KONING DER KONINGEN

Plaats hier berichten over Griekse munten.

Moderator: George_III

LUC Liberia
Donateur
Donateur

KONING DER KONINGEN

Bericht door LUC »

DE SLAG BIJ CARRHAE.jpg
Ik heb deze tetradrachme van Orodes II ( 57-38 v Ch) geslagen in Seleucia een strategische stad aan de Tigris aangekocht te Dendermonde.
Aan de achterkant is Nike godin van de overwinning te zien met de koning zittend op zijn troon met scepter.
Met als vermelding : Koning der koningen, weldoener, glorieus, vereerder enz.
Dit type zou als zeldzaamheid R1 zijn, qua kwaliteit heeft mijn munt corrosie en slijtage sporen dus hou ik bij Fraai plus.
Maar ik had niet gedacht bij aankoop dat deze munt mij zoveel historie zou geven.
Dus ja als ik een foutje gemaakt heb bij het brengen van de historie dan hoor ik het graag en dan pas ik de tekst aan.
Groeten Luc. :wave:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
CorioCoins

Re: KONING DER KONINGEN

Bericht door CorioCoins »

Leuke post weer LUC, mag je weer wat vaker doen ;-)
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

:thumb up:

Leuke munt met een mooi verhaal erbij. :klap:
George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Bericht door George_III »

Excuses voor het opduiken van een toch al redelijk oud topic, maar ik kon het niet laten. Weer zo’n fantastische aanwinst Luc! :thumb up: Ik heb geloof ik ergens een Part liggen, maar twijfel een beetje over de authenticiteit. Hoog tijd om een upgrade aan te schaffen dus :sarcasm2:

Toch wil ik nog even iets zeggen over een persoon die in het interessant stukje geschiedenis hierboven ook een kleine rol speelt: Marcus Licinius Crassus (ja, we gaan weer even terug naar de Romeinse republiek, gewoon omdat het leuk is). Hoewel de enige connectie met hem en deze munt het feit dat de geportretteerde heerser tegen hem vocht is, blijft het toch een leuk verhaal om te vertellen. De Licinii Crassi waren zeker geen arme familie, maar doordat zij bij een politiek geschil een verkeerde keus maakte, werd bijna hun gehele fortuin in beslag genomen. Veel leden van de familie hadden al wel belangrijke posities, waaronder Consul, Tribuun of Quaestor, bekleed, dus een carrière in de politiek was voor de in 115 BC geboren Marcus Licinius Crassus een logische keuze. Maar eerst moest hij het fortuin van zijn familie weer opbouwen. Marcus bleek een bijzonder goede neus voor zakendoen te hebben; in de geschiedenisboeken staat dat hij de 700 talenten (1 Romeinse talent = 32 kilo aan goud of zilver) die zijn familie voor zijn geboorte bezat, omzette naar 7100 talenten, een ongehoord bedrag voor die tijd. Het hangt ervan af hoe je het omrekent, maar tegenwoordig zou dat zo’n 2 triljoen dollar zijn. Andere schrijvers zeggen dat het om 200 miljoen sestersii gaat, ook geen klein bedrag. Zijn geld verdiende hij op meerdere manieren. Deels met de slavenhandel, deels met zijn slavenhandel, maar ook op een andere bijzondere manier; hij richtte de eerste georganiseerde brandweer van de antieke wereld op. Eigenlijk waren dit gewoon slaven, maar toch. Als er in Rome een huis in de brand vloog, snelde een van zijn slaven zich direct naar de brand toe, en bood aan het brandende huis te kopen. De eigenaar van het desbetreffende huis, en soms ook de buren, kreeg een aanbod; de brandweer van Crassus zou de brand gaan blussen, maar in ruil daarvoor moest hij het huis tegen een absurd lage prijs verkopen. De meeste eigenaren, die toch hun huis al dachten kwijt te zijn, gingen hiermee akkoord, beter iets dan niets. De ‘brandweer’ bluste vervolgens het vuur, en voilà, Crassus had een mooie villa goedkoop gekocht, die weer in de verkoop kon, voor natuurlijk veel meer dan de aanschafprijs. Een vastgoedmagnaat uit de eerste eeuw voor Christus.

Om weer even terug te gaan richting deze munt: Gierig was hij in ieder geval ook, en zelfs bij de Parthen was zijn hebzucht bekend. Toen in 53 BC Crassus de slag bij Carrhae verloor, werd hij inderdaad vermoord. Maar het ‘allerleukste’ (lees: het sappigste detail) moet eigenlijk nog even in uw stukje vermeld worden. Geheel geconfirmeerd is dit deel van zijn geschiedenis niet, maar toch. Om hem te straffen voor zijn hebzucht, zouden de Parthen, na zijn dood, zijn hoofd vol gegoten hebben met gesmolten goud, buitgemaakt uit het Romeinse legerkamp. Vervolgens zou zijn volgegoten hoofd gebruikt zijn als een decorstuk in een bijzonder gezellige voorstelling. Fijne jongens, die Parthen.

Munten met de beeltenis van Crassus zijn jammer genoeg niet bestaand. Hoewel er tijdens zijn gouverneurschap in Syrië wel munten onder hem zijn geslagen, vertonen deze geen portret, naam of andere indicator dat hij deze munt zou hebben geslagen. Slechts de datum linkt hem aan deze munt. Andere Licinii Crassii hebben wel munten geslagen, welke redelijk betaalbaar zijn. Toevallig was er laatst een in de veiling, helaas ging deze voor redelijk wat boven mijn budget. Grrrrrr…

Verder is er nog een (Romeinse) munt die leuk aan het verhaaltje van Luc te koppelen is. U zegt dat bij de slag bij Carrhae de Romeinen hun legerstandaarden verloren, hetgeen een gigantische schande voor de Romeinen was. Maar, meer dan een halve eeuw later komt daar de o-zo-bekende keizer Augustus, welke volgens vele een van de briljantste keizers aller tijde zou zijn. In tegenstelling tot zijn oom Caesar, die abrupt de macht probeerde te pakken, pakte Augustus het slimmer aan. Met subtiele propaganda probeerde hij het volk aan zijn kant te krijgen, en werd hij niet gezien als alleenheerser (hetgeen hij eigenlijk gewoon was), maar als een voortzetting van de republiek. Zo’n slim trucje zien wij ook hier; in 20 BC nemen de Romeinen een zoon van de Parthische heerser gevangen. Augustus wil deze best naar zijn thuisland retourneren; maar in ruil voor daarvoor wil hij de legerstandaarden die de Parthen van Crassus hadden buitgemaakt in 53 BC terug. De Parthen gingen hiermee akkoord, en Augustus haalde de standaarden binnen als een grote overwinning op de Parthen. Zij zouden immers neergebogen hebben voorde grote macht van Rome! Feitelijk was dit gewoon propaganda, om Augustus in een positief daglicht te zetten; hij zou de grote schande die de Romeinen in 53 BC was toegevallen hebben overkomen, en het machtige Parthië hebben overwonnen! Augustus maakte hier een grootse gebeurtenis van, en liet een aantal munten slaan ter herinnering aan het feit dat hij deze standaarden terug had gekregen:
AUG.jpg
Op de voorzijde zien wij de oude vertrouwde buste van Augustus. De achterzijde laat de legerstandaarden zien, met de inscriptie SIGNIS RECEPTIS (het ontvangen van de Standaarden (lett. Tekens)). Dus is het hele cirkeltje rond; De munt van Luc kan worden gekoppeld aan het verlies van de standaarden, deze aan het terugbrengen ervan. Luc, een idee voor een volgende aankoop? :sarcasm1: (al moet je er waarschijnlijk de portemonnee wel ver voor opentrekken vrees ik).

Mika
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC »

Prachtig verhaal, mooie afsluiter van deze topic. :klap:
George_III schreef:Luc, een idee voor een volgende aankoop?
Ja nu ik dit verhaal heb gelezen en deze munt gezien heb ga ik daar zeker rekening mee houden als ik een munten beurs bezoek.
Maar ik denk een munt van Augustus met deze achterzijde is volgens mij niet gemakkelijk aan te kopen laat staan hem tegen te komen op een beurs.
Maar je weet nooit natuurlijk. :angel:
Het leuke aan mijn kleine antieke verzameling is dat ik hier geen grens stel. Het kan Grieks, Romeins, Keltisch enz.zijn als het maar interessant is.
Groeten Luc, en nogmaals tof dat je terug mee doet aan dit forum. :thumb up:
Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O »

Mooie aanvulling van dit topic :thumb up:
Weer met plezier zitten lezen.

En een mooie munt natuurlijk.

Inderdaad leuk dat je er weer bent ;)

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool

Terug naar “Griekse munten”