In 1806 werden Sachsen en Bayern, met steun van de Fransen (die toen ook in centraal Europa de dienst uitmaakten), pas koninkrijken. Daarvoor waren het keurvorstendommen die vielen onder het Heilige Roomse Rijk (HRR).
Friedrich August III was in 1790 hertog van Sachsen en daarnaast één van de keurvorsten van het HRR. Samen met de keurvorst van Bayern was hij ook Vicarius (waarnemend plaatsvervanger) indien de keizer van het HRR overleed en diens opvolger nog niet geïnstalleerd was als de nieuwe keizer.
In 1790 overleed keizer Joseph II en werd Friedrich August III van Sachsen dus Vicarius (samen met Maximilian Joseph van Bayern). Om dat te "vieren" werden er speciale munten geslagen waarop dat naar voren kwam. Op de achterzijde van deze Taler staat de dubbelkoppige adelaar van het HRR met op de borst het wapen van Sachsen. Het omschrift op de voorzijde laat zien dat Friedrich August III Dux, Elector en Vicarius was (hertog, keurvorst en vicarius). De munt is geslagen te Dresden in een voor mij onbekende oplage.
De opvolger van Joseph II was Leopold II die twee jaar later, in 1792, al overleed waarna er opnieuw een vicariaat aanbrak. Ook dit werd weer "gevierd" met een speciale Taler. Deze kocht ik een paar geleden een keer bij Elsen (goed te zien aan de gelige kleur van hun foto's ).
Vicariaat Taler Sachsen 1790
Moderator: koenmunten
Forumregels
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
Vicariaat Taler Sachsen 1790
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Vicariaat Taler Sachsen 1790
Hierbij nog een foto van een reguliere taler uit 1792. Je kunt goed de verschillen op voor- en achterzijde zien tussen beide talers uit 1792.
Het grappige van deze reguliere taler is dat Friedrich August deze zelf afkeurde omdat hij vond dat hij een te dikke nek had op zijn portret wat op de munt staat. Vanaf 1793 werd dat dan ook vervangen door een portret waarop hij een wuft sjaaltje om zijn (iets smallere) nek draagt.
Het grappige van deze reguliere taler is dat Friedrich August deze zelf afkeurde omdat hij vond dat hij een te dikke nek had op zijn portret wat op de munt staat. Vanaf 1793 werd dat dan ook vervangen door een portret waarop hij een wuft sjaaltje om zijn (iets smallere) nek draagt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ha JanW,Jan W schreef:Hierbij nog een foto van een reguliere taler uit 1792. Je kunt goed de verschillen op voor- en achterzijde zien tussen beide talers uit 1792.
Inderdaad grappig dat hij "een dikke nek had", teveel eigendunk. Of had hij te weinig eigendunk omdat hij er wat aan liet doen?
Leuk dat je de taler laat zien. Deze was mij niet onbekend maar wel uit beeld geraakt. Hoe de organisatie van de HRR in elkaar stak heb ik niet meer scherp. Je schrijft "waarnemend plaatsvervanger". Dat komt een beetje vreemd over want dan neemt men de de positie van de plaatsvervanger waar, de zogezegde nummer 2.
Ach, het is niet zo belangrijk. Wat ik wilde laten weten is dat ik ergens iets gelezen heb over slagaantallen. Helaas kan mij niet herinneren of het een boek was of een een verwijzing naar een boek in een veiling. Ik hoop het nog terug te vinden.
Mvgr,
Mel
Mel, ik hoop dat je de slagaantallen nog eens ergens tegenkomt. Bij veel Saksische munten van voor 1800 is daar weinig tot niets over bekend.Melcoins schreef:Je schrijft "waarnemend plaatsvervanger". Dat komt een beetje vreemd over want dan neemt men de de positie van de plaatsvervanger waar, de zogezegde nummer 2.
Ach, het is niet zo belangrijk. Wat ik wilde laten weten is dat ik ergens iets gelezen heb over slagaantallen. Helaas kan mij niet herinneren of het een boek was of een een verwijzing naar een boek in een veiling. Ik hoop het nog terug te vinden.
Mvgr,
Mel
Wat dat waarnemend plaatsvervanger betreft: tja, hoe moet je zoiets omschrijven. Ze waren geen echte plaatsvervangers maar meer waarnemers.
Overigens wel een hoge eer in die tijd, vandaar ook deze aparte munten.
Mooie en interessante topic Jan.
Het is duidelijk dat je munten verzameld om niet alleen zo maar een leeg vakje te vullen, maar je kan het mooi presenteren met een stukje historie van de munt zelf.
Knap gedaan.
Groeten Luc.
Het is duidelijk dat je munten verzameld om niet alleen zo maar een leeg vakje te vullen, maar je kan het mooi presenteren met een stukje historie van de munt zelf.
Knap gedaan.
Groeten Luc.
Ha JanW,
Mogelijk al gezien? Wiki heeft een aardig overzicht.
https://de.wikipedia.org/wiki/Vikariats ... _(Sachsen)
https://de.wikipedia.org/wiki/Vikariats ... nd_Bayern)
Mvgr,
Mel
PS Wat slagaantallen betreft ben ik erachter wat ik zocht toen ik ze tegen kwam. Dat is een aanknopingspunt.
Mogelijk al gezien? Wiki heeft een aardig overzicht.
https://de.wikipedia.org/wiki/Vikariats ... _(Sachsen)
https://de.wikipedia.org/wiki/Vikariats ... nd_Bayern)
Mvgr,
Mel
PS Wat slagaantallen betreft ben ik erachter wat ik zocht toen ik ze tegen kwam. Dat is een aanknopingspunt.
-
- Globale moderator
Mooie munten en mooi achtergrondverhaal.
Wat mij wel opvalt is dat de munt uit 1792 al wel de sjaal in het portret heeft waarvan je aangeeft dat dit bij de gewoone talers in 1793 is veranderd.
Misschien was dit precies het overgangspunt naar de nieuwe stempel.
Gr, Stephan
Wat mij wel opvalt is dat de munt uit 1792 al wel de sjaal in het portret heeft waarvan je aangeeft dat dit bij de gewoone talers in 1793 is veranderd.
Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
Goed gezien.Stephan O schreef:Mooie munten en mooi achtergrondverhaal.
Gr, Stephan
Het portret van de vicariaatmunt uit 1792 wijkt af van die van de gewone taler uit 1792 (Dicker Neck) maar ook van die van de gewone talers (met sjaaltje) vanaf 1793. Het kan best zijn dat het portret van de vicariaatstaler hem zo beviel dat hij zoiets ook op de gewone talers wilde.