Voor vandaag nog 1 tje
Dit muntje weegt ongeveer 11,3 gram en lijkt meer vierkant als rond. Het heeft een diameter van ongeveer 30mm.
Groeten NM
Onbekend muntje
-
- Donateur
Onbekend muntje
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
----- Muntenverzamelaar sinds 2012! Het begin van een mooie nieuwe hobby -----
Re: Onbekend muntje
Een follis (aangegeven door de grote M op de achterzijde) van de byzantijnse keizer Heraclius (610 – 641), samen met zijn zoon Constantijn III. Samen staan zij dan ook op de voorzijde, de Keizer met baard links, zijn zoon rechts, beiden met een scepter en imperiale Orb. Verder zien wij op de achterzijde ook nog CON staan, voor de muntplaats, Constantinopel (het huidige Istanboel) natuurlijk. Tussen de letter M staat ook nog een gamma, de Griekse letter G, de derde letter van het alfabet. Dit staat voor de derde officina binnen de mint, een typisch Romeins gebruik. Boven de M staat het Chi-Rho symbool, de byzantijnen waren immer overtuigde christenen. Ook staat er ANNO - III, voor het jaar waarin dit muntje is geslagen, het derde jaar dat zij samen regeerde dus, hetgeen volgens mij 616 (613+3) is. Ik moet zeggen dat ik byzantijnen altijd al interessant heb gevonden, maar dat ik nog nooit een echte duik in dit gebied heb aangedurfd. Wie weet, ooit. Leuk muntje in ieder geval!
Ik wil een moeilijkere
Laatst gewijzigd door Melcoins op 18 jul 2017, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Grappig ik ben als kind bij de Chiro geweest tot mijn 17 jaar en nu kom ik pas te weten dat de X en de P de eerste twee letters zijn van het Griekse woord Christus.George_III schreef:het Chi-Rho symbool,
Ik dacht altijd dat de P voor PAX (vrede) stond. Dat is dan ook weer uitgeklaard.
Groeten Luc.
-
- Donateur
Ik ga mijn best doen ! morgen volgen er nog een paar en die zijn lastig ( ik bouw het rustig op )Melcoins schreef: Ik wil een moeilijkere
-
- Donateur
Dit is ook weer een muntje uit het lotje, ik kon ook deze niet laten liggen. Ik moet eerlijk zeggen dat mijn kennis over de geschiedenis in die periode zeer nihil is.George_III schreef:Een follis (aangegeven door de grote M op de achterzijde) van de byzantijnse keizer Heraclius (610 – 641), samen met zijn zoon Constantijn III. Samen staan zij dan ook op de voorzijde, de Keizer met baard links, zijn zoon rechts, beiden met een scepter en imperiale Orb. Verder zien wij op de achterzijde ook nog CON staan, voor de muntplaats, Constantinopel (het huidige Istanboel) natuurlijk. Tussen de letter M staat ook nog een gamma, de Griekse letter G, de derde letter van het alfabet. Dit staat voor de derde officina binnen de mint, een typisch Romeins gebruik. Boven de M staat het Chi-Rho symbool, de byzantijnen waren immer overtuigde christenen. Ook staat er ANNO - III, voor het jaar waarin dit muntje is geslagen, het derde jaar dat zij samen regeerde dus, hetgeen volgens mij 616 (613+3) is. Ik moet zeggen dat ik byzantijnen altijd al interessant heb gevonden, maar dat ik nog nooit een echte duik in dit gebied heb aangedurfd. Wie weet, ooit. Leuk muntje in ieder geval!