Een reclamebiljet van 20.000 Reichsmark

Forumregels
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Een reclamebiljet van 20.000 Reichsmark

Bericht door Jan W »

Dit biljet heb ik al lange tijd in mijn verzameling maar wilde ik toch eens delen:

Een veel voorkomend Duits biljet van 20.000 Mark, gedateerd 20 februari 1923, uit de begintijd van de hyperinflatie. Gedrukt bij de drukkerij A. Bagel uit Dortmund (de DB op het biljet).
IMG_20180125_0004.jpg
De achterzijde maakt het biljet echter zo leuk:
IMG_20180125_0005.jpg
Inderdaad, een Nederlandse winkelier/handelaar heeft in die tijd een stapel waardeloze biljetten gekocht en deze laten bedrukken met een reclametekst. 20.000 Mark lijkt heel wat maar als je bedenkt dat een tijdje later al miljardenwaardes in omloop waren dan heb je al gauw een hele stapel van dit soort biljetten voor zeer weinig geld (bijvoorbeeld: 1 Miljard Mark is al 50.000 van deze biljetten, 1 biljoen Mark 50.000.000! Op het einde was een biljoen Mark ongeveer 40 Nederlandse centen waard). Geen wonder dat men er kamers mee kon behangen, het geld was letterlijk nog goedkoper dan het goedkoopste behang.

Je ziet wel vaker dat Duitse inflatiebiljetten voorzien zijn van reclameteksten. Maar een Nederlandse opdruk blijft voor mij altijd bijzonder. In Duitsland zelf werden er door de NSDAP van Hitler trouwens ook anti-semitische teksten op inflatiebiljetten gedrukt, bijvoorbeeld: https://www.ma-shops.de/berger/item.php5?id=17533

Het adres Camperstraat 1 is vermoedelijk in Amsterdam (in 1927 vestigde zich op dit adres een slagerij, tegenwoordig zit er een medisch centrum). Misschien dat een ander forumlid meer hierover kan achterhalen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Re: Een reclamebiljet van 20.000 Reichsmark

Bericht door PietjePuk190 »

Oh grappig! Hoe kom je eraan? Die mag bij mij ook wel in de collecti erbij :thumb up:
rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door rtholen »

Jan als je deze ooit weg doet.....(sluit aan in de rij)
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

PietjePuk190 schreef: 25 jan 2018, 17:38 Oh grappig! Hoe kom je eraan? Die mag bij mij ook wel in de collecti erbij :thumb up:
In de jaren '80 kwam ik wel eens op de toenmalige muntenbeurs in de Groninger Veilinghallen (al lang gesloopt) en daar waren verschillende handelaren die ook doosjes met bankbiljetten hadden staan. Veel Duits spul en daar zat deze ook tussen. Ik ben dit biljet daarna nooit meer ergens tegengekomen. Een toevalstreffer dus achteraf gezien.

Was trouwens wel een leuke beurs altijd. Kan me nog een handelaar, Ozinga (?), herinneren die altijd leuk spul had en nooit moeilijk deed over zijn prijzen. En dat er heel veel gerookt werd. :knipoog:
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl »

Deze biljetten zijn vaker voor reclame gebruikt, maar ook voor spotprenten.
Voor degene die er het eerst bij is, heb ik er één op mijn website te koop staan:
http://www.patrickp.nl/a-50760835/infla ... -ros-084b/
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl

Terug naar “Europa (voor euro)”