Aziatische munt

Plaats hier berichten als je niet weet welke munt je hebt.
De euroverzamelaar België
Nieuw lid
Nieuw lid

Aziatische munt

Bericht door De euroverzamelaar »

Ik vermoed dat dit een munt is uit China of Japan. Weten jullie van welk land deze munt is en wat de nominale waarde is ?
Alvast bedankt !
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Re: Aziatische munt

Bericht door janssenfrank »

Het lijkt mij een Chinese cash munt. Volgens mij weet Mika hier alles van. Even geduld tot hij dit leest.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
bart België
Senior lid
Senior lid

Bericht door bart »

Dit is geen munt, maar waarschijnlijk een good-luck token of zoiets.
Verzamelaar van wereldmunten op type
George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Bericht door George_III »

Het is een ‘imitatie’ van een 乾隆通寶 (Qian Long Tong Bao in het pinyin, of Ch’ien Lung Tung Pao volgens het Wade-Giles systeem) cash munt, het origineel geslagen in de laatste helft van de 18de eeuw. De term ‘imitatie’ gebruik ik hier losjes, want zoals Bart al zei, het betreft hier geen origineel exemplaar. De achterzijde verraad al dat het hoogstens een ‘good-luck’ token of ‘Charm’ kan zijn; circulerende munten hadden nooit afbeeldingen op de achterzijde (noch op de voorzijde); beiden werden gevuld met simpelweg karakters. Echte Charms uit deze periode, zoals de naam al zegt, werden gebruikt als amulet, voor gelukwensing , genezing, bescherming, etc., en zijn behoorlijk duur. Ik heb eens een E-sen, het Japanse equivalent van dit soort Charms, van rond 1800 uit een lotje gevist, en deze vervolgens verkocht voor tien maal de prijs van de volledige lot. Maar helaas, dit stuk is niet meer dan 10 cent waard; het gaat hier om een machine-struck (de echte zijn gegoten) vervalsing (niet om iemand echt te bedriegen, maar gewoon als souvenir), gemaakt in de laatste 10 jaar (te zien aan de puntjes in het veld). Vaak worden ze in van die setjes gestopt, met een achterkaart vertaald uit het Chinees. Helaas word dit vaak gedaan door iemand (of iets) welke niet heel professioneel is, wat de meest hilarische vertalingen oplevert. Zo heb ik er een met; “Ancient Cash is the currency using in all dynasty of China, its history should be find out as least from form and 3dynasty”. :wtf: Deze bijzondere inscripties zijn nog wel het leukste aan deze setjes…..

Terug naar “Welke munt heb ik hier?”