Hoezo Gans?

Plaats hier berichten over munten uit de late middeleeuwen. Dit is de periode van het jaar 1050 tot 1500.

Moderator: George_III

Astro-Piet Nederland
Senior lid
Senior lid

Hoezo Gans?

Bericht door Astro-Piet »

Onlangs heb ik de hand weten te leggen op deze fraaie dubbele groot of "gans" van Frederik van Blankenheim, Bisschop van Utrecht 1393-1423.
De munt is in Deventer geslagen.
Gewicht: 3,55 gr.
De teksten zijn nog goed te ontcijferen:
Vz.: FREDERIC: DEI GRA: EPC: TRAIECTENS'
Kz.: binnen: ✠ MONETA ❀ D/AVENTERE
buiten: ✠ BENEDICT:QVI:VENI/T:IN:NOMINE:DOMI
vdCh. 13.6; Met Paulusklop van Münster

Afbeelding

Mijn vraag gaat over die gans. Ik wil graag weten waar deze bijnaam vandaan komt, maar ik kan daar nergens iets over vinden. Heeft iemand een idee?
Dank alvast!
Martin
Senior lid
Senior lid

Re: Hoezo Gans?

Bericht door Martin »

In 'De Florijn 2' (een periodiek van de federatie van numismatische kringen) wordt de benaming 'gans' ook gebruikt. Er wordt hierbij verwezen naar de afbeelding (die adelaar lijkt inderdaad wel iets op een kerstdiner :gniffel: ).
Er waren ook groten met een ruiter en een leeuw waardoor de gans gewoon het type aanduidt in numismatische straattaal. Zie http://debeeldenaar.nl/wp-content/uploa ... ijn_02.pdf voor het artikel.

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
Astro-Piet Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: Hoezo Gans?

Bericht door Astro-Piet »

Dank Martin! Ik vermoedde al dat die arend er iets mee te maken had. Vermoedelijk was rond 1400 de arend hier al uitgestorven en hebben ze bij gebrek daaraan een gans als model genomen. :Geek1:
Mvg. Piet

Terug naar “Late middeleeuwen 1050 - 1500”