Grieks muntje ?

Plaats hier berichten als je niet weet welke munt je hebt.
Nieuwemunt Nederland
Donateur
Donateur

Grieks muntje ?

Bericht door Nieuwemunt »

Het volgende muntje laat zich lastig fotograferen, ik hoop dat het duidelijk genoeg is voor de kenners.
Het muntje weegt ongeveer 9,4 gram en heeft een diameter van ongeveer 28-29mm.
image2.JPG
image1.JPG
Groeten NM
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
----- Muntenverzamelaar sinds 2012! Het begin van een mooie nieuwe hobby -----
CorioCoins

Re: Grieks muntje ?

Bericht door CorioCoins »

Ook dit is een romeins muntje van Maximianus IMP MAXIMIANVS PF AVG.
Keerzijde SACRA MONET AVGG ET CAESS NOSTR
George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Bericht door George_III »

Het revers herkent men uit duizenden; velen zullen na het zien van de weegschaal gelijk denken aan Justitia, de welbekende personificatie van de gerechtigheid, maar in dit geval is dit helaas niet zo. Hoewel Justitia weldegelijk een Romeinse godin was, wordt zij op munten vrijwel altijd zittend afgebeeld. Nee, de weegschaal op deze munt is niet om de voor- en tegenargumenten in een bepaalde zaak tegen elkaar op te wegen, maar behoord toe aan een, voor de muntslag belangrijk, epithet van Juno, namelijk Juno Moneta, waar dan ook het Engelse “Money” van is afgeleid. Hoe dan ook, in haar rechterhand heeft zij deze weegschalen, in haar linkerhand de misschien nog wel bekendere hoorn des overvloeds (cornucopia). De kwaliteit laat helaas wat te wensen over, maar delen van het omschrift zijn nog te lezen. Het mintmarkje, waarmee de munt dus aan een bepaalde mintplaats kan worden gekoppeld vrees ik alleen niet meer, deze zou onder de godin moeten staan. Het volledig omschrift zou in ieder geval moeten luiden SACRA MONET AVGG ET CAESS NOSTR , hetgeen, indien de afgelopen 6 jaar latijn mij niet in de steek laat, vertaald naar “Heilig geld van onze Augustus en Caesar”. Maar welke Caesar en Augustus is dit? Wel, daarvoor moeten wij naar de voorzijde kijken. Daar zien we een generiek, laat derde/vroeg vierde –eeuwse buste met de bekende laurierkrans in zijn haar. Mooie buste, daar niet van, maar bij de identificatie helpt deze ons niet zo erg. Wat ons wel helpt is de letter die op ongeveer 10 uur, links boven het oor, te lezen valt: een X. Slechts een handjevol keizers hadden deze letter in hun naam, en als we vanaf hier verder lezen, komen we uit op keizer Maximianus (niet te verwarren met Maxentius, Maximinus I&II en Maximus), de militaire spierbundel van het dynamische duo dat vanaf de jaren 80 van de derde eeuw Rome in hun greep hield, waarvan keizer Diocletianus juist het politieke brein vormde. Vanaf ongeveer 300 werd dit type geslagen, met de inscriptie IMP MAXIMIANVS PF AVG op de voorzijde. Leuk aan dit type is dat deze late Romeinen veelal uitzonderlijk klein waren, maar dat deze follis, met zijn bijna 10 gram, er een beetje uitspringt.

Met vriendelijke groet,

Mika

Edit: Ik zie dat Bert mij weer eens heeft verslagen. Grrrr.. :lollig:
Laatst gewijzigd door George_III op 18 jul 2017, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
CorioCoins

Sorry Mika, ik ben gewoon korter van stof en kan gewoon sneller op versturen klikken ;-)

Overigens zou de muntplaats Aquilae moeten zijn volgens mij is dit type niet in veel plaatsen geslagen.
George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Bericht door George_III »

CorioCoins schreef:Sorry Mika, ik ben gewoon korter van stof en kan gewoon sneller op versturen klikken ;-)
Haha, ja misschien moet ik het ook wel eens wat korter doen... :D
CorioCoins schreef: Overigens zou de muntplaats Aquilae moeten zijn volgens mij is dit type niet in veel plaatsen geslagen.
Waarschijnlijk wel, hoewel Siscia ook een mogelijkheid is met dit exacte omschrift.
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC »

Mooie toelichting Mika, topic per topic krijgen we gratis bijles in geschiedenis der mensheid en hun munten.
Maar ook knap en verrassend snel weer van Bert qua identificatie van antieke munten. :thumb up:
Groeten Luc :D
Nieuwemunt Nederland
Donateur
Donateur

Beste Bert en Mika, super bedankt voor deze informatie en geschiedenis over dit muntje! Echt heel leuk om te lezen. Ik heb er nog een stuk of 10 liggen maar zijn lastig te fotograferen. Ik zal er morgen weer een aantal plaatsen :thumb up: en wellicht met behulp van wat zonnestralen komen ze wat beter uit op de foto.

Nogmaals dank!
CorioCoins

Overigens zou ik bij dit muntje echt adviseren het schoon te maken zoals in eerder topic beschreven dit muntje komt er gegarandeerd beter uit dan hij er nu uitziet.
Hier een voorbeeld van het resultaat
Nieuwemunt Nederland
Donateur
Donateur

CorioCoins schreef:Overigens zou ik bij dit muntje echt adviseren het schoon te maken zoals in eerder topic beschreven dit muntje komt er gegarandeerd beter uit dan hij er nu uitziet.
Hier een voorbeeld van het resultaat
Dat ga ik zeker proberen! Ik ga het even op mijn gemak lezen en zal het resultaat op het forum laten zien.
CorioCoins

Overigens de potloden verkoop ik ook 25 euro inclusief verzending binnen Nederland, Duitsland en Belgie.
Mocht je in de buurt van Heerlen komen mag je de mijne lenen om te testen ;-)

Terug naar “Welke munt heb ik hier?”