Hallo iedereen,
ik heb dit gevonden in mijn verzameling en ik vroeg me af of het normaal was dat 2 dezelfde biljetten een ander watermerk hebben.
De waterwerken komen overeen met de biljetten van 1 en 2 miljoen mark.
Alvast bedankt voor de hulp.
Groeten Bram
verkeerd watermerk?
verkeerd watermerk?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: verkeerd watermerk?
....
Ja hoor, dat is niet ongebruikelijk. Je moet je voorstellen dat die biljetten in tijden van hyperinflatie in grote haast gedrukt moesten worden. Dan heb je geen tijd om even een week op levering van het "juiste" papier te gaan zitten wachten. Ook van enkele denominaties van de Zimbabweaanse dollar (20k, 50k en 500k) van 2008 zijn verschillende watermerkvarianten bekend. De 10.000 dollar daarvan is zelfs gedrukt op papier waaraan je kunt zien dat het oorspronkelijk voor de 1000 Dollar bedoeld was (er staat "1000" in de metaalstrip). Soms zijn deze varianten schaarser en dus waardevoller, soms ook niet.
Er zijn van de 20.000 Mark serie in totaal zes watermerk varianten. De hier getoonde (Hakensterne en Ringe) komen het meeste voor.
Ook van de andere Duitse inflatiebiljetten zijn verschillende uitvoeringen qua watermerk bekend. Sommige verzamelaars verzamelen al deze varianten. Zoals al eerder opgemerkt zijn bepaalde varianten (soms) wezenlijk zeldzamer dan andere. Dat kan per type biljet variëren.
Ook van de andere Duitse inflatiebiljetten zijn verschillende uitvoeringen qua watermerk bekend. Sommige verzamelaars verzamelen al deze varianten. Zoals al eerder opgemerkt zijn bepaalde varianten (soms) wezenlijk zeldzamer dan andere. Dat kan per type biljet variëren.
Ik heb ooit een speciaal verzamelgebied gemaakt van het 1000 mark biljet 15 september 1922.
De combinatie papierkleur-watermerk-typografie serienummers-drukkerskenmerk-kleur serienummers-wel of geen ster bij het serienummer-ster ervoor of erna, 5,6 of 8 punten, een of twee punten van de ster omhoog...
Om nog maar te zwijgen van de slechte kwaliteit cliché's met alle halfgedrukte letters (seriegeproduceerde misdrukken) tot gevolg. Daarvan alleen al kon ik een heel album vullen!
Al met al 15 albums Importa V3 bladen vol met varianten van een en hetzelfde biljet.
In die periode waren er 54 particuliere drukkerijen in Duitsland actief om aan de enorme vraag naar het hyperinflaterende geld te kunnen voorzien.
Dit biljet is een van de weinige Duitse biljetten uit de periode met verschillende papierkleuren; de andere genoemde variaties komen op vrijwel alle typen uit de periode 1922-1924 voor.
Mocht je nog varianten zoeken, stuur me een PB. Ik heb er "een paar" dubbel
Voor Bram: ga eens op zoek naar een catalogus. Je zult werkelijk versteld staan over wat er allemaal al is uitgezocht en in kaart gebracht. Een wereldcatalogus van enkele jaren oud kan hiervoor prima dienst doen en hoeft niet meer dan een paar euro te kosten. (Stuur maar een pb als je interesse hebt, ik wijs je de weg waar je die tweedehands kunt aanschaffen). Ben je van plan verder te gaan met Duits inflatiegeld, raad ik je de "Rosenberg" aan. Te koop bij diverse papiergeldhandelaren die ook boeken verkopen. Stuur maar een pb als je daar meer info van wenst.
De combinatie papierkleur-watermerk-typografie serienummers-drukkerskenmerk-kleur serienummers-wel of geen ster bij het serienummer-ster ervoor of erna, 5,6 of 8 punten, een of twee punten van de ster omhoog...
Om nog maar te zwijgen van de slechte kwaliteit cliché's met alle halfgedrukte letters (seriegeproduceerde misdrukken) tot gevolg. Daarvan alleen al kon ik een heel album vullen!
Al met al 15 albums Importa V3 bladen vol met varianten van een en hetzelfde biljet.
In die periode waren er 54 particuliere drukkerijen in Duitsland actief om aan de enorme vraag naar het hyperinflaterende geld te kunnen voorzien.
Dit biljet is een van de weinige Duitse biljetten uit de periode met verschillende papierkleuren; de andere genoemde variaties komen op vrijwel alle typen uit de periode 1922-1924 voor.
Mocht je nog varianten zoeken, stuur me een PB. Ik heb er "een paar" dubbel

Voor Bram: ga eens op zoek naar een catalogus. Je zult werkelijk versteld staan over wat er allemaal al is uitgezocht en in kaart gebracht. Een wereldcatalogus van enkele jaren oud kan hiervoor prima dienst doen en hoeft niet meer dan een paar euro te kosten. (Stuur maar een pb als je interesse hebt, ik wijs je de weg waar je die tweedehands kunt aanschaffen). Ben je van plan verder te gaan met Duits inflatiegeld, raad ik je de "Rosenberg" aan. Te koop bij diverse papiergeldhandelaren die ook boeken verkopen. Stuur maar een pb als je daar meer info van wenst.
Laatst gewijzigd door Patrickp_nl op 10 mei 2017, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Ga je daar ook een catalogus over uitbrengen Patrick? 

Dat zou overschrijven betekenen van het werk dat de heren Pick en Rixen in 1978 reeds hebben uitgebracht. Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar weinig aan toe te voegen heb! Zelfs de Rosenberg, met alle bewerkingen door Grabowski, heeft nog niet alle varianten die daarin omschreven staan! Ben druk genoeg met de tweede editie van de Catalogus Nederlands Papiergeld 1573-2002 om daar de koloniën in op te nemenPietjePuk190 schreef:Ga je daar ook een catalogus over uitbrengen Patrick?

Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Klinkt interessant! Ben benieuwd
Wat betreft de duitse inflatiebiljetten mis ik nog een naam: Heeft Dr. Arnold Keller niet ook een uitermate verdienstelijke catalogus samengesteld ooit? Of geldt dat als achterhaald misschien (de huidige versie is een reprint van de versie uit 1958-1961)?

Wat betreft de duitse inflatiebiljetten mis ik nog een naam: Heeft Dr. Arnold Keller niet ook een uitermate verdienstelijke catalogus samengesteld ooit? Of geldt dat als achterhaald misschien (de huidige versie is een reprint van de versie uit 1958-1961)?