Nederlandse kwaliteitsaanduiding en de Sheldon schaal

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
spatbord
Donateur
Donateur

Nederlandse kwaliteitsaanduiding en de Sheldon schaal

Bericht door spatbord »

Ik had voor mijzelf een soort van 'vertaaltabel' gemaakt om van de Sheldon schaal naar de NL kwaliteitsaanduiding te gaan (en andersom), zie hieronder. Ik hoor graag wat jullie vinden, is dit accuraat? Zo niet, waar zou je het anders doen?
Ik heb geprobeerd om de schaal een logische volgorde te geven, zodat niet meerdere Sheldon aanduidingen slechts 1 Nederlandse aanduiding zouden hebben (of andersom), maar of dat juist is hoor ik graag van anderen met (meer) kennis van zaken.

Code: Selecteer alles

Sheldon     NL
MS70	     FDC
MS69	     FDC
MS68	     FDC
MS67	     FDC
MS66	     FDC
MS65        FDC
MS64	     UNC
MS63	     UNC
MS62	     UNC
MS61	     UNC-
MS60	     UNC-
AU58        P/UNC
AU55        P+
AU53        P
AU50        P-
XF45	     ZF/P
XF40	     ZF+
VF35	     ZF
VF30	     ZF-
VF25	     F/ZF
VF20	     F+
F15	      F
F12	      F-
VG10	     ZG/F
VG8	      ZG+
G6	       ZG
sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Re: Nederlandse kwaliteitsaanduiding en de Sheldon schaal

Bericht door sgtravel »

Mooi schema, maar als je naar het Nederlandse FDC kijkt dan mag het vanaf MS66 wel FDC+ heten. volgens mij heb ik iets vergelijkbaars wel eens in de muntkoerier zien staan.
Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Ik denk dat bij sommige verkopers alles boven de AU50 FDC wordt genoemd. :)

Als dit je enige commentaar is, mag ik daaruit afleiden dat je de rest wel redelijk accuraat vindt?
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Heb je in NL ook nog niet de aanduiding Goed? Is dat dan G2 ofzo (als deze al bestaat als aanduiding)?

FDC+ is een beetje vreemd als je bedenkt dat een FDC munt zo uit de pers komt en handmatig (met veel zorg) wordt opgevangen. Mooier dan FDC kan eigenlijk niet. Of je zou er FDC First Strike of zo van moeten maken als het stempel nog splinternieuw (en scherp) is geweest?
Je ziet dat de NL kwaliteitsaanduidingen niet helemaal voldoen aan de uitgebreide Sheldon schaal. Maar ik kan me er wel redelijk in vinden zoals je het beschreven hebt.
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Jan W schreef:Heb je in NL ook nog niet de aanduiding Goed? Is dat dan G2 ofzo (als deze al bestaat als aanduiding)?
Ja, de schaal gaat nog wat verder. Maar omdat ik eigenlijk nooit munten in Goed aangeboden zie worden (en ik ze ook niet verzamel) ben ik niet zo ver gegaan met deze lijst. Maar je kunt hem natuurlijk op dezelfde manier doortrekken: G4 - ZG-, AG3 - G/ZG, FR02 - G+, P01 - G.
FDC+ is een beetje vreemd als je bedenkt dat een FDC munt zo uit de pers komt en handmatig (met veel zorg) wordt opgevangen. Mooier dan FDC kan eigenlijk niet. Of je zou er FDC First Strike of zo van moeten maken.
Je ziet dat de NL kwaliteitsaanduidingen niet helemaal voldoen aan de uitgebreide Sheldon schaal. Maar ik kan me er wel redelijk in vinden zoals je het beschreven hebt.
Boven MS65 zijn dingen als eye appeal en de slag allesbepalend. Als een munt een zwakke slag heeft en met versleten stempels is geslagen is hij FDC, maar zal hij geen MS67 worden. Dus wat dat betreft is FDC+ wel mogelijk: direct uit de pers en met een mooie slag van goede stempels. Die FDC First Strike is dus zo gek nog niet. :)
CorioCoins

Bericht door CorioCoins »

- MS staat voor MintState (voor de meelezers), vrij vertaald is dat : in de staat zoals geslagen = FDC.
Er zijn al voorgaande discussies geweest over UNC en FDC.
Waarbij in mijn ogen UNC wilt zeggen dat de munt niet heeft gecirculeerd, maar mogelijk wel in een vergaarbak is gevallen met eventueel een klein tikje,
maar hij is dan niet meer zoals geslagen dus niet meer FDC, toch?
Maar dat is eigenlijk met alle productiemunten gebeurd tot eind jaren '60 (uit mijn hoofd) dus munten voor die tijd kunnen dan in principe nooit FDC zijn?
Persoonlijk vind ik derhalve een munt FDC als hij ongecirculeerd uitziet (UNC) en daarbij ook nog (deels) originele muntkleur heeft.
Tikjes en veegjes in het veld zijn mogelijk maar zeker geen gesleten hoge delen bij UNC.

- AU) staat voor About Uncirculated, vrij vertaald is dat : zo goed als niet gecirculeerd = UNC-
Dit is een kwaliteit die we eigenlijk niet kennen en wordt inderdaad regelmatig te onrechte gebruikt door munthandelaren als UNC.
Persoonlijk vind ik het niet overdreven om een AU58 UNC- te noemen maar AU50 is toch wel al een groter verschil

- XF) staat voor Extra Fine, vrij vertaald is extra fijn = Prachtig.

- VF) staat voor Very Fine, vrij vertaald is dat : erg fijn = Zeer Fraai

- F) staat voor Fine, vrij vertaald is dat : fijn = Fraai

- VG) staat voor Very Good, vrij vertaald is dat : erg goed = Zeer Goed

- G) staat voor Good, vrij vertaald is dat : goed
- AG) staat voor About Good, vrij vertaald is dat : zo goed als goed
- FR) staat voor FaiR, vrij vertaald is dat : eerlijk/redelijk
- PO) staat voor POor, vrij vertaald is dat : slecht
Hiervoor kennen wij in Nederland ook geen directe graderingen aangezien wij maar 7 graderingen hebben (G ZG F ZF P UNC FDC)
terwijl in de Scheldonschaal PO FR AG G F VF XF AU MS maar liefst 9 graderingen zitten.

Gezien het aantal extra graderingen en een totaal van 70 punten is het ook niet makkelijk om de tabel goed over te zetten,
maar als je naar de NVMH almanak kijkt waarin de gradering is beschreven en de Scheldon schaal uitleg,
dan gebruiken wij in Nederland van de onderste 6 graderingen maar 3:
- Fine (volgens Sheldon scale): Some deeply recessed areas show detail. All lettering is sharp. The letters show completely in coins with this feature, but may be weak. Moderate to considerable, but even wear throughout the coin.
- Fraai (Volgens NVMH): De munt is lang in omloop geweest en vertoond daarom ook meerdere en grotere slijtageplekken. De fijnere details zijn vrijwel niet meer zichtbaar.
tot
- Poor (volgens Sheldon scale) : Clear enough to identify, date may be worn smooth with one side of the coin blanked. Coins that are very badly corroded may also fall under this category.
- Goed (Volgens NVMH): De munt is nog langer in omloop geweest en daardoor zeer sterk afgesleten, jaartal en muntsoort zijn veelal nog te achterhalen.

Deze 6 Amerikaanse (15 punten) en 3 Nederlandse graderingen G ZG en F zouden dan in te delen moeten zijn op 5 punten per gradering:
1 t/m 5 = Goed
6 t/m 10 = Zeer goed
11 t/m 15 = Fraai

Let ook op dat F18 wordt overgeslagen dat zou voor mij de weggelaten Fraai tot Zeer fraai zijn

Dit is derhalve mijn lijstje:

Sheldon NL
MS70 FDC
MS69 FDC
MS68 FDC
MS67 FDC
MS66 FDC
MS65 FDC
MS64 UNC
MS63 UNC
MS62 UNC
MS61 UNC-
MS60 UNC-
AU58 UNC-
AU55 P tot UNC
AU53 P tot UNC
AU50 P +
XF45 P
XF40 P -
VF35 ZF tot P
VF30 ZF+
VF25 ZF
VF20 ZF-
F15 F+
F12 F
VG10 F-
VG8 ZG tot Fraai
G6 ZG
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Jouw lijstje is iets minder conservatief dan de mijne in het 'middensegment', ik zou aan dezelfde Sheldon grade een lagere Nederlandse kwaliteit hangen. Toen ik vroeg om opmerkingen op de lijst zoals ik die geplaatst heb verwachtte ik eerder dat men mijn Nederlandse kwaliteiten te hoog, en niet te laag, zou vinden. :) Wat AU58 betreft ben ik het wel met je argumentatie eens (vaak is een AU58 mooier dan een MS61/61), ik heb er echter P/UNC van gemaakt om de stappen logischer te maken.

Ik vind de PCGS photograde app een mooie manier om een beter idee te krijgen van de verschillende kwaliteiten: van elke Amerikaanse muntsoort is in deze app voor de meeste kwaliteiten een goede foto te vinden. Als ik daar naar kijk, dan vind ik zelf P+ te hoog voor AU50: op deze munten is slijtage al goed zichtbaar en zitten vaak wat krasjes en haarlijntjes. Ook XF45 tot VF30 zou ik wat lager beoordelen. Onder ZF zal ik niet in discussie gaan: de prijsverschillen zijn daar niet groot meer en hoeveel slijtage ZF- is en hoeveel F+ is lastiger objectief vast te stellen dan de verschillen tussen ZF/P en P.

Wel moet ik zeggen dat naar mijn mening Nederlandse munten (en dan vooral provinciaal) veel minder consistent wordt beoordeeld door PCGS/NGC dan Amerikaanse munten, puur omdat er zoveel minder vergelijkingsmateriaal is. Er is geen lijst met per munttype zaken als wat op zijn minst nog zichtbaar moet zijn om een bepaalde grade te halen. Dat laat dan ook altijd genoeg ruimte voor dit soort verschillen van inzicht. :)
CorioCoins schreef:Let ook op dat F18 wordt overgeslagen dat zou voor mij de weggelaten Fraai tot Zeer fraai zijn
F18 wordt toch niet gebruikt? Hij staat er niet tussen bij NGC noch bij PCGS. Of bedoel je juist dat die door PCGS/NGC wordt overgeslagen?
CorioCoins

spatbord schreef:
CorioCoins schreef:Let ook op dat F18 wordt overgeslagen dat zou voor mij de weggelaten Fraai tot Zeer fraai zijn
F18 wordt toch niet gebruikt? Hij staat er niet tussen bij NGC noch bij PCGS. Of bedoel je juist dat die door PCGS/NGC wordt overgeslagen?
Ik bedoel idd dat het door PCGS wordt overgeslagen terwijl aan het evenredige high-end wel 53 staat ;-)
spatbord schreef:Jouw lijstje is iets minder conservatief dan de mijne in het 'middensegment', ik zou aan dezelfde Sheldon grade een lagere Nederlandse kwaliteit hangen. Toen ik vroeg om opmerkingen op de lijst zoals ik die geplaatst heb verwachtte ik eerder dat men mijn Nederlandse kwaliteiten te hoog, en niet te laag, zou vinden. :) Wat AU58 betreft ben ik het wel met je argumentatie eens (vaak is een AU58 mooier dan een MS61/61), ik heb er echter P/UNC van gemaakt om de stappen logischer te maken.
Ja zoals ik al aangaf is het lastig om het rijtje over te zetten, sorry voor mijn niet conservatieve houding.
spatbord schreef:Wel moet ik zeggen dat naar mijn mening Nederlandse munten (en dan vooral provinciaal) veel minder consistent wordt beoordeeld door PCGS/NGC dan Amerikaanse munten, puur omdat er zoveel minder vergelijkingsmateriaal is. Er is geen lijst met per munttype zaken als wat op zijn minst nog zichtbaar moet zijn om een bepaalde grade te halen. Dat laat dan ook altijd genoeg ruimte voor dit soort verschillen van inzicht. :)
mee eens ;-)
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

spatbord schreef:Ja, de schaal gaat nog wat verder. Maar omdat ik eigenlijk nooit munten in Goed aangeboden zie worden (en ik ze ook niet verzamel) ben ik niet zo ver gegaan met deze lijst. Maar je kunt hem natuurlijk op dezelfde manier doortrekken: G4 - ZG-, AG3 - G/ZG, FR02 - G+, P01 - G.
Als een munt echt zeldzaam is kan zelfs een munt in G4 nog een hoop geld opbrengen: in dit geval 192.000 dollar. :knipoog:
https://coins.ha.com/itm/large-cents/17 ... -tem091217

Ik heb met dit soort munten altijd het idee dat ze wel eens in een rommelbak kunnen opduiken omdat de munt zozeer gesleten is dat niemand er echt meer de waarde van in ziet. :knipoog:
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Jan W schreef:Als een munt echt zeldzaam is kan zelfs een munt in G4 nog een hoop geld opbrengen: in dit geval 192.000 dollar. :knipoog:
https://coins.ha.com/itm/large-cents/17 ... -tem091217

Ik heb met dit soort munten altijd het idee dat ze wel eens in een rommelbak kunnen opduiken omdat de munt zozeer gesleten is dat niemand er echt meer de waarde van in ziet. :knipoog:
Ja, die rare Amerikanen betalen wel een godsvermogen voor compleet versleten munten. ;) In Nederland zijn er minder munten die gecirculeerd hebben en dermate zeldzaam zijn dat men ze in G4 zou kopen voor veel geld. De zeldzame NL munten hebben in de meeste gevallen nooit gecirculeerd. Daarom is de onderkant van de schaal hier minder relevant. En heb je hier minder kans om met pensioen te kunnen na een rommelbakvondst. :)
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Ik vind dit wel een mooi voorbeeld: https://www.ma-shops.com/saive/item.php ... 38&lang=nl

Is deze 50 stuiver van Lodewijk Napoleon (PGCS gradering MS62) nu UNC of toch wel FDC in Nederlandse ogen? Gelden de regels voor modernere munten nu ook voor deze 200 jaren oude munt?

Dit is overigens wel een heel erg mooi exemplaar van deze munt.
sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel »

MS62 zie ik als unc, pas bij MS65 vind ik de kwalificatie FDC terecht.
jeffelz Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door jeffelz »

Voor oudere munten ( vanaf bepaalde Juliana munten en ouder ) is vanaf een MS65 de term FDC van toepassing, mijn mening! Oudere munten zullen hier in Nederland geen MS70 halen.
Zoals ik eens had vernomen werkt bijv. de PCGS Vanaf MS65 met oudere munten en kijkt dan of er punten vanaf gaan of juist iets omhoog.
Hieronder een overzicht:

- Willem 1: Kleinere munten is bij uitzondering een 67 haalbaar, dit is echter bijna uniek! Grotere munten is een MS65 al Uniek, laat staan hoger!

- Willem 2: Kleinere munten is 67 haalbaar, echter ook bij uitzondering! Ook hierbij geld dat een grote munten in MS65 al Uniek zijn, laat staan hoger!

- Willem 3: Zie omschrijving Willem 1 en 2!

- Wilhelmina: Iets meer overgebleven in mooie kwaliteiten dan Willem 1tm3 echter in MS67 nog steeds heel moeilijk. Grote munten idem aan Willem 1 tm 3!

- Juliana: Jaren 50 en 60 zeer moeilijk om MS65 en hoger te vinden. Jaren 70 veelal mooi geslagen en ook hoog te graderen.

- Beatrix en nieuwer: Hier kun je met de nieuwe munten MS70 wel halen.

Dit is een impressie van wat ik merk voor het certificeren in Nederland. Kleine muntjes zijn nog wel een keertje in mooie kwaliteit te vinden, echter hoger dan ms65 wordt al heel lastig! Als je op een beurs eens iets tegen komt, is het vaak tot maximaal MS64.
Grote munten van het koninkrijk ( 0,5 , 1 en 2,5 en 3 gulden ) zijn uiterst zeldzaam in MS65 of hoger. Deze hebben veel sneller schades opgelopen vroeger dan kleinere munten! Vanaf MS63 heb je naar mijn mening al aardig wat waardevols in handen.
Als je over het geheel kijkt vind ik dat de Nederlandse munten slecht bewaard zijn gebleven, en ook veel muntjes die gereinigd zijn.
Vaak worden bijv. gouden negotiepeninngen of 2,5 cent 1942 zink als uiterst zeldzaam bestempeld, terwijl deze vaak op veilingen worden aangeboden. Echter een ongereinigde ongecirculeerde munt met patina met sterke slag in topkwaliteit is moeilijker te vinden dan de munten hierboven. :knipoog: :thumb up:
Verzamelaar zeldzame en proof munten van wilhelmina en proof munten juliana!
CorioCoins

Jan W schreef:Ik vind dit wel een mooi voorbeeld: https://www.ma-shops.com/saive/item.php ... 38&lang=nl

Is deze 50 stuiver van Lodewijk Napoleon (PGCS gradering MS62) nu UNC of toch wel FDC in Nederlandse ogen? Gelden de regels voor modernere munten nu ook voor deze 200 jaren oude munt?

Dit is overigens wel een heel erg mooi exemplaar van deze munt.
Ik vind de munt een FDC uiterlijk hebben maar... 2 dikke duimafdrukken ;-)
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

CorioCoins schreef:Ik vind de munt een FDC uiterlijk hebben maar... 2 dikke duimafdrukken ;-)
Misschien zijn het wel de duimafdrukken van de oude Lodewijk Napoleon zelf? :gniffel:
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Hier een mooi voorbeeld van een Nederlandse handelaar die duidelijk NIET goed gekeken heeft waar de gradatie FDC nu precies voor staat: https://www.ma-shops.com/deruiter/item. ... 15&lang=nl

Deze munt zou ik zelf als Zeer Fraai+ beoordelen met als kanttekening dat de munt schoongemaakt lijkt (maar dat kan ook door de foto komen).

Cataloguswaarde (2018) is 300 in FDC. Deze munt (in iets meer dan Zeer Fraai) staat rond 85 euro in de catalogus. Iemand die de munt verkoopt mag blij zijn met zo'n 35 euro. Dat is een hoop verlies voor een argeloze koper.
sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel »

Jan W schreef: 06 jul 2018, 14:18 Hier een mooi voorbeeld van een Nederlandse handelaar die duidelijk NIET goed gekeken heeft waar de gradatie FDC nu precies voor staat
Hun houden de FDC kwalificatie van Theo .P aan :sttt: . Bij vele handelaren moet je niet zomaar de toegekende kwalificatie overnemen, maar eerst de munt(en) zelf bekijken. Bij deze twee handelaren is dit helaas 100% noodzakelijk. Koop bij hun nooit iets online en ook bij veilingen ga ik altijd eerst kijken, voor ik ergens op bied!!
Slowmotion Nederland
Lid
Lid

Bericht door Slowmotion »

Een interessant artikel voor de beginnende verzamelaar. Waarvoor dank.
Ik merk op dat er verschillende inzichten zijn over de Sheldon schaal ten opzichte van de Nederlandse kwaliteitsaanduiding.
De kwaliteit duiden van munten is geen exacte wetenschap. Ik lees onder andere op https://en.wikipedia.org/wiki/Sheldon_c ... ding_scale dat het mogelijk is dat een grading bedrijf (bijvoorbeeld PCGS of NGC) een verschillende kwaliteitsduiding geven aan dezelfde munt.
Ik begrijp daaruit dat als je een munt wilt kopen, je altijd met eigen ogen moet gaan kijken voor een aankoop. Om te kijken of de kwaliteit is wat je ervan verwacht en of het jou smaak is. Dat bezoek is tijdrovend, want munten worden over de hele wereld verkocht.
Thuis kun je alleen op de foto afgaan. Bijvoorbeeld lichtinval, lichtintensiteit en scherpte van de foto, hebben veel invloed. Persoonlijk vind ik het een gemis als de rand niet (duidelijk) op de foto staat.
Soms is het mogelijk om in te zoomen op een foto. Dat scheelt, maar ook dan kan onder andere de kleur afwijken. Zijn er nog andere mogelijkheden om een betere beoordeling te maken vanaf een foto?
Ik ben benieuwd naar uw reactie.

Terug naar “Munten algemeen”