Philipsdaalder 1558 Gelderland (2)
Moderator: Robin
Philipsdaalder 1558 Gelderland (2)
Hallo allen,
Een aantal jaartejs geleden had ik een Gelderse Philipsdaalder gekocht uit 1558 met afgeplatte 8. Nu kon ik de verleiding niet weerstaan om ook een exemplaar aan te schaffen met ronde 8. In Duitsland kan men wellicht goedkoop een slag slaan op provinciale munten uit Nederland maar voor Philipsdaalders is dit zeker niet het geval. Ik heb voor deze munt zonder meer teveel betaald ook vanwege de dubbelslag. Maar ik ben er toch blij mee omdat men Philipsdaalders in een dergelijke mooie kwaliteit zelden tegenkomt. Misschien verklaart dit ook de opbrengstprijs. Interessant is dat onder de I van HISP een zogenaamde geheime teken (punt) te zien is. De munt is onderweg.
Gr,
Tristán
Een aantal jaartejs geleden had ik een Gelderse Philipsdaalder gekocht uit 1558 met afgeplatte 8. Nu kon ik de verleiding niet weerstaan om ook een exemplaar aan te schaffen met ronde 8. In Duitsland kan men wellicht goedkoop een slag slaan op provinciale munten uit Nederland maar voor Philipsdaalders is dit zeker niet het geval. Ik heb voor deze munt zonder meer teveel betaald ook vanwege de dubbelslag. Maar ik ben er toch blij mee omdat men Philipsdaalders in een dergelijke mooie kwaliteit zelden tegenkomt. Misschien verklaart dit ook de opbrengstprijs. Interessant is dat onder de I van HISP een zogenaamde geheime teken (punt) te zien is. De munt is onderweg.
Gr,
Tristán
Re: Philipsdaalder 1558 Gelderland (2)
Inderdaad nog een redelijk scherp exemplaar. Ik vind alleen de meerprijs voor een dubbelslag altijd nog bijzonder, maar goed smaken verschillen.
Hallo sjors-sjors. Een dubbelslag zou juist geen meerprijs moeten opleveren. De meeste verzamelaars houden er namelijk niet van. Persoonlijk heb ik er geen probleem mee maar ik zou er dus niet meer voor betalen. Het is dat deze Philipsdaalder in een ongekende staat verkeerd anders had ik er nooit op geboden.sjors-sjors schreef:Inderdaad nog een redelijk scherp exemplaar. Ik vind alleen de meerprijs voor een dubbelslag altijd nog bijzonder, maar goed smaken verschillen.
Gr,
Tristán
Ik las je zin verkeerd zie ik nuJO3023 schreef:Hallo sjors-sjors. Een dubbelslag zou juist geen meerprijs moeten opleveren. De meeste verzamelaars houden er namelijk niet van. Persoonlijk heb ik er geen probleem mee maar ik zou er dus niet meer voor betalen. Het is dat deze Philipsdaalder in een ongekende staat verkeerd anders had ik er nooit op geboden.sjors-sjors schreef:Inderdaad nog een redelijk scherp exemplaar. Ik vind alleen de meerprijs voor een dubbelslag altijd nog bijzonder, maar goed smaken verschillen.
Gr,
Tristán
-
- Donateur
Dat is een erg mooie munt. Ik heb hier ook nog op geboden, maar dan bij MPO in november 2015. Daar had iemand anders (blijkbaar de jongens van WAG) helaas eerder hetzelfde geboden als ik, en ging hij net aan mij neus voorbij. Veel van het provinciaal in hun veilingen komt van Nederlandse veilingen vandaan, en meestal hebben ze dan een startprijs die hoger ligt dan waar het in NL voor afgeslagen is...
ik weet het niet zo goed met deze citaat " de meeste verzamelaars houden er namelijk niet van".JO3023 schreef:De meeste verzamelaars houden er namelijk niet van. Persoonlijk heb ik er geen probleem mee maar ik zou er dus niet meer voor betalen.
Ik persoonlijk kan een dubbelslag wel waarderen, wel vind ik het ook geen reden voor een hogere meer prijs.
Maar deze P. daalder is zeker de kwaliteit die je niet zou gauw tegen komt, mooie aanwinst dat is zeker.
Als je altijd deze kwaliteit aankoopt ook al betaal je soms wat meer, voor deze munt en kwaliteit is er altijd interesse.
Eigenlijk op mooie kwaliteit staat geen prijs, je bent beter dat je 100 euro meer geeft op een munt van betere kwaliteit.
Het lijkt wel dat je teveel betaald hebt, maar na pak weg 2 jaar besef je dat je een goede keuze en koop gedaan hebt.
Dus mooie aankoop en je zal er zeker geen spijt van hebben.
Groeten Luc.
PS: Luc : meestal aankoper van mindere kwaliteit stukken maar dat heeft ook zijn charme (hoop ik).
Mooie munt weer, Tristán! Persoonlijk vind ik dubbelslagen als deze totaal niet storend, maar ook geen meerprijs waard. Als het een duidelijk, zware dubbelslag op een type waar dit niet waar voorkomt is, vroeg Romeins Zilver bijvoorbeeld, zou ik er misschien wel iets meer voor overhebben. Nogmaals, puik exemplaar dit!
Ook wel apart om te zien dat MPO de munt prachtig noemde en WAG vorzüglich/prägefrisch. Dat zie je dus ook regelmatig gebeuren als je dezelfde munten weer tegenkomt op veilingen.spatbord schreef:Dat is een erg mooie munt. Ik heb hier ook nog op geboden, maar dan bij MPO in november 2015. Daar had iemand anders (blijkbaar de jongens van WAG) helaas eerder hetzelfde geboden als ik, en ging hij net aan mij neus voorbij. Veel van het provinciaal in hun veilingen komt van Nederlandse veilingen vandaan, en meestal hebben ze dan een startprijs die hoger ligt dan waar het in NL voor afgeslagen is...
Maar on topic: dit is wel een heel mooi exemplaar Tristán. Het kost wat maar dan heb je ook wat. Gefeliciteerd.
Bijzonder dat zo'n munt 459 jaar zo mooi kon overleven.
Dat is inderdaad bijzonder, het kan niet anders dat deze munt door de eeuwen heen vrij waard is geblevenJan W schreef:Bijzonder dat zo'n munt 459 jaar zo mooi kon overleven.
door oorlogsgeweld en plundering en omsmelting.
En door een rijke handelaar (of clerus) bewaard is gebleven en door geven heeft aan zijn nazaten ook als was de beeldenaar van de munt niet meer geliefd zowel
in het Noorden en het zuiden der Nederlanden.( het zilvergehalte zal ook wel een factor geweest zijn).
Want wat de meeste "Nederlanders" vergeten zijn of niet meer weten het eerste verzet is wel gebeurd in het zuiden, maar het was geen verzet tegen hun koning Philips II.
Maar een geloofskwestie met als gevolg de beeldenstorm anno 1566.
Eigenlijk jammer stel je voor anno 2017 mochten de 17 provincies een land zijn wat Karel V zijn wens was.
Dan was het best mogelijk dat het Nederlands de taal van de wereld was en niet het engels.
Groeten Luc.
Interessant om te weten. Zal kijken of ik de veilingcatalogus nog ergens heb eventueel digitaal. De startprijs in Duitsland, schrik niet 800 euro.spatbord schreef:Dat is een erg mooie munt. Ik heb hier ook nog op geboden, maar dan bij MPO in november 2015. Daar had iemand anders (blijkbaar de jongens van WAG) helaas eerder hetzelfde geboden als ik, en ging hij net aan mij neus voorbij. Veel van het provinciaal in hun veilingen komt van Nederlandse veilingen vandaan, en meestal hebben ze dan een startprijs die hoger ligt dan waar het in NL voor afgeslagen is...
Gr,
Tristán.
Dank je LUC. Ik ben nu al vergeten dat ik er een belachelijke prijs voor heb betaald. Jammer wel dat ik de munt niet bij de MPO op de kop heb kunnen tikken. Ben ervan overtuigd dat ik veel geld bespaard zou hebben. Aan de andere kant weet ik niet wat het is met Nederlandse veilingen maar als ik erop biedt gaat zo'n munt bijna altijd aan mijn neus voorbij. Maar goed nu heb ik de hoofdprijs ervoor betaald. Spijt hebben doe ik zeker niet. Wat betreft de dubbelslag is wat ik van Nederlandse handelaren te horen krijg. Nederlandse verzamelaars houden er simpelweg niet van. Ik kan mij daar wel iets bij voorstellen maar als de subbelslag niet storend is zie ik dat juist als teken van authenticiteit.LUC schreef:ik weet het niet zo goed met deze citaat " de meeste verzamelaars houden er namelijk niet van".JO3023 schreef:De meeste verzamelaars houden er namelijk niet van. Persoonlijk heb ik er geen probleem mee maar ik zou er dus niet meer voor betalen.
Ik persoonlijk kan een dubbelslag wel waarderen, wel vind ik het ook geen reden voor een hogere meer prijs.
Maar deze P. daalder is zeker de kwaliteit die je niet zou gauw tegen komt, mooie aanwinst dat is zeker.
Als je altijd deze kwaliteit aankoopt ook al betaal je soms wat meer, voor deze munt en kwaliteit is er altijd interesse.
Eigenlijk op mooie kwaliteit staat geen prijs, je bent beter dat je 100 euro meer geeft op een munt van betere kwaliteit.
Het lijkt wel dat je teveel betaald hebt, maar na pak weg 2 jaar besef je dat je een goede keuze en koop gedaan hebt.
Dus mooie aankoop en je zal er zeker geen spijt van hebben.
Groeten Luc.
PS: Luc : meestal aankoper van mindere kwaliteit stukken maar dat heeft ook zijn charme (hoop ik).
Gr,
Tristán.
Dank je George_III en Jan W. Over de kwaliteitsaanduiding van één en dezelfde munt heb ik/hebben wij het er wel eens eerder over gehad. De Duitsers zullen deze munt prägefrisch hebben bestempeld omdat volgens mij toch vrij veel van de originele muntgloed te zien is. Sommige handelaren in Nederland maken daarom ook dit soort munten schoon, juist om die gloed te tonen.
Gr,
Tristán.
Gr,
Tristán.
Zo over een aantal minuutjes naar de beurs in Houten.
Gr,
Tristán.
Gr,
Tristán.
-
- Donateur
Zie https://mpoauctions.com/en/browse?aid=1 ... &lid=54225. Hij is bij MPO afgeslagen op 750.JO3023 schreef:Interessant om te weten. Zal kijken of ik de veilingcatalogus nog ergens heb eventueel digitaal. De startprijs in Duitsland, schrik niet 800 euro.
Gr,
Tristán.
Dank je spatbord. Met de veilingkosten erbij praten we hier toch over serieus geld. Als veilinghouders dit soort munten opkopen om vervolgens weer te veilen dan is het geen wonder dat munten onbetaalbaar worden en vroeg of laat mensen afhaken. Ik heb over deze munt toch een een week of zo nagedacht of ik erop zou moeten bieden want persoonlijk vindt ik deze munt niet meer dan 800 euro waard. Maar aangezien er toch niets anders voor mij in het verschiet lag heb ik toch maar geboden. Door bovenstaande praktijken is deze munt nu voor (de meeste) verzamelaars te duur geworden. Jammer, maar het is niet anders. Een tendens die ik de laatste jaren vaker zie terwijl de munthandel op sterven na dood is.
Gr,
Tristán
P.S. Bij de EGMP heeft men mij kunnen informeren dat de Belgische Munt toch niet dicht gaat maar dat er wel flink in het personeel gekort zal gaan worden. Ik ben blij dat de KMB zal blijven voortbestaan.
Gr,
Tristán
P.S. Bij de EGMP heeft men mij kunnen informeren dat de Belgische Munt toch niet dicht gaat maar dat er wel flink in het personeel gekort zal gaan worden. Ik ben blij dat de KMB zal blijven voortbestaan.
Ja onbegrijpelijk de prijzen, dat je voor kwaliteit een meer prijs moet betalen dat kan je nog begrijpen, maar meestal is zelf die meer prijs voor de meeste verzamelaars niet haalbaar meer.JO3023 schreef:Als veilinghouders dit soort munten opkopen om vervolgens weer te veilen dan is het geen wonder dat munten onbetaalbaar worden en vroeg of laat mensen afhaken. Ik heb over deze munt toch een een week of zo nagedacht of ik erop zou moeten bieden want persoonlijk vindt ik deze munt niet meer dan 800 euro waard. Maar aangezien er toch niets anders voor mij in het verschiet lag heb ik toch maar geboden. Door bovenstaande praktijken is deze munt nu voor (de meeste) verzamelaars te duur geworden. Jammer, maar het is niet anders. Een tendens die ik de laatste jaren vaker zie terwijl de munthandel op sterven na dood is.
Gr,
Tristán
En het grappige of eerder triestige evolutie is als je munten sites op zoekt moet je zelf voor geen kwaliteit zotte prijzen betalen.
Hoe kun je nu bij jonge mensen het mooie hobby munten verzamelen aan wakkeren als dit gewoon niet meer betaalbaar is.
Munten clubs zijn ten dode opgeschreven, ik moet het spijtig genoeg in onze club ook vast stellen, geen jonge mensen en munten veel te duur de lol is er af.
Toch kunnen de bekende veilingshuizen hun jaarlijkse veilingcatalogussen blijven verkopen met meestal top bedragen, maar het zal niet aan de gewone verzamelaar zijn.
Munten verzamelen word weer de hobby voor de rijken denk ik dan.
Groeten Luc.
Ben het volstrekt met je eens LUC. Als de prijzen een zekere niveau hebben overschreden dan is de concurrentie bijna moordend. Maar het zijn zeker niet de gewone verzamelaars met een gewone beurs. Ik heb gelukkig verschillende goed bewaarde Zonnebloem catalogi op de kop weten te tikken, 6 stuks voor 25 euro. De waardes die in deze catalogi worden opgegeven bij de munten is tegenwoordig al achterhaald maar toch vindt ik het leuk om deze vrij bekende catalogi aan mijn bibliotheek te kunnen toevoegen. Daarnaast heb ik ook de Sotheby's Catalogus van de Brand collection [Part 6] gekocht met opbrengst lijst. Die stuurt Henk nog even na.
Gr,
Tristán
Gr,
Tristán