Zeer versleten

Plaats hier berichten als je niet weet welke munt je hebt.
Nieuwemunt Nederland
Donateur
Donateur

Zeer versleten

Bericht door Nieuwemunt »

De titel zegt het al , zeer versleten maar wellicht toch nog duidelijk genoeg om een naampje aan het beestje te geven.
Dit muntje weegt ongeveer 8,7 gram en heeft een diameter van ongeveer 24,5 mm.
Ik zie een naar rechts kijkend persoon ( kijken ze wel eens naar links :gniffel: ) op de ene zijde. Op de andere zijde denk ik een staand persoon te zien leunend op een altaar? Of misschien heeft de persoon iets in de hand.
IMG_1821.JPG
IMG_1822.JPG
Dit was het voor nu, ik heb er nog een paar over en volgen nog!

Groeten NM
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
----- Muntenverzamelaar sinds 2012! Het begin van een mooie nieuwe hobby -----
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Re: Zeer versleten

Bericht door Jan W »

Het hoofd lijkt mij dat van Hadrianus toe.
George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Re: Zeer versleten

Bericht door George_III »

Wat betreft de buste ben ik het volledig eens met Jan. Gezien de kleur van het metaal, de dikte en het gewicht zou ik zeggen dat het wel eens om een biljoenen provinciale tetradrachme zou kunnen gaan. De stijl lijkt mij in ieder geval niet klassiek imperiaal. Wat betreft de godheid op de achterzijde durf ik ook nog wel een gokje te doen; Serapis. Als men het hoofdje op deze munt immers doortrekt klopt het niet volledig met wat je zou verwachten. Er zit immers nog een puntje boven zijn hoofd; een zogenaamde Modius. Een origineel Egyptische hoofddeksel, welke door een handjevol goden gedragen werd, waaronder Serapis, ook met Egyptische roots. Deze tetradrachmes zijn geslagen omstreeks het jaar 130, het exacte jaar staat erop, maar is in dit geval weggesleten. Zeker weten doe ik het niet, maar hij lijkt er toch wel veel op…..

Terug naar “Welke munt heb ik hier?”