Romeinse keizer ..?
-
- Donateur
Romeinse keizer ..?
Zoals belooft hier weer een muntje, met een gewicht van ongeveer 3,7 gram en een diameter van ongeveer 20 mm.
Groeten NMJe hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
----- Muntenverzamelaar sinds 2012! Het begin van een mooie nieuwe hobby -----
Re: Romeinse keizer ..?
Munt van Maximinus II (309-313). Op de voorzijde staat GAL.VAL.MAXIMINVS.NOB.CAES. Op de achterzijde CONCORDIA MILITVM, Maximinus krijgt Victoria op een globe van Jupiter.
-
- Donateur
Bedankt voor je uitleg en reactie Jan!
-
- Donateur
Re:Maximinus 2 gereinigd met potloden
Na weken in de olie te hebben gelegen heb ik deze munt gereinigd met de daarvoor bestemde potloden.
Is het er nu mooier / beter op geworden ? Kan iemand mij vertellen waar dit muntje is geslagen ?
Zelf denk ik dat het om Maximianus gaat en geslagen is in Cyzicus (Griekenland) Groeten NM
Is het er nu mooier / beter op geworden ? Kan iemand mij vertellen waar dit muntje is geslagen ?
Zelf denk ik dat het om Maximianus gaat en geslagen is in Cyzicus (Griekenland) Groeten NM
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Lid
Mooie munt. Maar waarom olie? Elke serieuze conservator zal dat afraden.
-
- Donateur
Ik heb deze munt een paar weken in de zonnebloem olie gelegd om de "koek" wat los te weken ( heb ik gelezen op het forum ) en daarna gereinigd met de potloden. Daarna heb ik de munt afgespoeld en ingewreven met zuurvrije vaseline en in de munthouder geplaatst. Ik heb dit nog niet eerder zo gereinigd en sta open voor tips/advies!! Ik heb nog een aantal oudere muntjes in de olie liggen.. wat is uw advies ?
Groeten NM
Groeten NM
Ik vind het persoonlijk een mooie verbetering, je muntje was volgens mij zonder behandeling hoog uit 5 Euro waard of niet verkoopbaar.
Er zijn wel forum leden die misschien goede en nog betere tips weten.
Maar ik vind het persoonlijk wel knap.
Groeten Luc.
Er zijn wel forum leden die misschien goede en nog betere tips weten.
Maar ik vind het persoonlijk wel knap.
Groeten Luc.
-
- Lid
https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... BJwVyK3hCVNieuwemunt schreef:Ik heb deze munt een paar weken in de zonnebloem olie gelegd om de "koek" wat los te weken ( heb ik gelezen op het forum ) en daarna gereinigd met de potloden. Daarna heb ik de munt afgespoeld en ingewreven met zuurvrije vaseline en in de munthouder geplaatst. Ik heb dit nog niet eerder zo gereinigd en sta open voor tips/advies!! Ik heb nog een aantal oudere muntjes in de olie liggen.. wat is uw advies ?
Groeten NM
-
- Lid
Belangrijke munten nooit zelf iets aan doen. Maar bijvoorbeeld naar https://www.archeocare.nl/ brengen.
-
- Donateur
Bedankt voor de link en de tips!
Over het schoonmaken ga ik niet veel zeggen; ik ben geen expert op dit gebied, en veel mensen hebben ook gewoon een eigen mening of voorkeur. Qua identificatie is het schoongemaakt zo in ieder geval wel veel makkelijker. Bij de oorspronkelijke identificatie was de naam niet goed leesbaar, en werd de munt toegeschreven aan Maximinus II. Met deze nieuwe foto’s is er echter nog een A zichtbaar in de naam van de keizer; Maximianus. Simpel! Nu hebben we de nieuwe identificatie, toch? Er is immers maar één Maximianus? Wel, dat is dus niet het geval. Marcus Aurelius Valerius Maximianus (met soms Herculius als titel), of zoals hij aan ons bekend is, Maximianus, word in het jaar 285 AD door de toenmalige keizer Diocletianus tot mede-keizer (caesar) uitgeroepen. Een jaar later echter, naar aanleiding van een behoorlijke opstand op de Britse eilanden, benoemt hij zichzelf tot augustus. Pas na deze benoeming begint deze keizer met munten slaan, allen (op een enkel, zeldzaam munt-type na) met Augustus als zijn titel. Het muntje hier heeft echter het opschrift GAL VAL MAXIMIANVS NOB CAES, waarbij de laatste twee woorden staan voor Nobilissimus Caesar, edele Caesar. Dit muntje kan dus simpelweg niet van Maximianus zijn. Wat nu? Het is niet alsof er een tweede Maximianus in de geschiedenisboeken staat? Wel, dat komt omdat deze geschiedenisboeken zijn geschreven door verschillende mensen, niet altijd even consistent.
Een paar jaar later komt er namelijk een zekere Gaius Galerius Valerius Maximianus aan de macht als Caesar. Zijn naam zou echter niet als Maximianus II, zoals logisch lijkt als men kijkt naar de normale manier van afkorten, worden overgeleverd, maar als Galerius om de een of andere reden. Compleet logisch, toch? Hoe dan ook, het is deze Caesar waar we naar moeten kijken voor de uitgever van dit muntje. In 293 word hij tot Caesar benoemt, in 305 tot Augustus; ons muntje dateert dus sowieso tussen deze twee data (als je de titel Augustus hebt, wil je die immers graag op je muntstukken zetten). Dan kijken we naar het mintmarkje. In het veld staat een K en een A. Deze tweede letter staat natuurlijk voor het eerste officina, de eerste voor de naam van de muntplaats; je zegt het al, Cyzicus (al worden er een paar Turken heel erg boos als je zegt dat het in Griekenland ligt). Deze munten, met op de achterzijde CONCORDIA MILITVM, van de mint in Cyzicus, kunnen echter nog specifieker gedateerd worden, tussen 295 en 299. Leuk muntje, met een nog meer dan redelijke buste!
Een paar jaar later komt er namelijk een zekere Gaius Galerius Valerius Maximianus aan de macht als Caesar. Zijn naam zou echter niet als Maximianus II, zoals logisch lijkt als men kijkt naar de normale manier van afkorten, worden overgeleverd, maar als Galerius om de een of andere reden. Compleet logisch, toch? Hoe dan ook, het is deze Caesar waar we naar moeten kijken voor de uitgever van dit muntje. In 293 word hij tot Caesar benoemt, in 305 tot Augustus; ons muntje dateert dus sowieso tussen deze twee data (als je de titel Augustus hebt, wil je die immers graag op je muntstukken zetten). Dan kijken we naar het mintmarkje. In het veld staat een K en een A. Deze tweede letter staat natuurlijk voor het eerste officina, de eerste voor de naam van de muntplaats; je zegt het al, Cyzicus (al worden er een paar Turken heel erg boos als je zegt dat het in Griekenland ligt). Deze munten, met op de achterzijde CONCORDIA MILITVM, van de mint in Cyzicus, kunnen echter nog specifieker gedateerd worden, tussen 295 en 299. Leuk muntje, met een nog meer dan redelijke buste!
-
- Donateur
Uiteraard moet het Turkije zijn .. waar zat ik met mijn hoofd ( waarschijnlijk in Griekenland )
De buste is na het reinigen goed zichtbaar en ik vind het absoluut een verbetering.
Bedankt weer voor je uitleg en de moeite die je hebt genomen! Er komen nog een aantal muntjes uit de olie die ik vandaag of morgen zal plaatsen.
De buste is na het reinigen goed zichtbaar en ik vind het absoluut een verbetering.
Bedankt weer voor je uitleg en de moeite die je hebt genomen! Er komen nog een aantal muntjes uit de olie die ik vandaag of morgen zal plaatsen.
Ik wil toch even iets kwijt over het ge-emmer met het reinigen van munten v0lt je zoekt met een metaaldetector,
de munten die je vindt hebben over het algemeen nauwelijks waarde door de al erbarmelijke staat!
Deze munt was onleesbaar en nu na oliebadje en potloden volledig te determineren.
Als mensen denken te geloven dat je een munt van 2 euro (onleesbare duit) kunt beschadigen met olie, dan zou ik een andere hobby zoeken.
Munten preserveren is vrij makkelijk zolang je het met gezond verstand doet (geen zuur op brons bijvoorbeeld).
Ik heb 100den munten gereinigd en doe dat zelfs voor collega's en veilinghuizen.
Olie is idd niet geschikt bij hele dure exemplaren omdat het een proces van oxidatie (op lange termijn) aanwakkert en kleurverschil kan teweegbrengen.
Maar bij munten tot 40 euro kun je amper iets verprutsen met olie, mits je het goed gebruikt, afspoelt en behandeld met een toplaag.
Om ondetermineerbare munten van 2 euro te reinigen door naar een conservator te brengen is gewoon de meest onzinnige opmerking ever!
Gewoon lekker oliebadje, potloden en vaseline je ziet het resultaat.
Weer patina erop kan ook gewoon! met azijn en zout of kopernitraat of diverse chlorides.
de munten die je vindt hebben over het algemeen nauwelijks waarde door de al erbarmelijke staat!
Deze munt was onleesbaar en nu na oliebadje en potloden volledig te determineren.
Als mensen denken te geloven dat je een munt van 2 euro (onleesbare duit) kunt beschadigen met olie, dan zou ik een andere hobby zoeken.
Munten preserveren is vrij makkelijk zolang je het met gezond verstand doet (geen zuur op brons bijvoorbeeld).
Ik heb 100den munten gereinigd en doe dat zelfs voor collega's en veilinghuizen.
Olie is idd niet geschikt bij hele dure exemplaren omdat het een proces van oxidatie (op lange termijn) aanwakkert en kleurverschil kan teweegbrengen.
Maar bij munten tot 40 euro kun je amper iets verprutsen met olie, mits je het goed gebruikt, afspoelt en behandeld met een toplaag.
Om ondetermineerbare munten van 2 euro te reinigen door naar een conservator te brengen is gewoon de meest onzinnige opmerking ever!
Gewoon lekker oliebadje, potloden en vaseline je ziet het resultaat.
Weer patina erop kan ook gewoon! met azijn en zout of kopernitraat of diverse chlorides.
-
- Lid
Het was een tip. Geen wet. No need for hate.
Ik vertel alleen wat mij geleerd is. En voor mij is elke oude vondst een mooie vondst. Sleets of niet sleets.
En patina is door ouderdom. Niet Gemaakt met foefjes.
Ik vertel alleen wat mij geleerd is. En voor mij is elke oude vondst een mooie vondst. Sleets of niet sleets.
Je vertelt duidelijk dat ik geen serieuze conservator ben want die zouden dat immers nooit adviseren,v0lt schreef:Het was een tip. Geen wet. No need for hate.
nee ik heb er niet voor geleerd maar ik denk wel dat ik ook door forumleden als expert op het gebied van munten reinigen bekend sta.
Je geeft je mening op een dusdanige denigrerende manier (want een serieuze conservator zal het afraden) dat ik toch heb gekozen om je een reactie te geven...
No need for hate, ik haat je niet, maar je opmerking in de volgende post dat je geen olie hebt gebruikt voor de 35 bodemvondsten (want een staat er dubbel) verdiend ook zeker geen schoonheidsprijs (evenals deze post van mij)
Ik wil overigens best zien of een conservator of restaurateur dit beter kan reinigen ;-)
-
- Lid
Geen dubbele. Een met parelrand, en een zonder.
En wellicht is begrijpend lezen lastig, dat kan. Ik heb jou nooit aangevallen, evenmin dat je munten van 4 euro waarde naar een conservator moet brengen.
Voor je eigen munten, probeer het eens. Of zoek voor en na foto's van deze link.
https://www.archeocare.nl/
Ter verduidelijking, ik heb nog niks professioneel laten reinigen. Want dat lukt zelf ook grotendeels. Plus nog niks gevonden van grote (archeologische) waarde.
En wellicht is begrijpend lezen lastig, dat kan. Ik heb jou nooit aangevallen, evenmin dat je munten van 4 euro waarde naar een conservator moet brengen.
Voor je eigen munten, probeer het eens. Of zoek voor en na foto's van deze link.
https://www.archeocare.nl/
Ter verduidelijking, ik heb nog niks professioneel laten reinigen. Want dat lukt zelf ook grotendeels. Plus nog niks gevonden van grote (archeologische) waarde.
Ik zie geen parelrand en een gelijk hapje uit beide muntplaatjes maar misschien kan ik ook niet begrijpend kijken?v0lt schreef:Geen dubbele. Een met parelrand, en een zonder.
Trouwens weer een bericht met beledigende ondertoon, maar goed wellicht kan ik niet begrijpend lezen.
Overigens ik verzamel topkwaliteiten dus muntjes zonder imperfectie en heb voor mijn eigen munten zeker geen tot echt zelden reiniging nodig...
-
- Donateur
Jongens, jongens... Peace.
En laten we weer ontopic gaan.
En laten we weer ontopic gaan.