Antonius Pius & Helios

Plaats hier berichten als je niet weet welke munt je hebt.
Nieuwemunt Nederland
Donateur
Donateur

Antonius Pius & Helios

Bericht door Nieuwemunt »

Hier en daar wat groen maar deze munt is nog redelijk van kwaliteit, al lijkt het wel alsof deze munt helemaal verroest is :gniffel: maar ff in de cola leggen :knipoog:
Dit muntje weegt ongeveer 12,6 gram en heeft een diameter van 24 mm.
IMG_1825.JPG
IMG_1826.JPG
Er volgen er nog een paar maar deze zijn zo aangetast dat ik deze eerst ga reinigen.

Groeten NM
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Nieuwemunt op 25 jul 2017, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
----- Muntenverzamelaar sinds 2012! Het begin van een mooie nieuwe hobby -----
CorioCoins

Re: Nog best een mooitje

Bericht door CorioCoins »

NEE niet in cola alsjeblieft :-( hopelijk was dat een grapje.
Ook dit is weer provinciaal en dat laat ik graag aan mika over ;-)
George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Bericht door George_III »

Leukje! Zoals Bert al zegt, niet in de cola gooien aub ;).

Een keizer die we nog niet gehad hebben in dit lotje, ondanks dat het toch een keizer is die best veel heeft aangemunt. Zoals Bert ook al zei; provinciaals, en alweer Alexandrië. In eerste instantie dacht ik dat de zijde met de radiate buste de keizer liet zien, maar gezien er geen echte tekst staat (alleen het jaartal), is het dus geen keizer, maar een godheid. Godheden met deze zogenaamde ‘zonnekronen’ zijn schaars, maar één is er veelvuldig mee afgebeeld: De zonnegod zelf, Helios (het heet niet voor niets een ‘zonnekroon’). Deze god staat dan ook op de achterzijde, terwijl op de voorzijde de buste pronkt van Antonius Pius, volgens velen een van de meest bekwamen keizers in het vroeg Romeinse rijk. Het jaar dat om de buste van Helios staat aangegeven, L - I – Θ (Links, rechtsboven, rechtsonder), staat voor het jaar 19, oftewel 155-156 AD. 19? Maar de Theta Θ is toch de achtste letter van het Griekse alfabet? Zou het dan niet 18 moeten zijn? Het antwoord is nee. Het modern-Grieks, en zelfs het oud-Grieks ten tijde van dit muntje, had inderdaad als achtste letter de Theta, maar de allereerste vormen van het Griekse schrift niet. Daar had je de letter Digamma, gebruikt voor het schrijven van het ‘W’ geluid in bijvoorbeeld ‘Wang’, nog als zesde letter ertussen zitten. De letter is echter al vroeg in onbruik gekomen, kennelijk was dit geen vaak voorkomend geluid, maar als cijfer bleef het nog wel in gebruik, om het getal zes aan te geven. Alles schuift dus een plekje op, en voilà, zo kom je op het jaar 19 uit.
CorioCoins

Bericht door CorioCoins »

Bij het reinigen van deze adviseer ik geduld.
Een maandje laten intrekken in plantaardige dan wel natuurlijke olie (olijf/walnoten/zonnebloem).
Als het goed is veeg je de corrosie daarna zo weg met een tandenborstel.

Ps. De potloodjes worden morgen verzonden, heb een druk schema gehad. (als het goed is heb je die bij deze munt NIET nodig)

Knap hoor Mika die determinatie van de provinciale romeinse muntslag
Nieuwemunt Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Nieuwemunt »

Uiteraard leg ik dit muntje niet in de cola :lollig: maar zal deze met nog een paar andere muntjes in de zonnebloem olie leggen. Wat een knap werk weer Mika , wat weet je dat toch weer boeiend te verwoorden en zo kom ik steeds meer te weten over die periode. Helaas is het einde in zicht met dit lotje :sad: nogmaals bedankt.
----- Muntenverzamelaar sinds 2012! Het begin van een mooie nieuwe hobby -----

Terug naar “Welke munt heb ik hier?”