Hulp met determineren: set (Brits) Indische munten

Plaats hier berichten en informatie over munten uit Azië.

Moderator: koenmunten

Forumregels
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
Govert
Lid
Lid

Hulp met determineren: set (Brits) Indische munten

Bericht door Govert »

Ik heb niet lang geleden 14 zilveren muntjes overgenomen van iemand. Op één na zijn het hele kleine muntjes en van een aantal heb ik al kunnen achterhalen wat het zijn. Aan de hand van die informatie neem ik aan dat het gaat om munten uit Brits India, 18e/19e eeuw. Ik heb de munten genummerd (zie foto's).

Nummer 1 is een rupee uit omstreeks 1793, geslagen in Calcutta, maar naar voorbeeld van de munt van Murshidabad. Helaas ooit gebruikt als knoop of sierraad: sporen van solderen van een oog/haak.

Nummers 4, 6, 8, 11, 12 en 14 zijn 1/16 rupees uit het moslimjaar 1172 (1751) en zijn allen geslagen in Calcutta. In wat toen het 'Madras Presidency' heette, een Indische staat onder Brits bewind. Het zijn schattige kleine muntjes met een mooie kabelrand en eentje is er in best mooie staat.

De andere muntjes heb ik nog niet gedetermineerd kunnen krijgen. Omdat ze in dezelfde lot zaten neem ik even aan dat het muntjes zijn uit dezelfde gebieden, maar ze lijken ouder, of in ieder geval van aanzienlijk mindere kwaliteit. Zijn er hier experts die er wellicht nog iets over kunnen zeggen?

Ik heb voor de duidelijkheid foto's in hoge resolutie. Die kan je hier bekijken.

Terug naar “Azië”