vreemde munt

Plaats hier berichten als je niet weet welke munt je hebt.
renevanz
Nieuw lid
Nieuw lid

vreemde munt

Bericht door renevanz » 20 apr 2018, 16:40

wie kan mij vertellen wat voor munt dit is,waar komt hij vandaan en wat is de waarde ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

janssenfrank
Superlid
Superlid

Re: vreemde munt

Bericht door janssenfrank » 20 apr 2018, 19:03

Ik zie iets staan van ???VIDIUS CAESAR in het omschrift. Ik ben geen kenner op dit vlak, maar ik denk meteen aan Romeins.

Heb je misschien een foto van de andere kant. Bij voorkeur zo recht mogelijk genomen, zodat het omschrift goed te zien is. Dat is bij deze kant wat lastig.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

PietjePuk190
Donateur
Donateur

Bericht door PietjePuk190 » 20 apr 2018, 20:09

Ik bied "CLAUDIUS CAESAR AUG...." :)

Mika komt straks de rest wel doen denk ik greeny
IBNS NL lid 681
IBNS Int lid 11993
WK 2018: Ambassadeur van Senegal

janssenfrank
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 20 apr 2018, 21:59

En hebben we het dan over Claudius I of II?

Wiki
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Bericht door George_III » 20 apr 2018, 23:23

Haha, mijn komst was kennelijk al voorspeld ;).

Claudius? Jazeker. De eerste dan, Romeins keizer regerend tussen 41-54 AD, wat dan ook de datering voor deze munt is. Het volledige omschrift aan deze zijde zou moeten luiden: TI CLAVDIVS CAESAR AVG P M TR P IMP P P, SC , oftewel: Imperator (Keizer, alhoewel dat niet de beste vertaling is) Tiberius Claudius Caesar Augustus, Pontifex Maximus (Religieus leider) met Tribunaire macht, bij senatorieel besluit (het laatste verwijzende naar de muntslag). Verder zien wij aan deze zijde ook nog de keizer zittende op een zogenaamde Curulische zetel, een bepaald soort stoel met gekruiste poten, waar alleen hoge magistraten plaats op mochten nemen. In zijn hand houd hij een olijftak, rond zijn voeten liggen op verschillende stempels verschillende dingen, op deze munt is slechts de globe terug te vinden.

Maar op de andere zijde zullen wij niet de buste van Claudius kunnen herkennen. Het gaat hier namelijk om een speciale slag van Claudius, waarin hij zijn vader eert. Nero Claudius Drusus, vaak afgekort tot Drusus om verwarring te voorkomen, was een van de voornaamste generaals van de eerste ‘keizer’ Augustus. Eerst getrouwd met een zekere Livia, maar nadat Augustus een scheiding afdwong om zelf met haar te trouwen, vervolgens met Antonia, een nicht van Augustus. Samen kregen zij drie kinderen: Germanicus, Livillia en misschien wel het belangrijkst: Claudius.

Claudius word door de geschiedschrijvers geportretteerd als zijnde een ziekelijk, stotterend en mank-lopend kind, maar door een bijzondere twist van het lot eindigt hij in 41 in het keizerlijk paars. Het leven en de regeringsperiode van Claudius zijn een heel topic apart waard, dus we houden het voor nu even bij deze munt. Op de voorzijde van deze munt staat dus niet de buste van Claudius, maar pronkt de buste van zijn in 9 v.Chr overleden vader; Drusus. Hetzelfde blijkt uit het opschrift aan de voorzijde: NERO CLAVDIVS DRVSVS GERMANICVS IMP.

Munten, zeker mooie grote Sestertii van een gram of 30 zoals deze, van Drusus zijn erg in trek, en kunnen ook redelijk hoge prijzen halen. Helaas betekend dit ook dat er veel vervalsingen van in omloop zijn. Nu durf ik niet te oordelen op slechts een afbeelding van slechts een zijde, dus als het mogelijk is graag het gewicht, diameter en een foto van de andere zijde. Ik heb inmiddels een ander exemplaar gevonden dat met exact dezelfde achterzijde-stempel is geslagen, maar helaas is dat tegenwoordig ook geen uitsluitsel meer. Leuk stuk!

PietjePuk190
Donateur
Donateur

Bericht door PietjePuk190 » 20 apr 2018, 23:44

BAAS :thumb up:
IBNS NL lid 681
IBNS Int lid 11993

renevanz
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door renevanz » 21 apr 2018, 09:48

bij deze de voorkant van de munt
DSCF1978.JPG
Sorry ik was vergeten de andere gegevens te plaatsen.De munt weegt 19 gram en de diameter is 31 mm
DSCF1978.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

PietjePuk190
Donateur
Donateur

Bericht door PietjePuk190 » 21 apr 2018, 10:20

een klop "1989"? Issie wel echt? :o
IBNS NL lid 681
IBNS Int lid 11993

George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Bericht door George_III » 21 apr 2018, 10:37

Ai, ik vrees dat het hier toch helaas om een vervalsing gaat. Een echte sestertius zou op z’n minst 24 gram moeten wegen, maar zit vaker rond de 27. 31 mm is ook wat klein, rond 34 is normaal, maar sommige stukken met een groot muntplaatje zitten al gauw op de 37 mm. De manier waarop de tekst aan de linkerzijde wegvalt is ook niet natuurlijk voor een geslagen munt, hetgeen mij, in combinatie met de bubbeltjes in het portret en het wegvallen van details op de achterzijde, doet vermoeden dat het hier om een gegoten replica gaat. Een kort tripje naar de Fake-ancient coin reports levert ons onder de naam Drusus een tweetal valse exemplaren op welke met exact dezelfde reverse-stempel zijn geslagen. Nu zijn die-matches niet per definitie iets slechts, maar in dit geval durf ik toch wel te beweren dat het deze munt de genadeklap toedeelt. Rechthoekige kloppen op de voorzijde komen op dit soort munten vaak voor, al is het feit dat er in dit geval ‘1989’ op staat toch wel meer dan een beetje verdacht zoals PietjePuk al aangeeft. De twee valse stukken (let op de 'blob' onder de D, en de 'punt' na CAESAR):

Afbeelding
Afbeelding

Dan een laatste punt. Op MA-shops staat dit stuk te koop voor een luttele 750 euro. Herkend iemand de achterzijde? Is dit dan de echte munt waarvan deze valse exemplaren zijn afgegoten? Of gaat het hier ook om een vervalsing? Vanaf de foto ziet hij er niet verkeerd uit, maar wie zal het zeggen…

Afbeelding
Copyright Philippe SAIVE Numismatique

renevanz
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door renevanz » 24 apr 2018, 19:54

Allemaal hartelijk bedankt voor jullie reacties.Erg jammer ,maar kan ik hier nog een prijskaartje aan hangen?

Terug naar “Welke munt heb ik hier?”