Zilveren Dukaat 1683 Groningen en Ommelanden

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Re: Zilveren Dukaat 1683 Groningen en Ommelanden

Bericht door Jan W »

Deze taler van 48 Schilling uit Lübeck vertoont het gelige patina als gevolg van zilverdip:
WP_20170201_11_24_02_Pro.jpg
WP_20170201_11_24_17_Pro.jpg
Dit is zo'n munt die van een veiling komt waar ze dus niet erbij hadden gezet dat deze schoongemaakt was. De gelige patina is langzaam ontstaan nadat ik de munt al in huis had. Je kunt het er trouwens weer afhalen maar dan blijf je bezig. :knipoog:

Het is trouwens niet altijd zo dat gedipte munten gelige patina krijgen. Misschien ligt het aan de soort gebruikte dip?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
CorioCoins

Bericht door CorioCoins »

Gewoon uit interesse is deze munt niet chemisch gepatineerd met goudchloride? (toevallig gisteren over gesproken)
Omdat de munten die ik gedipt heb (met hagerty's) en lang liggen, die krijgen een donkere uitslag ipv goudkleurig?
C.vanderLey Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door C.vanderLey »

spatbord schreef:Ik weet dat velen dit onderscheid maken
Zelfs de grote Amerikaanse grading services maken hier onderscheid in, hoe vaak zie je b.v. niet ongecirculeerde Leeuwendaalders met volledig orginele muntkleur en stempelglans die een MS grading hebben.
Deze stukken horen na ruim 400 jaar stijf te staan van de patina maar zijn allen een keer gedipt.
Gepoetste munten of gereinigde munten op welke andere manier dan ook krijgen geen grading maar worden voorzien van commentaar als; UNC details, scratches, polished, enz.
Provinciale munten die nog nooit zijn gereinigd in het verleden en voorzien zijn van de oer-patina mogen als uiterst zeldzaam worden gezien!!

Groet, Cor.
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Jan W schreef:Deze taler van 48 Schilling uit Lübeck vertoont het gelige patina als gevolg van zilverdip:
Dit is zo'n munt die van een veiling komt waar ze dus niet erbij hadden gezet dat deze schoongemaakt was. De gelige patina is langzaam ontstaan nadat ik de munt al in huis had. Je kunt het er trouwens weer afhalen maar dan blijf je bezig. :knipoog:

Het is trouwens niet altijd zo dat gedipte munten gelige patina krijgen. Misschien ligt het aan de soort gebruikte dip?
Duidelijk. Van dat soort heb ik er ook nog een paar liggen. Nu weet ik tenminste waar die gele kleur vandaan komt...
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

CorioCoins schreef:Gewoon uit interesse is deze munt niet chemisch gepatineerd met goudchloride? (toevallig gisteren over gesproken)
Omdat de munten die ik gedipt heb (met hagerty's) en lang liggen, die krijgen een donkere uitslag ipv goudkleurig?
De kleur is ontstaan nadat ik de munt een tijd in huis had. Als de munt gelijk chemisch gepatineerd was had ik dat gelijk moeten zien. Ik denk het dus niet. Ook niet alle gedipte munten worden gelig.
Maar kun je ook uitleggen wat goudchloride doet?

Hier nog een mooi voorbeeld: een scudo van Gregorius XVI uit 1831. De munt was al geel toen ik 'm kreeg, door 'm een tijd voor het raam te leggen raakte hij weer een deel van de gelige patina kwijt.
WP_20170201_13_58_58_Pro.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
CorioCoins

Goudchloride is een oxidatieversneller dus dat zou de patina op zilver moeten kunnen versnellen.
Toevallig heb ik hier gisteren een gesprek over gehad met een andere munthandelaar,
omdat mijn interesse wel is gewekt heb ik gevraagd om het effect live te zien, mocht het resultaat me bevallen dan wil ik mijn bevindingen of proef ervan best delen.

Voor de handel telt het moet verkoopbaar zijn:
Een mooie "glimmende" munt oogt vaak beter en verkoopt meestal ook beter (voor de slabliefhebbers zoals ik: wij kiezen liever voor RD dan RB of BN)
Een duit roermond die onder de koekresten zit is een oliebadje geen luxe de munt wordt er niet slechter op.
En het voorbeeld van de rijksdaalder http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=31 ... t=reinigen na reinigen ziet dat er toch stukken beter en verkoopbaarder uit?

Ik ben het met Cor wel eens dat echt ongereinigde munten een zeldzaamheid zijn,
maar commercieel gezien verlangd het grootste gedeelte van de verzamelaars een mooi ogende munt,
begrijpelijk dat en handelaren en verzamelaars hun munten dus reinigen.
Ik ben wel van mening dat elke munt een aparte aanpak moet hebben en dat deze alleen gereinigd dient te worden indien het resultaat ook beduidend beter zal zijn dan dat het was.
Die overweging moet ieder voor zich maken.

MOOIE PATINA IS NIET LELIJK :lollig:
Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin »

Jan W schreef: De gelige patina is langzaam ontstaan nadat ik de munt al in huis had. Je kunt het er trouwens weer afhalen maar dan blijf je bezig. :knipoog:

Zilverdip reinigt op een erg agressieve manier die door velen als positief wordt ervaren. Alle verontreiniging wordt er als het ware af gevreten. Ook vetten en andere aanslagen worden hierbij weggehaald zodat het blanke metaal overblijft en dat is erg gevoelig voor oxidatie. Vergelijk het maar met het plaatwerk van een auto; dat roest als het ware waar je bij staat als het verder onbehandeld is.
Het zilver (plus de andere legeringselementen die eraan zijn toegevoegd) begint razendsnel te oxideren en zilveroxide is eerst bruin, om pas later te verkleuren naar (uiteindelijk) zwart. De mate waarin het bruin (of 'goud') gaat ogen is ook afhankelijk van het koper- en ijzergehalte in de legering van de munt en is dus heel natuurlijk. Als je de bruine oxide gaat verwijderen zal dat proces zich herhalen en keert die kleur dus weer terug. Als je een donkerdere patina wilt krijgen zul je hier door moeten en meer geduld in acht nemen. Heb je weinig geduld kun je dit proces versnellen en dan zijn vooral zwavelverbindingen van invloed. Wat dat betreft kan iedereen toveren met een eitje maar bleekwater doet ook wonderen ;) .
De nodige tips en recepturen kun je makkelijk vinden door gericht te zoeken op b.v. patineren van zilver. Die lucifers trouwens hebben geen enkel direct effect hoewel je dan wel een aanslag kunt kweken door roetvorming of verbranden van b.v. huidvet dat op een munt zit en dus zo weer weg te wrijven is. Het oxidatie-effect wordt wel beïnvloed door de warmte maar niet door de warmtebron!

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
CorioCoins

De tip chloor (bleekwater) en verwarmen gebruik ik inderdaad ook :-)
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC »

Martin schreef:maar bleekwater doet ook wonderen
Dit heb ik ook al uitgetest met een "blinker" de munt word inderdaad "pikke" zwart, zo zwart dat je amper de beeldenaar nog ziet.
Maar als je de munt regelmatig in je handen neemt verdwijnt het zwart en word hij na een tijd weer de "blinker" van toen.
Groeten Luc. :D
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

LUC schreef:Dit heb ik ook al uitgetest met een "blinker" de munt word inderdaad "pikke" zwart, zo zwart dat je amper de beeldenaar nog ziet. Maar als je de munt regelmatig in je handen neemt verdwijnt het zwart en word hij na een tijd weer de "blinker" van toen.
:lollig: :lach:
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

CorioCoins schreef:Voor de handel telt het moet verkoopbaar zijn:
Een mooie "glimmende" munt oogt vaak beter en verkoopt meestal ook beter (voor de slabliefhebbers zoals ik: wij kiezen liever voor RD dan RB of BN)
Een duit roermond die onder de koekresten zit is een oliebadje geen luxe de munt wordt er niet slechter op.
En het voorbeeld van de rijksdaalder http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=31 ... t=reinigen na reinigen ziet dat er toch stukken beter en verkoopbaarder uit?
Ik denk dat er wel een verschil is tussen serieuze aanslag verwijderen (zoals die rijksdaalder) en het reinigen van een verder heel gewone munt. In dat eerste geval is het vaak een verbetering, in het laatste geval in mijn ogen niet.
Dat het beter verkoopt kan ook een korte-termijn strategie zijn. Zo heb ik een tijdje terug eens een paar munten online bij een handelaar gekocht. Op de foto's zagen de munten er prima uit, maar bij ontvangst bleken ze ooit agressief gereinigd te zijn. Het oppervlak was serieus aangetast door de chemicalien (ipv een glad oppervlak was het meer een maanoppervlak met vele heel kleine putjes). Ik heb de munten niet teruggestuurd (dat doe ik niet zo snel), maar ik heb de handelaar wel uit mijn lijstje gehaald. Ik zal bij hem niet weer kopen.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

spatbord schreef:Ik heb de munten niet teruggestuurd (dat doe ik niet zo snel), maar ik heb de handelaar wel uit mijn lijstje gehaald. Ik zal bij hem niet weer kopen.
Ik heb juist wel een paar keer munten teruggestuurd die ik via een veiling of internet had gekocht omdat er iets mee was wat niet zichtbaar was op de foto: bijvoorbeeld een te lichte (gesnoeide) Oostenrijkse taler en munten met montagesporen op de rand bij diverse handelaren. Bij sommige munten heb ik dat niet gedaan en telkens als ik die tegenkom heb ik toch spijt dat ik ze niet geretourneerd hebt want ik erger me er dan toch aan.
Mijn ervaring tot nu toe is dat handelaren en veilinghouders ook niet moeilijk doen als je een munt retourneert vanwege gebreken die niet zichtbaar waren op de foto. Sommige handelaren vinden het zelf ook heel vervelend dat er zo'n munt is door geglipt. En iedereen kan fouten maken. Echter, als ik vaker bij dezelfde handelaren of veilinghouders dit zou tegenkomen dan is dat voor mij ook een reden om hen te mijden.
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC »

Hé! mannen we zijn ernstig "OUT OF TOPIC" aan het gaan. :lach:
Groeten Luc. :D
MuntMeneer Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door MuntMeneer »

Geeft niet hoor als je het mij vraagt. Mooi toch waar een vraag naar kan leiden. :lach:
En ik denk dat als iemand een munt in de aanbieding had waar ik naar vroeg dan hadden ze het vast wel tussendoor gezegd.

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”