Penningen geslagen of gegoten 1880-1935 WKF. Zwierzina

Plaats hier berichten over historiepenningen. Deze werden uitgegeven ter gelegenheid van een historische gebeurtenis.
Robin Suriname
Moderator
Moderator

Penningen geslagen of gegoten 1880-1935 WKF. Zwierzina

Bericht door Robin »

Heeft iemand dit boek?
Het behandelt de penningen geslagen bij Begeer in het genoemde tijdvak.

Ik ben (ontzettend) geïnteresseerd naar de achtergronden van de 1 guldenproeven Wilhelmina van 1928 door Luns en Wienecke.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1 "Pallas" guldens verzamelaar.
Verslaafd aan jacht op de mooist betaalbare kwaliteit 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena en/of een bijzondere variant..
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Re: Penningen geslagen of gegoten 1880-1935 WKF. Zwierzina

Bericht door Jan W »

Ik zie een originele uitgave aangeboden worden voor 250 euro. Een fotostatische herdruk (deel I t/m IV in één band) is voor 100 euro te krijgen bij Laurens Schulman. Maar ik neem aan dat jij nu gewoon op zoek bent naar iemand die even wat scans wil delen van dat ene artikel?
Ik heb het boek niet. Ben wel heel benieuwd naar de achtergrond. Ik vind die guldens (en rijksdaalder) nog altijd mooier dan de wat saaie uiteindelijke versie met opgestoken haar.
Robin Suriname
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

Die gulden 1928 met de voorkant van Wienecke en de achterzijde van Luns had met stip de mooiste gulden ooit kunnen zijn, maar het vreemde was dat het 4de type er al vanaf 1922 was.. Waren ze daar misschien niet tevreden mee?
Het wie, wat, waarom, is mateloos interessant en Schulman geeft aan dat er meer info in het 3de Begeer gedenkboek van Zwierzina moet staan..
Heb geprobeerd het boek te pakken krijgen via bibliotheken in het land, maar helaas steeds nul op het rekest, terwijl de andere delen wel aan te vragen zijn..
Verslaafd aan jacht op de mooist betaalbare kwaliteit 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena en/of een bijzondere variant..
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Robin schreef:Die gulden 1928 met de voorkant van Wienecke en de achterzijde van Luns had met stip de mooiste gulden ooit kunnen zijn, maar het vreemde was dat het 4de type er al vanaf 1922 was.. Waren ze daar misschien niet tevreden mee?
Het wie, wat, waarom, is mateloos interessant en Schulman geeft aan dat er meer info in het 3de Begeer gedenkboek van Zwierzina moet staan..
Heb geprobeerd het boek te pakken krijgen via bibliotheken in het land, maar helaas steeds nul op het rekest, terwijl de andere delen wel aan te vragen zijn..
Was het ook niet zo dat Koninklijke Begeer een paar keer heeft geprobeerd om ook munten te slaan (onder ook de hangend haar rijksdaalder)? En dat ze met de proeven wilden laten zien daartoe in staat te zijn? Ik meen dat ooit eens ergens gelezen te hebben.
Robin Suriname
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

Ja, en die leken nergens op.. :lach:

Het zou toch een prachtig tijdbeeld zijn geweest om die guldens met art deco-stijl keerzijde uit te geven..
Nou ja, de queeste continueert..
Je zou toch bijna verwachten dat er op het grote interweb ook wel iets over te vinden is..
Robin Suriname
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

Robin Suriname
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

Alleen de vermelding dat ze bestaan in het boek van Zwierzina..

Dan maar Begeer mailen..

Goedenmiddag,
Ik heb een paar vraagjes over de proefguldens/penningen van Huib Luns, geslagen door Begeer in 1928.

Ik ben ontzettend benieuwd naar het verhaal achter deze proeven, aangezien ze zijn geslagen in 1928, en dat is maar 6 jaar nadat het 4de type afbeelding van Wilhelmina in gebruik was genomen.

Vond Begeer dat de guldens een mooier ontwerp verdienden?
(en de proeven zijn inderdaad honderden malen mooier dan de gebruikte afbeeldingen).
Kunt U mij vertellen hoe de procedure destijds is gegaan?
Zijn er verschillende kunstenaars uitgenodigd en zijn er misschien ook ontwerpen afgekeurd?
Er bestaat ook een prachtig 1 guldenontwerp met op de voorzijde de afbeelding van Wienecke en de bekende keerzijde van Huib Luns. Deze uitvoering wordt niet vermeld in het gedenkboek van Zwierzina, noch in het handboek van Jacques Schulman. Weet U misschien meer van dit fantastische ontwerp?

Ik hoop dat U mijn kunt helpen.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Robin schreef:Alleen de vermelding dat ze bestaan in het boek van Zwierzina..
:lach:

Dat viel mij ook al op. Mooi dat je het boek niet voor 250 euro had aangeschaft... :knipoog:
Robin Suriname
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

Had ik m gelijk teruggestuurd.. :LoneRanger:
Robin Suriname
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

Robin Suriname
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

Gesneuvelde ontwerpen voor de rijksdaalder
Geregeld zijn ontwerpen voor munten gemaakt die niet zijn uitgevoerd. Zo ook voor rijksdaalders. In de jaren ’20 van de vorige eeuw waren de jongste circulerende rijksdaalders uit 1898 van de hand van Pier Pander.

Ook circuleerden sinds 1910 gulden-munten naar een ontwerp van Johannes Wienecke, evenals Pander als kunstenaar-stempelsnijder verbonden aan 's Rijks Munt te Utrecht. De toenmalige muntmeester Hoitsema was echter geen fan van de ontwerpen van Wienecke. Toen de mogelijkheid zich voordeed om voor de rijksdaalder een nieuw ontwerp te laten maken, toonde de muntmeester zich direct enthousiast.

In 1928 werd de prijsvraag uitgeschreven waaraan bekende namen als Wenckebach en Van der Hoef meededen. Later voegde Luns, directeur van het Rijksinstituut tot Opleiding van Tekenleraren te Amsterdam, zich bij hen. Geen enkel ontwerp haalde de eindstreep. Met als gevolg dat vanaf 1929 een aangepaste versie van het bestaande gulden-ontwerp van Wienecke werd geslagen.

Ter vergelijking de ontwerpen van Pier Pander (Rijksdaalder 1898), Huib Luns (Rijksdaalder 1929) en Johannes Wienecke (Rijksdaalder 1929).
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

:thumb up:

De aanhouder wint. :knipoog:

Wat een mooi ontwerp toch van Huib Luns. Helemaal in de tijdgeest van eind jaren '20.
Robin Suriname
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

Vind alleen die kop van Luns niet mooi.. Maar wel waarheidsgetrouw vrees ik..
Die hybride Wienecke/Luns is wat mij betreft perfect!
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Die hybride past voor mij niet bij elkaar qua lettertype en stijl. Het hoofd van Wilhelmina op de rijksdaalder van Huib Luns wijkt trouwens af van die van de gulden. En lijkt mij ook meer waarheidsgetrouw (voor 1929) dan de opgestoken haar uitvoering. Misschien vonden ze Wilhelmina te oud lijken op de proef van Luns? :knipoog:
Robin Suriname
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

Wilhelmina was er sowieso erg tegen om oud afgebeeld te worden op de munt.. vandaar dat het 4de type zo lang in swung is geweest..
Ze moesten haar er met een trucje inluizen om de beeltenis van 1948 goed te keuren ( met Wienecke's heulen met de moffen.. als dat al waar was..)
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Ik vindt met name de tweede proefslag erg mooi.

Gr,
Tristán
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Voor de volledigheid hierbij ook nog even de foto die op de site van DNB staat:
Rijksdaalders overzicht_tcm46-346341.jpg
Ik heb voor de zekerheid wel even toestemming gevraagd om de foto te mogen gebruiken. :knipoog: Kreeg een aardige reactie terug dat dit werd toegestaan voor dit forum. Bij DNB zijn ze bezig met het digitaliseren van hun collectie: met enige regelmaat zullen wij gegevens en foto’s van munten en bankbiljetten uit de Nationale Numismatische Collectie online zetten (https://nnc.dnb.nl/dnb-nnc-ontsluiting- ... collectie/). Men is overigens nog bezig om de site te finetunen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Historiepenningen”