Hallo allemaal
vandaag heb ik deze munten gekocht.
De munt in de houder is een arendschelling uit Campen.
Hetlijkt alsof deze een klop heeft maar ik ben niet zeker.
De tweede is een 3 patards stuk maar ik weet niets over de afkomst. En de kleinste is een middeleeuwse maar ik weet ook niet wat het presies is. Kan iemand me helpen?
Groeten Bram
OUDE ZILVEREN MUNTEN.
OUDE ZILVEREN MUNTEN.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: OUDE ZILVEREN MUNTEN.
Bram, heb je ook nog een foto van de achterzijdes van deze munten?
Ik zie in de 3 stuiver wel de basis van een boom terug. Muntplaats 's-Hertogenbosch zou dat betekenen (CNM 2.08.32). Jaartal niet duidelijk maar hoogstwaarschijnlijk 1623, 16 is duidelijk, de 2 haal ik er onder voorbehoud uit. De 3 is een complete aanname, maar het meest voorkomend voor dit type (eigen waarneming en ervaring).
De andere kant.
Waarom vermoed je dat de Schelling uit Kampen geklopt is? Ik zie daar geen aanwijzing voor.
Qua 3 Stuiver ben ik met Sjors eens, en die arendschelling had je zelf al gevonden. Een klop zie ik ook zo een-twee-drie niet, maar wel een retrogade ‘N’ in ‘CAMPEN’ op de voorzijde. Geen bijzondere of zeldzame variant (staat zelfs in de CNM voor evenveel als de gewone variant), maar persoonlijk vind ik dat soort detailtjes altijd leuk. Geeft de muntslag wat menselijks.
Het Middeleeuwse muntje, komt uit Engeland en is geslagen tussen pakweg 1250 en 1272. Het gaat hier namelijk om een ‘voided-longcross’ penny van Henry III, van klasse 5. Normaal gesproken kan hij nog verder worden geclassificeerd (5A-5I), maar daar heb ik details voor nodig die simpelweg niet meer op de munt staan. Exacte vorm van de kroon, vorm van de letter X en R, etc. Leuk aan deze muntslag vind ik het feit dat op de achterzijde niet alleen de muntplaats word genoemd, maar ook de muntmeester verantwoordelijk voor het slaan van deze munt! In dit geval word zowel muntmeester als muntplaats lastig, gezien ik slecht een letter op de achterzijde kan lezen. Waarschijnlijk zal het de London mint geweest zijn, maar met deze conditie vrees ik dat we het nooit meer zullen weten. Gewoon voor de lol, twee munten van dit type(de enigsten waar ik momenteel een foto van heb) uit mijn collectie:
Een penny geslagen in Canterbury, door Nicole (NICOLE ON CANT). Klasse 2B2, wat overeenkomt met een datum van 1248.
Een penny van waarschijnlijk klasse 5B2 (1252-1253) uit Canterbury, maar met een voorlopig onbepaalde muntmeester. Lijkt Roger te zijn, maar deze heeft klasse 5B2 niet geslagen!
Groet,
Mika
Het Middeleeuwse muntje, komt uit Engeland en is geslagen tussen pakweg 1250 en 1272. Het gaat hier namelijk om een ‘voided-longcross’ penny van Henry III, van klasse 5. Normaal gesproken kan hij nog verder worden geclassificeerd (5A-5I), maar daar heb ik details voor nodig die simpelweg niet meer op de munt staan. Exacte vorm van de kroon, vorm van de letter X en R, etc. Leuk aan deze muntslag vind ik het feit dat op de achterzijde niet alleen de muntplaats word genoemd, maar ook de muntmeester verantwoordelijk voor het slaan van deze munt! In dit geval word zowel muntmeester als muntplaats lastig, gezien ik slecht een letter op de achterzijde kan lezen. Waarschijnlijk zal het de London mint geweest zijn, maar met deze conditie vrees ik dat we het nooit meer zullen weten. Gewoon voor de lol, twee munten van dit type(de enigsten waar ik momenteel een foto van heb) uit mijn collectie:
Een penny geslagen in Canterbury, door Nicole (NICOLE ON CANT). Klasse 2B2, wat overeenkomt met een datum van 1248.
Een penny van waarschijnlijk klasse 5B2 (1252-1253) uit Canterbury, maar met een voorlopig onbepaalde muntmeester. Lijkt Roger te zijn, maar deze heeft klasse 5B2 niet geslagen!
Groet,
Mika
Bedankt voor de informatie.
Hier nog een foto van de arendschelling. Ik begin nu ook te twijfelen of het een klop is.
Hier nog een foto van de arendschelling. Ik begin nu ook te twijfelen of het een klop is.