100 gulden biljet Steenuil snijrand

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de Nederlandse Guldenbiljetten.

Moderator: Arjena3

sebastiaan
Nieuw lid
Nieuw lid

100 gulden biljet Steenuil snijrand

Bericht door sebastiaan »

Hallo allemaal,

ik heb een UNC kwaliteit Steenuil biljet gekocht. Dit ziet er erg mooi uit. Het viel me alleen op dat 3 randen recht gesneden zijn maar dat de onderkant enkele lichte golfjes heeft, niet extreem maar je ziet het wel. Ik vroeg me af hoe dit kan? Heeft iemand er aan zitten prutsen of zijn dit fabricagefouten? Ik twijfel niet aan de echtheid van het biljet want voor zover ik kan beoordelen zijn alle echtheidskenmerken aanwezig.

Alvast bedankt :D
Willem Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Re: 100 gulden biljet Steenuil snijrand

Bericht door Willem »

Als je een paar afbeeldingen kunt plaatsen
sebastiaan
Nieuw lid
Nieuw lid

Afbeelding

Het is misschien niet heel duidelijk te zien, maar het biljet zelf is volledig vlak. Waar het biljet dus niet aansluit op het biljet eronder, is de snijrand niet recht. Vooral onder de E van gulden zie je het.
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC »

sebastiaan schreef:Waar het biljet dus niet aansluit op het biljet eronder, is de snijrand niet recht. Vooral onder de E van gulden zie je het.
Ik ben wel geen bankbiljet verzamelaar maar ik heb wel ervaring in de grafische industrie.
Je hebt oog voor detail dat is zeker, maar zou het niet kunnen door het snijden of kappen van de biljetten dat daar een klein foutje is ontstaan ???
Mijn huidig beroep is nu stansen van karton platen wel dikker dan papier, maar helaas soms gebeurd er ook wel eens een foutje in de productie , dat op een bepaalde plek het mes niet goed meer snijd of kapt.
en dat het mes beschadigt is en dan kan je dit tegenkomen dan krijg je een vervorming, geen mens dat dit ziet natuurlijk maar iemand die getraind of gefocust is ja die merkt dat wel op.
Groeten Luc. :)
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door PietjePuk190 »

volgens mij heeft dat te maken met die metaalachtige strips waar het mee samenvalt. Het inbrengen van een hologramstrip zorgt ook altijd voor wat golving in het papier.
sebastiaan
Nieuw lid
Nieuw lid

bedankt voor de reacties! Ik ben al iets meer gerustgesteld ;) Ik ben nog wel benieuwd of iemand soortgelijke ervaring heeft met de Steenuil?
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door PietjePuk190 »

De mijne heeft het niet in ieder geval :)
Adriaan Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Adriaan »

Ik heb aan de bovenkant direct boven de letter D van De (Nederlandsche bank) ook een kleine uitstulping zitten. Het lijkt een beetje op een tandje van een postzegel maar dan kleiner.
Het is echt minimaal en het valt nauwelijks op maar met je vinger voel je het wel. Ik zou me er geen zorgen over maken het blijft tenslotte massaproductie.
Ik krijg het ook niet fatsoenlijk op de foto.
Laatst gewijzigd door Adriaan op 26 mar 2018, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
sebastiaan
Nieuw lid
Nieuw lid

okay bedankt iedereen :) :thumb up:
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl »

Het is zeker een interressant fenomeen!
Vele landen nemen in traditionele papieren biljetten veiligheidsstrips, hologrammen en andere beveiligingskenmerken op.
Deze hebben allemaal andere “krimpfactoren”, waardoor het kaarsrechte mes een kaarsrechte snede achterlaat, maar na verloop van tijd de biljetten toch langs de randen gaan krullen, bobbelen en andere imperfecties gaan vertonen, zonder dat het biljet op welke vorm dan ook gebruikt is.
Het machinaal bundelen en verpakken kan vervolgens ook nog voor defecten zorgen.
Om tenslotte in een papiergelduitgifteautomaat (flappentap) met zuignapje getransporteerd te worden naa de uitgiftemond van de machine, die dan ook nog een klep over de breedte van het biljet dichtslaat...

De diverse grading companies hebben dan ook een nauwkeuriger graderingsysteem dan wij met onze XF / UNC en niks er tussen...
Tenzij je XF+, XF/UNC en UNC- of aUNC als gradaties accepteert...

Maar... terug naar het biljet van 100 ballen... daarin zit GEEN hologram, er zit GEEN secustrip in, er zijn geen materialen met verschillende krimpfactoren gebruikt. En ondanks de goede bovenstaande reacties, heb ik nog geen acceptabele reden voorbij zien komen!
Ik stel andere suggesties voor oorzaken zeker op prijs! Zeker vanuit mensen die in de grafische industrie werkzaam zijn (geweest)!
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Adriaan Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Adriaan »

Patrickp_nl schreef: 09 mei 2018, 22:48 Maar... terug naar het biljet van 100 ballen... daarin zit GEEN hologram, er zit GEEN secustrip in, er zijn geen materialen met verschillende krimpfactoren gebruikt. En ondanks de goede bovenstaande reacties, heb ik nog geen acceptabele reden voorbij zien komen!
Ik stel andere suggesties voor oorzaken zeker op prijs! Zeker vanuit mensen die in de grafische industrie werkzaam zijn (geweest)!
Ik kan alleen nog verzinnen dat het ontstaat tijdens het bundelen. Naar mijn weten komt er een wikkel omheen en wordt het geheel geplastificeerd.

Terug naar “Biljetten Nederland vóór de Euro”