Voor oudere munten ( vanaf bepaalde Juliana munten en ouder ) is vanaf een MS65 de term FDC van toepassing, mijn mening! Oudere munten zullen hier in Nederland geen MS70 halen.
Zoals ik eens had vernomen werkt bijv. de PCGS Vanaf MS65 met oudere munten en kijkt dan of er punten vanaf gaan of juist iets omhoog.
Hieronder een overzicht:
- Willem 1: Kleinere munten is bij uitzondering een 67 haalbaar, dit is echter bijna uniek! Grotere munten is een MS65 al Uniek, laat staan hoger!
- Willem 2: Kleinere munten is 67 haalbaar, echter ook bij uitzondering! Ook hierbij geld dat een grote munten in MS65 al Uniek zijn, laat staan hoger!
- Willem 3: Zie omschrijving Willem 1 en 2!
- Wilhelmina: Iets meer overgebleven in mooie kwaliteiten dan Willem 1tm3 echter in MS67 nog steeds heel moeilijk. Grote munten idem aan Willem 1 tm 3!
- Juliana: Jaren 50 en 60 zeer moeilijk om MS65 en hoger te vinden. Jaren 70 veelal mooi geslagen en ook hoog te graderen.
- Beatrix en nieuwer: Hier kun je met de nieuwe munten MS70 wel halen.
Dit is een impressie van wat ik merk voor het certificeren in Nederland. Kleine muntjes zijn nog wel een keertje in mooie kwaliteit te vinden, echter hoger dan ms65 wordt al heel lastig! Als je op een beurs eens iets tegen komt, is het vaak tot maximaal MS64.
Grote munten van het koninkrijk ( 0,5 , 1 en 2,5 en 3 gulden ) zijn uiterst zeldzaam in MS65 of hoger. Deze hebben veel sneller schades opgelopen vroeger dan kleinere munten! Vanaf MS63 heb je naar mijn mening al aardig wat waardevols in handen.
Als je over het geheel kijkt vind ik dat de Nederlandse munten slecht bewaard zijn gebleven, en ook veel muntjes die gereinigd zijn.
Vaak worden bijv. gouden negotiepeninngen of 2,5 cent 1942 zink als uiterst zeldzaam bestempeld, terwijl deze vaak op veilingen worden aangeboden. Echter een ongereinigde ongecirculeerde munt met patina met sterke slag in topkwaliteit is moeilijker te vinden dan de munten hierboven.