merken, en gezien het formaat van de letters (klein) en de plaats (onopvallend op de rand), zou het geen gekke plek zijn om je munten een merkje te geven. Misschien zijn het de initialen van deze verzamelaar?
Grappig, hier zat ik ook al aan te denken. Misschien heel ver gezocht, maar niet onmogelijk.

Of zou het om een Eerste Slag gaan...? :thuink:
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

Astro-Piet
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Astro-Piet » 01 mei 2018, 19:27

Dank Spatbord, voor je beoordeling. Ik dacht ook al aan zoiets. Als het merken van munten door sommige verzamelaars vroeger wel eens voorkwam, lijkt me dit voor de hand liggen. Ik vind de munt ook veel te echt en ook te mooi om terug te sturen.
janssenfrank schreef:
01 mei 2018, 14:22
Grappig, hier zat ik ook al aan te denken. Misschien heel ver gezocht, maar niet onmogelijk.
Of zou het om een Eerste Slag gaan...? :thuink:
Nou, dat van die eerste slag is een verleidelijk idee. Het valt niet te checken maar misschien was muntmeester Van Bossenhoven wel zo gek om van elke reeks de eerste slag te merken. Als ze anno 1563 al zulke kleine stempeltjes konden maken.

sjors-sjors
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door sjors-sjors » 02 mei 2018, 19:16

Mooi muntje in elk geval!
Hollandse Scheepjesschellingen (30/59)

janssenfrank
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 02 mei 2018, 21:04

Misschien is het interessant om eens te onderzoeken of er meerdere daalders 1563 zijn met deze markering. Je zou bijvoorbeeld kunnen zoeken wie deze munten te koop aanbied en dan vragen of ze eens naar de rand willen kijken. Als het echt uniek blijkt (wat ik wel verwacht) denk ik echt dat het gaat om een merkteken van een vorige eigenaar.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 03 mei 2018, 00:01

sjors-sjors schreef:
02 mei 2018, 19:16
Mooi muntje in elk geval!
idem. :thumb up:
spatbord schreef:
01 mei 2018, 10:16
Ik denk dat deze denkpiste het meest aanvaardbaar is.
janssenfrank schreef:
02 mei 2018, 21:04
Misschien is het interessant om eens te onderzoeken of er meerdere daalders 1563 zijn met deze markering.
Ik denk persoonlijk wat "spatbord"(Michel) zegt best kan, en wat "J - Frank" aangeeft om meer aandacht te besteden om de rand van een daalder te bekijken wel een goede raad is, maar als het om een verzamelaar gaat, denk ik niet dat het om enkel het jaartal 1563 gaat.
Groeten Luc. :thuink:

Terug naar “Misslagen, varianten en andere afwijkingen”