COLONIA NARBO MARTIUS

Plaats hier berichten over Pre-Romeinse en Keltische munten. Dit zijn de munten van voor het jaar 50 voor Christus.

Moderator: George_III

COLONIA NARBO MARTIUS

Berichtdoor LUC » 04 Mrt 2018, 12:54

Antieke munten heeft toch een aantrekkingskracht op mij, ook al ben ik een totale leek in dat genre.
Toch kan ik het mij niet laten om af en toe een muntje aan te kopen. De muntjes zijn meestal zelfs niet echt duur.
En ik zag deze denarius (Serratus) liggen en ik vond de afbeelding zo mooi en qua kwaliteit vond ik hem zeker nog best te doen.
Nu het plezante aan deze munten is dat daar een enorme geschiedenis aan verbonden is en als je thuis komt start je meteen met informatie op te zoeken.
Nu hoop ik wel als ik verkeerde of niet helemaal correcte informatie geplaatst heb, dat onze specialisten van het forum dit kunnen recht zetten en eventueel liefst nog
een uitgebreide aanvulling kunnen geven.
Dus COLONIA NARBO MARTIUS is dus de eerste Romeinse nederzetting in het huidige Frankrijk beter bekend als de stad Narbonne gesticht in het jaar 118 BC.
Op mijn papiertje spreekt men van de Serratus republiek, maar daar heb ik nog niets van gevonden, wel dat het woord serratus slaat op de gekartelde of zaagvormige rand van het muntje.
De reden waarom ze gekozen hebben voor deze uitvoering is misschien dat ze zo konden zien of het muntje van goed zilver gehalte was. Maar of deze theorie klopt weet ik niet.
Nu op de voorzijde is te zien de Godin Roma, de beeldenaar is niet goed gecenterd maar je kan toch 3 letters waarnemen L.PO en dat zo verwijzen naar L.POMPONIUS.
Aan de linkse kant is het voor mij onbekend (dus graag een aanvulling) ook wat het sterretje betreft, bij andere muntjes is het gewoon een kruisje ????
Op de achterzijde zien we een staande naakte gallische krijger met een speer en een carnyx op een tweespan.
Met daar onder de letters L.LIC.CN.DOM dat staat voor Lucius Licinius Crassus en Cn Domitius Ahenobarbus.
Een carnyx was een koperen blaasinstrument die lijkt op een lange trompet met een beker in de vorm van een dieren kop, vaak een wild zwijn.
Werd in verticale positie bespeeld waardoor de tonen boven de hoofden van de troepen klonken.
Mochten Forum leden meer informatie hebben altijd welkom.
Groeten Luc. :D
En ja sorry voor mijn slechte afbeeldingen in het echt is het muntje veel mooier. :wave:

ROMA 5.jpg

ROMA 3A.jpg

ROMA 5A.jpg
Gebruikers-avatar
LUC
Donateur
Donateur
 
Berichten: 895
Geregistreerd: 13 Jan 2016, 11:15
Woonplaats: peperkust
Nationale vlag:
Liberia Liberia 
eBay: http://

Re: COLONIA NARBO MARTIUS

Berichtdoor PietjePuk190 » 04 Mrt 2018, 13:36

Mooie kartelrand :D Lijkt wel geslagen op een bolletje ipv een plaatje? :o
IBNS NL lid 681
IBNS Int lid 11993
Gebruikers-avatar
PietjePuk190
Donateur
Donateur
 
Berichten: 500
Geregistreerd: 10 Mrt 2017, 18:49
eBay:

Re: COLONIA NARBO MARTIUS

Berichtdoor LUC » 04 Mrt 2018, 15:39

Ik denk dat ik een foutje gemaakt heb wat betreft de voorzijde.
Met het speuren op het internet heb ik een gelijkaardig exemplaar gevonden.
L.PO zowel eerder Lucius Porcius Licinius zijn dan klopt wel de letters L. PO(RC) LICI.
Groeten Luc. :D
Bijlagen
roma 6.jpg
Gebruikers-avatar
LUC
Donateur
Donateur
 
Berichten: 895
Geregistreerd: 13 Jan 2016, 11:15
Woonplaats: peperkust
Nationale vlag:
Liberia Liberia 
eBay: http://

Re: COLONIA NARBO MARTIUS

Berichtdoor Jan W » 04 Mrt 2018, 16:00

Leuke aanwinst Luc! :thumb up:

Toch grappig om te zien dat forumleden soms breder verzamelen dan je op het eerste gezicht zou denken. Zelf bemerk ik ook dat ik naar andere gebieden ga kijken als de spoeling te dun wordt. Of te duur (vooral dat laatste). :knipoog:
Jan W
Donateur
Donateur
 
Berichten: 3264
Geregistreerd: 29 Dec 2011, 00:05
eBay: http://

Re: COLONIA NARBO MARTIUS

Berichtdoor LUC » 04 Mrt 2018, 16:33

Dank je Jan
Jan W schreef:naar andere gebieden ga kijken als de spoeling te dun wordt. Of te duur (vooral dat laatste)

Ik moet zeggen dat vooral dat laatste voor mij soms ook een reden is om eens een ander gebied te verkennen.
Want eerlijk antieke munten zijn ook best mooi en interessant en de prijzen zijn in Dendermonde niet overdreven vind ik, gewoon
omdat 99 % van de clubleden ze gewoon voor bij lopen, en zeker als het gaat over de republiek, bij keizerlijke munten stoppen ze nog even.
Onbekend is onbemind zeker. :lach:
Dus ja wie weet krijg ik de smaak te pakken, ik zal dan ongetwijfeld weer leergeld moeten betalen. :knipoog:
Groeten Luc. :D
Gebruikers-avatar
LUC
Donateur
Donateur
 
Berichten: 895
Geregistreerd: 13 Jan 2016, 11:15
Woonplaats: peperkust
Nationale vlag:
Liberia Liberia 
eBay: http://

Re: COLONIA NARBO MARTIUS

Berichtdoor sjors-sjors » 04 Mrt 2018, 22:53

Heel herkenbaar, om het leuk te houden verzamel ik naast daalders (vaak in de 3 cijfers) ook scheepjesschellingen (vaak blijven die binnen de 2 cijfers) en Batenbergse duiten (max een 10tje). Zo is er altijd wel iets te vinden.

En antiek begint steeds meer aantrekkingskracht te krijgen. Maar als ik zie wat een kennis er al benodigd is voor provinciaal... dan waag ik me nog niet aan romeinen of grieken!
Hollandse Scheepjesschellingen (29/57)
Gebruikers-avatar
sjors-sjors
Lid
Lid
 
Berichten: 198
Geregistreerd: 05 Mrt 2016, 14:06
Woonplaats: Heusden
Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Re: COLONIA NARBO MARTIUS

Berichtdoor LUC » 05 Mrt 2018, 08:13

sjors-sjors schreef: Maar als ik zie wat een kennis er al benodigd is voor provinciaal... dan waag ik me nog niet aan romeinen of grieken!

Ja sjors het is een beetje als een vreemde eend in de bijt, je weet niet precies wat je koopt, je weet ook niets van de gangbare prijzen, hoe herken je een valse van een echte ???
Wat is kwaliteit en wat niet meer enz...
Daarom koop ik de antieke muntjes bij 2 handelaars die mij de garantie geven "niet goed geld terug", en ik hou het ook bij niet dure stukken die toch nog een mooie kwaliteit hebben.
En op die manier hoop ik wat kennis te verkrijgen zonder zwaar te blunderen. Het leuke aan deze munten is het opzoeken wat er eigenlijk word afgebeeld
Zoals de CARNYX eergisteren wist ik nog niet wat dat was en gewoon door het op te zoeken wel
Groeten Luc :lol:
Bijlagen
CARNYX.jpg
CARNYX.jpg (6.05 KiB) 921 keer bekeken
Gebruikers-avatar
LUC
Donateur
Donateur
 
Berichten: 895
Geregistreerd: 13 Jan 2016, 11:15
Woonplaats: peperkust
Nationale vlag:
Liberia Liberia 
eBay: http://

Re: COLONIA NARBO MARTIUS

Berichtdoor LUC » 05 Mrt 2018, 11:58

Ja mensen ik ben nog altijd aan het speuren. :Geek1:
Het sterretje aan de voorzijde is eigenlijk een waarde (XVI) maar dan voorgesteld in een monogram.
En de achterzijde is een herdenking van Koning Bituit (bituitus) nederlaag en de ineenstorting van zijn rijk ARVNE in 121 BC met als overwinnaar Domitius.
Groeten Luc. :D
Gebruikers-avatar
LUC
Donateur
Donateur
 
Berichten: 895
Geregistreerd: 13 Jan 2016, 11:15
Woonplaats: peperkust
Nationale vlag:
Liberia Liberia 
eBay: http://

Re: COLONIA NARBO MARTIUS

Berichtdoor George_III » 10 Mrt 2018, 15:32

LUC, wat een prachtige aanwinst! Je hebt mij stinkend jaloers gemaakt, want dit type heeft het allemaal, maar vooral een prachtige geschiedenis! Binnen de antieken is de Romeinse republiek toch wel een beetje mijn ‘specialiteit’, voor zover ik dat heb. Een echte specialist mag ik mezelf niet noemen, maar deze periode heeft gewoon een bepaalde aantrekkingskracht. Vooral de late republiek, als de muntslag een mooie afspiegeling word van het politieke geweld dat de periode rijk was. En als je deze munt eruit weet te vissen, ben je wat mij betreft geen leek meer hoor LUC ;).

Kwalitatief een van de betere stukken die ik van deze ‘Narbo’-serie gezien heb en de voorzijde is geslagen met een van de mooiere stempels uit de serie. Normaal gesproken ben ik geen fan van de manier waarop de naam van de magistraten rond de Roma buste is geplaatst, maar op deze stempel is het mooi uitgevoerd. Een beetje off-centre, maar persoonlijk vind ik dat niet heel storend. Je mag er zeker trots op zijn!

Het eerste punt los jezelf al op. Lucius Pomponius is niet diegene verantwoordelijk voor de muntslag, maar Lucius Porcius Licinus. Maar per jaar werden er toch drie muntmeesters aangesteld in Rome? Dat klopt, maar dit is allesbehalve een normale slag. Je hebt er zelf al behoorlijk wat van bij elkaar gepuzzeld, maar voor de compleetheid:
In het jaar 121 vChr word in Gallia Transalpina (Gallië aan de andere zijde van de Alpen) een belangrijke overwinning geboekt. Twee belangrijke gallische stammen werden verslagen; de Arverni onder leiding van hun koning Bituitus en de Allobroges. Verantwoordelijk hiervoor was de romeinse consul Quintus Fabius Maximus Allobrogicus (zijn bijnaam, Allobrogicus, kreeg hij dan ook naar aanleiding van deze overwinning) en zijn proconsul Gnaeus Domitius Ahenobarbus. Ahenobarbus was in 122 vChr consul geweest in Rome, en nadat zijn eenjarige aanstelling voorbij was, werd hij als proconsul (een verlenging van zijn imperium) naar Gallië gestuurd. Samen mochten zij na deze overwinning het volgende jaar een triomftocht in Rome houden, rijdend op olifanten, met de verslagen koning Bituitus voorop. Later zou hij in het overwonnen gebied een bekende weg aanleggen (die hij geheel niet egoïstisch ‘Via Domitia’ noemde) waaraan later de colonia Narbo zou ontstaan.

Tegelijkertijd is er in Rome een zekere Lucius Licinius Crassus bezig met een naam voor zichzelf te maken. Toen hij slechts 21 was vervolgde hij een corrupte proconsul met succes, en sindsdien stond hij bekend als een van de beste publieke sprekers van Rome. Op zijn 27ste (in het jaar 113 vChr) won hij bijna een haast onmogelijke zaak – het verdedigen van een Vestaalse maagd die was betrapt op het delen van haar bed met een man, een absolute doodzonde- maar uiteindelijk werd ze toch veroordeeld. De schrijver en politicus Cicero, een van zijn studenten, meld dat Crassus rond dit punt ook een zekere interesse had in het stichten van een kolonie in Narbo, wat hij later ook zou doen.

Dan komen we dus aan bij deze munt en de discussie die er hem omringt. Op de achterzijde worden namelijk twee namen genoemd; Lucius Licinius Crassus en Gnaeus Domitius Ahenobarbus. Zijn dit dezelfde personen als hierboven genoemd? Crassus waarschijnlijk wel, bij Ahenobarbus gaat het waarschijnlijk om een gelijknamige zoon. Dan de muntplaats. Hoe zeker kan men Narbo aanwijzen als muntplaats? Niet heel zeker is het antwoord, maar het is gezien de omstandigheden de beste optie. We weten vrijwel zeker dat deze serie niet in Rome, maar in een noordelijker gelegen stad is geslagen. Gezien het feit dat het geen geringe aanmunting geweest is en de historische omstandigheden, is Narbo als meest waarschijnlijk aangewezen. Ook is deze serie bijzonder gezien het feit dat er vijf verschillende namen op de voorzijde verschijnen. LUC noemde L. Pomponius en L. Porcius Licinus al, maar ook M. Aurelius Scaurus, L. Cosconius en C. Malleolus hebben onder Ahenobarbus en Crassus gemunt. Waarschijnlijk zijn dit dus diegene verantwoordelijk voor de muntslag zelf, terwijl Ahenobarbus en Crassus verantwoordelijk waren voor het runnen van de Colonia. De stempelaantallen die aan ons bekend zijn (voorzijde/keerzijde):

M. Aurelius Scaurus – 85/106
L. Cosconius – 37/46
C. Malleolus – 32/40
L. Pomponius – 103/129
L. Porcius Licinus – 48/60

L. Porcius Licinius, diegene verantwoordelijk voor de munt van LUC, zit dus halverwege qua zeldzaamheid. Malleolus is de zeldzaamste, als we er van uit gaan dat alle andere factoren ongeveer gelijk zijn ten minste. Veel weten we niet over deze magistraten, maar Scaurus is mogelijk later in zijn leven consul.
Maar toch wel de grootste discussie is betreffende de datering van deze muntslag. 118 is de traditioneel gegeven datering van de stichting van de colonia te Narbo en dus ook deze muntslag. Dit levert alleen meer dan een paar problemen op. Het gehele verhaal is tamelijk gecompliceerd, maar het komt erop neer dat in 118 vChr zowel Ahenobarbus als Crassus tamelijk jong waren, eigenlijk veel te jong om de positie van ook maar enige magistrale positie te behouden, laat staan het runnen van een Colonia. Ten tweede is de datum 118 vChr niet volledig te linken aan hoard evidence; tegenwoordig word door sommigen 113 vChr gebruikt als datum voor deze muntslag, wat meer in lijn valt met de geschriften van Cicero over Crassus.
Later zouden Crassus en Ahenobarbus nog veel met elkaar in aanraking komen. Beiden diende als consul in respectievelijk 95 en 96 vchr, en in 92 vChr waren zij samen censor; de magistraten verantwoordelijk voor de volkstellingen. Hun relatie verslechterde echter, en vaak raakte zij in discussie over de kleinste dingen. Zo zouden ze elkaars villa’s hadden beledigd, wat uitliep op een grootschalig schandaal, met als resultaat dat ze beiden moesten aftreden.

Verder noem je al dat op de achterzijde koning Bituitus zou staan, aldus de boeken van Sear. Maar persoonlijk vind ik dat men altijd wat voorzichtig moet zijn met dit soort identificaties. Wat hebben we nou voor een bewijs dat dit inderdaad deze koning zou moeten voorstellen? Een figuur staande in een biga met Gallische attributen (je noemt de carnyx al, maar ook het schild heeft een typisch Gallisch patroon). Zonder twijfel een Gallisch krijger, maar om hier gelijk een koning aan te koppelen? Het zou goed mogelijk kunnen zijn, maar ik vrees dat de exacte boodschap van de Romeinen aan ons verloren is gegaan.

Nog even terugkomend op het X-monogram op de voorzijde. Hier is nog genoeg discussie over, dus een eenduidig antwoord is vrijwel onmogelijk. Je vermeld al dat op sommige munten, zeker oudere Denarii, simpelweg een kruisje staat. Dit verwijst naar het feit dat een Denarius, al sinds de invoering ervan in 211 vChr, 10 as waard was. Het woord Denarius is dan ook afgeleid van het woord Decem: het Latijn voor 10. De X was dus eigenlijk gewoon de denominatie. Maar rond 141 vChr zien we iets interessant: de as, waarschijnlijk als lange-termijn effect van het financieren van de derde Punische oorlog, werd volgens de antieke bronnen zes (!) keer minder waard. Dit valt terug te zien op de munten: vanaf 141 zien we dat er op de munten ipv van een X een XVI (16) staat. De denarius werd immers, om de waarde-verlaging van de as te reflecteren, geretariveerd als zijnde 16 as. De oplettende lezer zal al gemerkt hebben dat een devaluatie van 600 procent echter niet geheel overeenkomt met een ophoging van 60%; waarschijnlijk zijn hier de (later geschreven) antieke bronnen niet geheel accuraat. Hoe dan ook, in 141 werd de denarius dus 16 as.

Twee jaar lang stond er op de munten een XVI. Maar laat in 139 vChr zien we weer munttypes met een X! Wat is hier gebeurd? We weten dat de denarius tot in de keizerlijke tijd 16 as bleef, dus het is onwaarschijnlijk dat men de veranderingen terugdraaide. Ook zien we nu het ‘kruisje met een streepje erdoor’ verschijnen op de munten. Vaak word dit verklaart als zijnde een XVI-monogram, maar persoonlijk ben ik hier niet volledig van overtuigd. Het kruisje bleef nog een eeuw op de munten staan, ondanks het feit dat hij dus allang geen 10 as meer was. Waarschijnlijk bleef het er op worden afgebeeld vanwege de link met de naam van de denarius, en wellicht is de ‘X met een streepje erdoor’ simpelweg een denominatie-teken, zoals wij de €, £ of $ hebben. Een inscriptie op een munt van Gnaeus Cornelius Lentulus Marcellinus uit 74 vChr onderschrijft dit verder: LENT EX SC CVR.Ӿ.FL (‘Lentulus ex senato consulto Curator denariorum flandorum’, vrij vertaald: Lentulus, bij het besluit van de Senaat, curator voor het fabriceren van Denarii). Interessant is trouwens dat op deze Narbo-serie, zowel munten met een X als een Ӿ te vinden zijn!

Als laatste nog een kleine aanvulling over de mysterieuze ‘kartelrand’ (in het Latijn inderdaad Serratus; Zaag-vormig). Er is nog steeds tussen verschillende antieke numismaten een verhitte discussie over het exacte doel ervan. Er zijn drie grote stromingen;

1. Het is puur esthetisch, zonder enig ander doel. Er zijn namelijk twee verschillende soorten munten waarop het voorkomt. Ten eerste dus deze republikeinse denarii, ten tweede de ongeveer gelijktijdige (beginnen een paar decennia eerder) kleinbronzen van de Seleuciden. Van deze munten weten we vrijwel zeker dat de toevoeging van deze rand puur ornamenteel was. Het gaat hier over kleine bronzen munten (snoeien was geen probleem, evenals de hieronder genoemde fourrees). Een groot verschil met de Romeinse munten is echter de manier waarop deze rand werd gefabriceerd. De stempelplaatjes van de Seleuciden werden al gegoten met deze rand in de mal, terwijl de inkepingen bij de romeinse denarii pas na het gieten werden gemaakt met een bijtel-achtig object, maar waarschijnlijk wel voor het slaan. Dit is een groot argument tegen deze theorie; het kost op deze manier veel extra moeite om deze rand te maken. Vaak zijn deze serrate denarii bijzondere series die in tijden van nood geslagen werden; het lijkt dus onlogisch dat er precies in deze tijden extra moeite werd gedaan voor een esthetische toevoeging.

2. Om snoeien tegen te gaan. De moderne uitleg voor de soortgelijke kartelrand op provinciale munten is om het snoeien tegen te gaan. Er zijn alleen bijzonder weinig antieke denarii die sporen vertonen van snoeien, dus in mijn optiek is dit een vrij onlogische verklaring.

3. Om fourrees tegen te gaan. Valsmunterij is van alle tijden, en ten tijden van de republiek waren er geen gering aantal fourrees in circulatie; een koperen kern, met daar een (dikke) laag verzilvering overheen. Ook dit blijft een mysterieus fenomeen, het onderwerp voor menig verhitte numismatische discussie. Deze ‘vervalsingen’ zijn namelijk totaal niet zeldzaam, en in uitvoering bijna gelijk aan de officiële muntslag. Sommigen hebben hieruit opgemaakt dat deze fourrees wel degelijk in het officiële munthuis zijn geslagen, zowel legaal als illegaal. Een muntmeester kreeg immers van de senaat een bepaalde hoeveelheid zilver wat hij moest omzetten in munten. Als hij een groot aantal van deze munten met een koperen kern liet slaan, zou hij het overgebleven zilver achterover kunnen drukken. Ethisch, nee. Winstgevend, ja. Anderen zeggen dat de vervalste muntplaatjes door corrupte munthuis-medewerkers naar binnen werden gesmokkeld, om daar vermunt te worden (al valt hier gelijk tegenin te brengen dat de medewerkers van de munt vaak slaven waren!). Weer anderen noemen het allemaal onofficiële vervalsingen. Hoe dan ook, fourrees waren een probleem. Door inkepingen in de rand te maken zou het volk kunnen zien dat de munt volledig van zilver was. Hier zijn echter ook twee argumenten tegen. Ten eerste het feit dat er ook fourrees bekend zijn met een geserrateerde rand. Ten tweede het feit dat deze rand slecht sporadisch werd toegevoegd, vaak met grote tussenpozen. In hetzelfde jaar werden vaak munten met normale- en kartelranden geslagen. Als fourrees dus echt zo’n probleem waren in bepaalde jaren, waarom werd het niet op elke munt gedaan?

Kortom, veel vragen, relatief weinig antwoorden. Persoonlijk neig ik naar een combinatie van de twee, maar meer onderzoek is zeker nodig.

Zo, een heel verhaal, maar hopelijk kun je er wat leuks uithalen LUC. Mocht je nog meer vragen hebben, stel ze gerust!

Met vriendelijke groet,

Mika
Gebruikers-avatar
George_III
Moderator
Moderator
 
Berichten: 481
Geregistreerd: 03 Dec 2014, 16:02
Woonplaats: Vianen
Nationale vlag:
Great Britain Great Britain 
eBay: http://

Re: COLONIA NARBO MARTIUS

Berichtdoor George_III » 10 Mrt 2018, 15:35

sjors-sjors schreef:En antiek begint steeds meer aantrekkingskracht te krijgen.


Ben jij dit echt Sjors? Ik geloof mijn ogen niet! Een paar weken geleden claimde hij nog dat alle antieke munten lelijk, afgesleten en te klein voor hem waren. Heb ik dan toch een goede invloed op je? :lollig:
Gebruikers-avatar
George_III
Moderator
Moderator
 
Berichten: 481
Geregistreerd: 03 Dec 2014, 16:02
Woonplaats: Vianen
Nationale vlag:
Great Britain Great Britain 
eBay: http://

Re: COLONIA NARBO MARTIUS

Berichtdoor LUC » 10 Mrt 2018, 22:16

LUC schreef:Nu hoop ik wel als ik verkeerde of niet helemaal correcte informatie geplaatst heb, dat onze specialisten van het forum dit kunnen recht zetten en eventueel liefst nog
een uitgebreide aanvulling kunnen geven.

Nu had ik stiekem wel gehoopt dat Mika op deze topic of muntje zou gereageerd hebben en de foutjes zou recht gezet hebben en een aanvulling bij te voegen.
Maar zo uitgebreid had ik totaal niet verwacht, ik heb de tekst nu al 2 x maal herlezen en ik zal hem de komende dagen zeker nog eens een paar keer herlezen.
Ondanks de 2 handelaren zeer vriendelijk zijn en zich enkel beperken tot antieke munten was mijn informatie over dit muntje zeer beperkt.
Maar ik vond het zo een bijzonder mooi muntje dat uitsprong tegen de overige, de afbeelding van Roma, dan de krijger op zijn tweespan plus die gekartelde rand en
deze munten zijn nog in een vrij mooie staat niet echt duur.
Dus Mika je hebt me terug overdonderd met je prachtige uitgebreide bijdrage. Merci :klap:
Vriendelijke groeten Luc. :D
Gebruikers-avatar
LUC
Donateur
Donateur
 
Berichten: 895
Geregistreerd: 13 Jan 2016, 11:15
Woonplaats: peperkust
Nationale vlag:
Liberia Liberia 
eBay: http://

Re: COLONIA NARBO MARTIUS

Berichtdoor LUC » 11 Mrt 2018, 21:40

George_III schreef:Ben jij dit echt Sjors? Ik geloof mijn ogen niet! Een paar weken geleden claimde hij nog dat alle antieke munten lelijk, afgesleten en te klein voor hem waren.

Ach, ik denk dat Sjors gewoon een "duwtje" nodig heeft zoals ik en de meeste forum leden, we zijn zo gekluisterd aan de provinciale en koninklijke muntslag.
Het komt wel in orde Mika, we hebben gewoon wat tijd nodig. :lach:
Groeten Luc. :D
Gebruikers-avatar
LUC
Donateur
Donateur
 
Berichten: 895
Geregistreerd: 13 Jan 2016, 11:15
Woonplaats: peperkust
Nationale vlag:
Liberia Liberia 
eBay: http://


Terug naar Pre-Romeinse en Keltische munten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten