Lastig te zien

Plaats hier berichten als je niet weet welke munt je hebt.
Nieuwemunt Nederland
Donateur
Donateur

Lastig te zien

Bericht door Nieuwemunt »

Over aangetast gesproken :gniffel: ! Dit muntje heeft ook aardig geleden.
Dit muntje is meer vierkant als rond te noemen en heeft een diameter van ongeveer 22,5 mm en weegt ongeveer 6,9 gram.
Op de ene zijde lijken mij 2 personen afgebeeld en op de andere zijde een lettercombinatie :shifty:
IMG_1791.JPG
IMG_1792.JPG
Groeten NM
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
----- Muntenverzamelaar sinds 2012! Het begin van een mooie nieuwe hobby -----
George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Re: Lastig te zien

Bericht door George_III »

Tja, waar u twee figuren meent te zien, zie ik er toch echt drie. Met name het handje met de keizerlijke orb is goed zichtbaar. Hoe dan ook, drie personen, afgebeeld op een dergelijke, volledig manier, kan maar een kant op wijzen; Heraclius. Van Heraclius hadden we toevallig gisteren ook al een follis, maar daar stonden maar twee personen op, Heraclius en zijn zoon Constantijn III. Diegene die er op deze follis bijgekomen is, is de tweede vrouw van Heraclius, Martina. Zij trouwde met Heraclius rond 613, nadat zijn eerste vrouw en moeder van zijn eerste zoon (Constantijn), Eudocia, in augustus 613 overleden was aan epilepsie. Het enige probleem met dit tweede huwelijk was het feit dat hij haar oom was. Tja, het lijkt hier bijna Game of Thrones wel. Het huwelijk werd echter door de kerk goedgekeurd, en na een paar jaar had zij al een groot aantal (op z’n minst 8) kinderen op de wereld gezet, waaronder de in 626 geboren Heraklonas. Toen Heraklonas 12 was, werd hij door zijn vader, welke zwaar ‘gepusht’ werd door zijn vrouw, benoemd tot augustus, en in 641 zelfs tot medekeizer, samen met zijn vader en halfbroer Constantijn. Na de dood van Heraclius, ook in 641, heerst hij dan alleen nog maar met zijn halfbroer. Maar later in 641, onder wellicht ietwat te verdachte omstandigheden, overlijd Constantijn ook nog eens. Men zegt dat het tuberculose was, maar Constantijn was al bezig met het leger op de been te brengen, tegen een eventueel plot van zijn halfbroer en diens moeder. Het leger dat Constantijn op de been had gebracht (waarvan de loyaliteit was afgekocht met 2 miljoen soldi (gouden munten)), moest de rechten van Constantijns jonge zoon, Constans opeisen. Bijzonder geschrokken van het grote leger, dat toch wel erg snel richting hem oprukte, benoemt Heraklonas diezelfde Constans als medekeizer, maar de senaat is hiervan niet onder de indruk; zij snijden de tong van samenzweerder Martina eruit, de neus van Heraklonas eraf en verbannen beiden naar Rhodos, waar zij nog een aantal jaar onder het gewone volk leefde. Constans is inmiddels zonder medekeizer aan de macht, en de rust is teruggekeerd naar de Heracliaanse dynastie. Ik zei het al; de familieperikelen van Game of Thrones zijn er niks bij.

Maar genoeg over deze interessante geschiedenis, terug naar de munt. Op de voorzijde staan dus deze drie figuren, de linker zonder baard, hetgeen logischerwijs dus Martina zou moeten zijn. In het midden staat, evenals op de follis van gisteren, Heraclius, met aan zijn rechterzijde Constantijn. De achterzijde heeft weer de M voor follis, het mintmarkje CON voor Constantinopel daaronder. Als mijn ogen me niet bedriegen zie ik nu een beta staan onder de M, de tweede letter van het Griekse alfabet(a), welke dus voor het tweede officina staat.

Er is ook een follis van Heraclius, waarbij het niet Martina, maar Heraklonas is die op de voorzijde naast zijn vader en halfbroer is afgebeeld. Het enige verschil, dat op zo’n versleten munt nog zichtbaar zou kunnen zijn, is de positie van ANNO op de achterzijde. In dit geval staat het boven de M, hetgeen wijst op de eerdere follii met Martina op de voorzijde. Zou ANNO naast de M staan, hadden wij hier een Heraklonas te pakken. Helaas is het muntje zo versleten dat het exacte jaar, rechts van de M, nu niet meer zichtbaar is. Desalniettemin een leuk stukje geschiedenis, en een mooie aanvulling op follis van gisteren. Leuk!

PS. Mijn 400ste post alweer.. :suprised:

Terug naar “Welke munt heb ik hier?”