Wel erg dure Bourgondische kruisrijksdaalder Overijssel 1567

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Wel erg dure Bourgondische kruisrijksdaalder Overijssel 1567

Bericht door Jan W »

Op MA-Shops kwam ik deze Bourgondische kruisrijksdaalder 1567 uit Overijssel tegen met een prijskaartje van maar liefst 3224,99 euro: https://www.ma-shops.nl/mmrarecoins/ite ... ef=favUser

Normaal gesproken zou deze munt in deze staat rond de 100 euro moeten opbrengen. :suprised: Maar de Australische verkoper hangt er een mooi verhaal aan:
Coin is from famous wreck "Batavia" first VOC Dutch ship to sunk near the coast of Western Australia on the way to East Indies. On board of the ship there was 12 large coffers with coinage to buy spices for VOC. Most of the coinage was Dutch but there was some German as well. Company ordered to recover as much coins as possible and from 12 boxes 11 were salvaged. Centuries later in 1963 Australian divers found the wreck and some coins from the 12th box were recovered.Some coins Western Australia Museum sold on auctions to the local dealers and this one is one of them. Coin is with Museum certificate and permission to sell. Surface of the coin which is better than most of other coins have traces of sea water (nothing unusual after over 300 years). This is not only numismatic but also piece of extraordinary history. This coin has minor sea water corrosion which unusual. Only one coin of this date was recovered from the Batavia which make this coin unique. Coin is with Western Australia Museum certificate and permission to sell.

Dus omdat dit de enige munt van dit type is dat gevonden is in het scheepswrak van de Batavia én er een certificaat aanhangt betaal je als koper dus 3124,99 meer.... Bizar. :knipoog:
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Re: Wel erg dure Bourgondische kruisrijksdaalder Overijssel

Bericht door PietjePuk190 »

Is een VRAAGprijs he ;) En je hebt maar één gek nodig die erin trapt :D
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC »

Jan W schreef:Op MA-Shops kwam ik deze Bourgondische kruisrijksdaalder 1567 uit Overijssel tegen met een prijskaartje van maar liefst 3224,99 euro:
Weer een bevestiging dat je best MA-Shops links laat liggen. Hoe komt die handelaar aan dit absurd bedrag ????. Net niet 3225 Euro. Ja dat 1 Euro centje zal hij zelf wat overdreven gevonden hebben. :hahaha:
Groeten Luc. :)
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Ik ben het ermee eens dat dit belachelijk duur is, maar het is niet zo belachelijk duur als je op het eerste gezicht zou denken. Scheepswrakmunten doen meestal wat meer dan een vergelijkbare niet-scheepswrakmunt, en soms doen ze heel veel meer. De Batavia is zonder twijfel een van de bekendste en meest tot de verbeelding sprekende scheepswrak. Er zijn niet voor niets vele boeken geschreven over wat daar heeft plaatsgevonden nadat het schip zonk. Een munt van de Batavia zou daarom alleen al een premie opleveren. Daar komt nog bij dat er van de Batavia slechts zeer zelden munten aangeboden worden. Het is dus niet alleen een bijzonder scheepswrak, het is ook nog eens een 'zeldzaam' scheepswrak. Dat bij elkaar is waarschijnlijk al genoeg om een munt uit de Batavia voor een veelvoud weg te zien gaan van waar een munt uit een veelvoorkomend wrak als 't Vliegent Hart voor weg zou gaan.
Maar, zoals gezegd, zelfs dan is de gevraagde prijs wel erg hoog...
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

LUC schreef:
Jan W schreef:Op MA-Shops kwam ik deze Bourgondische kruisrijksdaalder 1567 uit Overijssel tegen met een prijskaartje van maar liefst 3224,99 euro:
Weer een bevestiging dat je best MA-Shops links laat liggen. Hoe komt die handelaar aan dit absurd bedrag ????. Net niet 3225 Euro. Ja dat 1 Euro centje zal hij zelf wat overdreven gevonden hebben. :hahaha:
Groeten Luc. :)
De originele prijs zal wel in Australische dollars zijn. De wisselkoers wordt dagelijks ververst op de site (net als de prijzen van bijvoorbeeld Engelse aanbieders). Vandaar de soms wat vreemde getallen. :knipoog:
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Het lijkt erop dat de munt ondertussen wel verkocht is... :suprised:
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC »

Jan W schreef:Het lijkt erop dat de munt ondertussen wel verkocht is...
PietjePuk190 schreef:Is een VRAAGprijs he En je hebt maar één gek nodig die erin trapt
De "gek" heeft dan toch na enkele maanden en waarschijnlijk slapeloze nachten "het touw door geknipt". :wtf:
Ik weet het zo direct niet of dit een goede aankoop is, voor 3000 Euro en meer zou ik persoonlijk iets anders aankopen.
Ik hoop voor hem (of haar) dat hij zijn papiertje (certificaat) niet verliest want dat is eigenlijk meer waard dan de munt zelf.
Eigenlijk een beetje gek als je er over nadenkt: als hij moet kiezen tussen de munt of het certificaat verliezen ?
Dan is dit voor deze "munt verzamelaar" het antwoord al glashelder: hij kiest voor het papier te behouden en niet het zilver. :hahaha:
Groeten Luc. :D
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Ik heb helaas de munt op MA-Shops niet gezien en de link ook niet meer kunnen achterhalen. Wel heb ik de volgende link gevonden met volgens mij de munt in kwestie: https://picclick.co.uk/AUSTRALIA-SHIPWR ... 17860.html

Afbeelding

Afbeelding

Gr,
Tristán
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Ook ik vindt de munt aan de prijzige kant en het bedrag absoluut niet waard.

Gr,
Tristán
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Dat is inderdaad de bewuste munt! Goed gevonden. :thumb up: Inderdaad is de munt op MA-shops geheel verdwenen, jammer, vaak laten handelaren hun verkochte munten staan.

Ik vond de prijs ook veel te hoog. Leuk dat ie uit het scheepswrak van de Batavia komt maar om daar nu een dikke 31 keer meer voor te betalen dan de munt op zichzelf nog waard is in deze staat? De handelaar heeft trouwens meer munten uit de Batavia te koop staan. Stuk voor stuk voor enorme prijzen.
https://www.ma-shops.com/mmrarecoins/se ... PHPSESSID=
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

De laatste tijd zie ik wel vaker dat handelaren afbeeldingen van verkochte munten verwijderen. Sommige veilinghuizen doen dat tegenwoordig ook binnen Sixbid uiteraard voor wat betreft de afgeronde veilingen. Schijfruimte kost tegenwoordig niets meer dus in mijn optiek willen ze iets anders verbergen. Jammer. Zo'n munt uit een scheepswrak met bijbehorende verklaring van het museum zou wat mij betreft 2 a 3 keer mogen kosten wat eenzelfde munt in dezelfde conditie normaal doet. Meer niet. Iemand heeft dus echt teveel betaald voor dit stuk maar wellicht kan hij/zij dat zich ook veroorloven.

Gr,
Tristán
spatbord
Donateur
Donateur

Re: Wel erg dure Bourgondische kruisrijksdaalder Overijssel 1567

Bericht door spatbord »

Ik kwam toevallig deze veilingsite tegen, dit lijkt het veilinghuis van deze verkoper te zijn. In zijn eigen veiling stopt hij de munten ook, tegen hoge prijzen. Toch lijken er wel regelmatig 1 of 2 afgeslagen te worden. Hij heeft het ook allemaal op ebay staan, en daar staat deze kruisrijksdaalder ook weer. Hij is dus blijkbaar nog niet verkocht. En de prijs is verlaagd, nu nog 'maar' 2000 euro.
De eigenaar van het veilinghuis is Stewart Wright, en te zien op de foto's van de certificaten bij de munten was hij 25 jaar geleden al de eigenaar van deze munten. Hij heeft ze dus al een tijdje in zijn voorraad zitten, en heeft blijkbaar weinig haast bij de verkoop. :)

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”