Zilveren afslag hybride duit gelderland

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Zilveren afslag hybride duit gelderland

Bericht door Spaarvarken »

Na gisteren en vanochtend veel gedoe met mijn internet te hebben gehad was ik uiteindelijk in staat via google chrome toch de veiling te volgen zonder geluid. Voor mij persoonlijk was het hoogtepunt van de veiling de hybride zilveren afslag van de duit van gelderland. Ik merk dat mijn eerste numusmatische liefde toch weer gaat kriebelen en na alle frustratie was het openingsbod gezien de hoigte wel een anti climax, maar toch een keer gedrukt op bieden helaas overboden door de pre bid. Krijg de melding kavel gaat sluiten tik tak......,nog 1 keer bieden dan oeps biedstap met 50 euro omhoig, maar wel het hoigste bod. Zo ben ik dus de bezitter geworden van 1 van de leukere zilveren afslagen van duiten.

Ik meen me overigens te herinneren dat dit stuk een aantal jaren terug ook geveild is, maar kan ne niet meer herinneren waar. Mocht iemand nog aanvullende info hebben over deze duit hoor ik het graag.
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Re: Zilveren afslag hybride duit gelderland

Bericht door sjors-sjors »

Zag hem voorbij komen, bijzondere muntje! Dat zijn bedragen die ik thuis toch wel even moet overleggen :dizzie:
C.vanderLey Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door C.vanderLey »

Spaarvarken schreef:en na alle frustratie was het openingsbod gezien de hoigte wel een anti climax
Tja, dan moet je ook niet tegen mijn pre bid opbieden :gniffel: , maar koopje toch ?

Zat even vlug te zoeken maar vind er 1 terug in Veiling 25 van L. Schulman 2001, inzet 150,- gulden, opbrengst is mij niet bekend.
Schulman noemt dit een Proef voor een zilveren duit z.j. ( 1757 ).
Wat het jaar betreft daar ben ik het niet mee eens, dit type is veel eerder geslagen tussen 1690-1699.
Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Hallo Cor,

Dan zal ik hem inderdaad in een oude veilingcataligus van schulman uit 2091 hebben gezien. Daar blader ik nog wel eens. Leuk om te zien dat je nog steeds zilveren afslagen verzameld. Bij mij begint het toch ook wel weer te kriebelen. Dit exemplaar vond ik bijzonder genoeg om een bod op te doen. Wat betreft priijs is het allemaal maar betrekkelijk. Het zal vast geen uniek exemplaar zijn, maar toch wel een behoorlijk zeldzaam stuk.

Wat betreft datering van de duit sluit ik me bij je aan. De beeldenaar heeft veel overeenkomsten met de duiten uit die periode. Ik zie niet in dat dit rond 1757 zou zijn. De muntmeester uit die periode was overigens wel 1 van de meest creatieve wat betreft zilveren en gouden afslagen.
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa
Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Toevallig heb ik de veilingcatalogus van 2001 van Schulman. De opbrengst van dat stuk toen was schrik niet al fl. 1000,- exclusief opgeld. Conditie van dat exemplaar was bijna zeer fraai. Volgens de site duiten.nl zou ook de DNB en het Teylers museum een exemplaar hebben. Als dit het 4e bekende exemplaar is spreekt dat de theorie van een proef voor een zilveren duit m.i. wel tegen als ze niet onderling verschillen. Het lijkt er eerder op dat het een vroeger exemplaar is met de gebruikelijke bedoelingen. Mocht je daar anders over denken hoor ik het graag. Met deze informatie lijkt het me inderdaad wel een koopje.

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”