GEZOCHT: Gewicht euro biljetten

Plaats hier berichten over bankbiljetten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
SimBoxNL
Aankomend lid
Aankomend lid

GEZOCHT: Gewicht euro biljetten

Bericht door SimBoxNL »

Goedendag, als eerste bericht wil ik vragen of iemand weet wat de exacte gewichten zijn per oud en nieuw euro biljet.
Bij voorkeur 3-4 cijfers achter de komma. zoiets als 0.9 heb ik niets aan voor het exact tellen ervan.
Vertrouwen is goed, controle is beter!
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Re: GEZOCHT: Gewicht euro biljetten

Bericht door janssenfrank »

Gaat het dan om unc biljetten of biljetten in het algemeen?

0.001 gram (1 milligram) is heel weinig. Volgens mij kan het gewicht van een gesleten biljet een paar mg lager zijn dan dat van een unc biljet. En vuil zal het gewicht weer verhogen. Plakband maakt het weer zwaarder en ontbrekende hoekjes weer lichter.

Bovendien is de ene weegschaal de andere niet. Het laatste cijfer moet je altijd als een schatting zien.

Iemand die over een analytische balans beschikt kan dit vrij makkelijk wegen, maar ik vraag me af of je er heel veel aan gaat hebben.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
numisfreund Germany
Moderator
Moderator

Bericht door numisfreund »

SimBoxNL schreef:Goedendag, als eerste bericht wil ik vragen of iemand weet wat de exacte gewichten zijn per oud en nieuw euro biljet.
Bij voorkeur 3-4 cijfers achter de komma. zoiets als 0.9 heb ik niets aan voor het exact tellen ervan.
Nou, neem maar 1000 biljetjes en weeg ze precies. Dan deel je het geheel door 1000. :wave:
Groet uit Dortmund / Duitsland van Rudolf
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

http://www.seandara.com/wat-weegt-een-5 ... iljet.html

Automatisch vertaalde site maar geeft gewicht tot 2 cijfers achter de komma. Janssenfrank merkt terecht op dat meer dan 2 cijfers achter de komma schijnzekerheid geeft. Ik denk dat als je meerdere biljetten weegt (die overal in Europa gedrukt worden) er telkens kleine afwijkingen voorkomen. Ook al zijn ze splinternieuw. Gebruikte biljetten zullen zelfs meer afwijkingen vertonen bij meer dan twee cijfers achter de komma.
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Fijn dat Jan het rijtje heeft kunnen vinden. Ik zet het hier ook nog even neer, voor het geval de link ooit een keer niet meer werkt:

€ 5,00 = 0.68 gram
€ 10,00 = 0.72 gram
€ 20,00 = 0.80 gram
€ 50,00 = 0.92 gram
€ 100,00 = 1.02 gram
€ 200,00 = 1.07 gram
€ 500,00 = 1.12 gram

Maar meteen weer een vraag: is er een verschil tussen de oude en de nieuwe biljetten?

Nog iets: naar ik meen mogen de afmetingen van bankbiljetten 2 mm afwijken. Misschien kan iemand dit nog even bevestigen of ontkennen.

De formaten zouden (moeten) zijn:

€ 5,00 = 62 * 120 mm
€ 10,00 = 67 * 127 mm
€ 20,00 = 72 * 133 mm
€ 50,00 = 77 * 140 mm
€ 100,00 = 82 * 147 mm
€ 200,00 = 82 * 153 mm
€ 500,00 = 82 * 160 mm

Nu eens even afgezet tegenover het gewicht, dan krijg ik het volgende:

€ 5,00: 0,091397849 mg/mm²
€ 10,00: 0,084616289 mg/mm²
€ 20,00: 0,084586466 mg/mm²
€ 50,00: 0,085343228 mg/mm²
€ 100,00: 0,084619214 mg/mm²
€ 200,00: 0,085286147 mg/mm²
€ 500,00: 0,085365854 mg/mm²

Behalve bij het flapje van 5 kun je wel stellen dat dit een redelijk constant getal is. Maar wat als er eens 1 mm mist, dan krijg je weer hele andere getallen uit. En er is ook nog een verschil tussen het bedrukte deel van het biljet en het onbedrukte deel.

Nou ja, leuk om die getallen te weten, maar ik vraag me af wat je er in de praktijk aan zult hebben. Wil je bankbiljetten gaan tellen door ze te wegen? Vind ik maar linke soep. Als je een pakje van 100 flappen van € 500 hebt, dan kan een verschil van 1 gram je al heel veel geld gaan kosten.

En wat ik al zei: gebruikte biljetten zijn dunner en dus lichter. Plakbandjes, ontbrekende hoekjes, viezigheid... het heeft allemaal invloed op het gewicht en het komt al heel erg nauw. 0,085 mg/mm² om precies te zijn.

Ik zou de vraag overigens wel willen nomineren voor de "leukste vraag van 2017". :thumb up:

Gebs Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Gebs »

Hou er ook rekening mee dat als je met deze precisie papier wil gaan wegen, dan heb je ook rekening te houden met temperatuur en luchtvochtigheid.
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC »

janssenfrank schreef:En wat ik al zei: gebruikte biljetten zijn dunner en dus lichter. Plakbandjes, ontbrekende hoekjes, viezigheid... het heeft allemaal invloed op het gewicht
Inderdaad en wat doe je als het "zwart geld" is, heeft dit ook invloed op het gewicht ? :lach:
Groeten Luc. :D
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door PietjePuk190 »

Gebs schreef:Hou er ook rekening mee dat als je met deze precisie papier wil gaan wegen, dan heb je ook rekening te houden met temperatuur en luchtvochtigheid.
En met de Noorderbreedte van de plaats waar je de weging uitvoert :)

Maar ik begreep dat het de bedoeling was om een methode voor het tellen van biljetten te vinden. Daar heb je toch van die handige apparaatjes voor? :)
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl »

Let ook op het materiaal waar de grond uit bestaat waar je de weging uitvoert. Basalt heeft een relatief grotere aantrekkingskracht dan water. Dus op een boot is de weging lager dan boven een groot rotsblok. Bovendien is ook belangrijk op welke hoogte je de meting uitvoert. In de bergen is de luchtdruk per definitie lager dan op 0 NAP.

Maar... even los van het natuurkundige aspect van de weging... Met welk doel is de vraag gesteld? Uit pure interesse wil ik dat graag weten.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Tja, dat wegen zou je echt onder laboratoriumomstandigheden moeten doen, want de marges zijn klein en er zijn ontzettend veel invloeden op de weging.

Ik hoop dat de starter van dit topic nog eens iets laat horen, want ik ben ook heel benieuwd waar deze vraag nou precies vandaan komt. Ik vind het op zich ook helemaal geen rare vraag, al kun je met het antwoord niet zo veel.

Soms is de vraag interessanter dan het antwoord

/filosofie-modus uit

Terug naar “Bankbiljetten algemeen”