Zilveren Dukaat 1683 Groningen en Ommelanden
Moderator: Robin
Zilveren Dukaat 1683 Groningen en Ommelanden
Hoi!
Ik zou graag jullie mening horen over deze Zilver Dukaat uit 1683 van Groningen en Ommelanden.
Wat voor kwaliteit denken jullie dat deze heeft en hoeveel zou deze mogen kosten volgens jullie? (ik weet de vraagprijs want hij is mij aangeboden, zal deze later ook vertellen maar wil jullie niet beïnvloeden).
Alvast bedankt!
Ik zou graag jullie mening horen over deze Zilver Dukaat uit 1683 van Groningen en Ommelanden.
Wat voor kwaliteit denken jullie dat deze heeft en hoeveel zou deze mogen kosten volgens jullie? (ik weet de vraagprijs want hij is mij aangeboden, zal deze later ook vertellen maar wil jullie niet beïnvloeden).
Alvast bedankt!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Zilveren Dukaat 1683 Groningen en Ommelanden
Ik vind het een zeer fraaie munt, tussen de 300 en 400 mag deze wel kosten is mijn inschatting.
Ik vind het ook een zeer fraaie munt, maar een prijsschatting laat ik liever over aan forum leden die deze munten verzamelen.
Groeten Luc.
Groeten Luc.
De foto is niet heel duidelijk, maar wat ik zie zijn hele scherpe letters en wat slagzwakte in het midden. Dus heel weinig slijtage.
Ik denk dus eerder aan prachtig, maar als het toch slijtage is en geen slagzwakte sluit ik me aan bij de vorige poster.
Ik denk dat je voor 300 tot 400 nergens een dukaat van Groningen kan kopen, laat staan in deze kwaliteit. Ik denk eerder aan 1500 tot 2000 Euro.
Ik denk dus eerder aan prachtig, maar als het toch slijtage is en geen slagzwakte sluit ik me aan bij de vorige poster.
Ik denk dat je voor 300 tot 400 nergens een dukaat van Groningen kan kopen, laat staan in deze kwaliteit. Ik denk eerder aan 1500 tot 2000 Euro.
De verkoper zegt minstens prachtig, vraagprijs 975. Vind het wel een hoop geld alleen ik zie ze nergens te koop.
ik heb wat gezocht op internet en dit exemplaar is verkocht in 2015 voor 1000 Euro( ex veilingskosten)
Groeten luc.
Groeten luc.
Maar ik vind het stuk dat in 2015 verkocht is wel prachtig van kwaliteit maar dat is mijn persoonlijke mening.
De eerste munt is ook heel mooi maar de laatste is nog beter vind ik, maar ik denk dat 400 Euro sowieso te weinig zal zijn.
Groeten Luc.
De eerste munt is ook heel mooi maar de laatste is nog beter vind ik, maar ik denk dat 400 Euro sowieso te weinig zal zijn.
Groeten Luc.
Koevoets numismatics schreef:De foto is niet heel duidelijk, maar wat ik zie zijn hele scherpe letters en wat slagzwakte in het midden. Dus heel weinig slijtage.
Oef dat is wel fors meer dan mijn inschatting!
-
- Donateur
De leeuw lijkt wat slijtage te hebben, de ridder lijkt meer op een zwakke slag. Ik zou deze zelf P- noemen. 975 is een heel redelijke prijs, naar mijn mening. Wat wel van invloed zou kunnen zijn, maar wat ik niet van de foto kan beoordelen, is of deze schoongemaakt is. Daarvoor zou je hem in je hand moeten zien.
Dit is mijn exemplaar. AU55, gekocht voor iets minder dan de onderkant van de range van Jan Koevoets.
Dit is mijn exemplaar. AU55, gekocht voor iets minder dan de onderkant van de range van Jan Koevoets.
Deze dukaten zijn behoorlijk aan de prijs dus 975 euro is weliswaar een hoog bedrag op zich maar wel redelijk voor deze dukaat (mits inderdaad niet (te agressief) schoongemaakt, de tip van Spatbord om de munt wel zelf te bekijken is zeer aanbevelenswaardig).
Je ziet ze soms langskomen op veilingen en dan vaak in de range die Jan Koevoets al aangaf. Maar ze worden er niet altijd voor verkocht. Dit exemplaar ging in november 2015 niet weg voor de startprijs van 1200 euro (1440 euro inclusief commissie) bij Schulman:
https://www.sixbid.com/browse.html?auct ... ot=1971731
Je ziet ze soms langskomen op veilingen en dan vaak in de range die Jan Koevoets al aangaf. Maar ze worden er niet altijd voor verkocht. Dit exemplaar ging in november 2015 niet weg voor de startprijs van 1200 euro (1440 euro inclusief commissie) bij Schulman:
https://www.sixbid.com/browse.html?auct ... ot=1971731
Volgens mij komt dit exemplaar bij Munthandel Lahuis vandaan, deze heeft er wel een handje van om de munten te reinigen en zo vanaf de foto gezien is dat ook gebeurd.
Voor de rest is het nog een zeer netjes exemplaar en in deze staat zou ik persoonlijk niet verder gaan dan 750,- ( mits de munt niet gepoetst is, dat is iets anders dan een zilverdip ).
Ongereinigd zou ik hier wel meer voor neertellen of als de munt veel stempelglans vertoont, echter is dat alleen te beoordelen door de munt zelf te zien.
Groet, Cor.
Voor de rest is het nog een zeer netjes exemplaar en in deze staat zou ik persoonlijk niet verder gaan dan 750,- ( mits de munt niet gepoetst is, dat is iets anders dan een zilverdip ).
Ongereinigd zou ik hier wel meer voor neertellen of als de munt veel stempelglans vertoont, echter is dat alleen te beoordelen door de munt zelf te zien.
Groet, Cor.
Waar zou die drang van sommige munthandelaren om munten in zilverdip te leggen toch vandaan komen? Bij Spoelder zag ik bijvoorbeeld ook altijd veel gedipte exemplaren in de albums liggen. Blijkbaar zijn er toch veel verzamelaars die graag glimmende munten kopen? Anders zouden deze mannen dat echt niet doen, toch?C.vanderLey schreef:Volgens mij komt dit exemplaar bij Munthandel Lahuis vandaan, deze heeft er wel een handje van om de munten te reinigen en zo vanaf de foto gezien is dat ook gebeurd.
Groet, Cor.
Spatbord zijn Dukaat is ook prachtig van kwaliteit en zo van op foto te zien denk ik dat hij ook een mooie patina heeft.
Groeten Luc.
Groeten Luc.
Bedankt voor de reacties!
Als ik het goed begrijp zouden jullie het afraden een gereinigde munt te kopen? Zeker in deze prijsklasse?
Wat is, naast het niet meer hebben van patina, verder het nadeel van een gereinigde munt?
Weten jullie overigens nog soortgelijke munten te koop van Groningen en Ommelanden in ongeveer dezelfde prijsklasse en (minimaal) deze kwaliteit. Mag een zilveren dukaat zijn, zilveren rijder, (halve)gouden rijder, 28 stuiver (al heb ik 1 type al).
Als ik het goed begrijp zouden jullie het afraden een gereinigde munt te kopen? Zeker in deze prijsklasse?
Wat is, naast het niet meer hebben van patina, verder het nadeel van een gereinigde munt?
Weten jullie overigens nog soortgelijke munten te koop van Groningen en Ommelanden in ongeveer dezelfde prijsklasse en (minimaal) deze kwaliteit. Mag een zilveren dukaat zijn, zilveren rijder, (halve)gouden rijder, 28 stuiver (al heb ik 1 type al).
-
- Donateur
Zou het altijd de handelaar zijn die dit doet? Zo vertelde een handelaar me onlangs een verhaal over iemand die regelmatig munten van hem kocht, waarvan hij op een gegeven moment de verzameling terug kon kopen. Toen bleek de hele verzameling erg mooi te glimmen... Dus misschien dat ze af en toe gewoon een gepoetste collectie opkopen?Jan W schreef:Waar zou die drang van sommige munthandelaren om munten in zilverdip te leggen toch vandaan komen? Bij Spoelder zag ik bijvoorbeeld ook altijd veel gedipte exemplaren in de albums liggen. Blijkbaar zijn er toch veel verzamelaars die graag glimmende munten kopen? Anders zouden deze mannen dat echt niet doen, toch?
Ik weet dat velen dit onderscheid maken (haarlijntjes van poetsen zijn immers onomkeerbaar), maar persoonlijk hou ik ook absoluut niet van gedipte munten. Ongetwijfeld dat ze in de loop der tijd hun patina weer terug krijgen, maar dat duurt mij te lang. Heeft iemand wel eens gekeken hoe lang het duurt voordat er weer een redelijk patina op zit? Ik denk dat ik nog niet lang genoeg verzamel om dit in de praktijk te hebben gezien...C.vanderLey schreef:mits de munt niet gepoetst is, dat is iets anders dan een zilverdip
Ik reinig munten die minder dan prachtig zijn ook gewoon, de reden :
Een mooie zeer fraaie munt verkoop gewoon beter dan een lelijk ongereinigd exemplaar met handvuil zuren en zwarte corrosie etc.
Ik neem wel in overweging dat de munt achteraf er beter uit moet zien,
dus kabinetspatina is natuurlijk mooier dan gepoetst bijvoorbeeld.
Om zilveren munten weer te voorzien van natuurlijke en of mooie patina is een kwestie van een paar uurtjes,
samen met een andere forumgebruiker (zonder zijn naam te noemen) hebben we diverse dingen geprobeerd om een mooie patina te creeren.
Het enige dat dus moet gebeuren is het oxidatieproces versnellen (patina is oxidatie)
Een mooie zeer fraaie munt verkoop gewoon beter dan een lelijk ongereinigd exemplaar met handvuil zuren en zwarte corrosie etc.
Ik neem wel in overweging dat de munt achteraf er beter uit moet zien,
dus kabinetspatina is natuurlijk mooier dan gepoetst bijvoorbeeld.
Om zilveren munten weer te voorzien van natuurlijke en of mooie patina is een kwestie van een paar uurtjes,
samen met een andere forumgebruiker (zonder zijn naam te noemen) hebben we diverse dingen geprobeerd om een mooie patina te creeren.
Het enige dat dus moet gebeuren is het oxidatieproces versnellen (patina is oxidatie)
CorioCoins schreef:Om zilveren munten weer te voorzien van natuurlijke en of mooie patina is een kwestie van een paar uurtjes,
Dag Bert, ik begrijp dat dit misschien een beroeps geheim is, mocht het niet zo zijn ja ik denk dat vele leden waar onder ik zelf dat graag zouden weten.CorioCoins schreef:Het enige dat dus moet gebeuren is het oxidatieproces versnellen (
Ik heb zelf al een methode uit geprobeerd, maar die veeg je na een tijd weg als je de munt te veel in je hand neemt en ze zien er ook niet uit als een natuurlijke patina.
Groeten Luc.
Je zit inderdaad in de buurt : creeer weersomstandigheden in het kwadraat. Vochtigheid, kou, warmte, rook, etc.
Ik denk geen enkele verzamelaar spatbord , een munt dat te zwaar gereinigd of gepoetst is heeft blijkbaar een "jasje' gekregen dat hem beschermd tegen oxidatie voor vele jaren.spatbord schreef:Heeft iemand wel eens gekeken hoe lang het duurt voordat er weer een redelijk patina op zit? Ik denk dat ik nog niet lang genoeg verzamel om dit in de praktijk te hebben gezien...
Groeten Luc.
Ik meen trouwens een keer gelezen te hebben hier dat "jongeman" Jan W. (beter dan grijze oude man met baard mag ik hopen) zijn gereinigde munten ook niet mooi vindt.
Om de munt weer authentiek te doen voorkomen dacht ik gelezen te hebben dat hij ze in de raamopening legt?
Ik heb onlangs overigens een partij gekocht op een veiling (vermoedelijk van wijlen dhr. Maasakkers)
Daarin waren diverse munten op verschillende manieren behandeld rond jaren 70
Het was toen vrij normaal om een blanke lak-laag over de munten te doen zodat de originele kleur bewaard bleef.
Van de kwaliteitsmunten die behandeld waren, was de kwaliteit in de loop van de jaren er niet beter op geworden.
Om de munt weer authentiek te doen voorkomen dacht ik gelezen te hebben dat hij ze in de raamopening legt?
Ik heb onlangs overigens een partij gekocht op een veiling (vermoedelijk van wijlen dhr. Maasakkers)
Daarin waren diverse munten op verschillende manieren behandeld rond jaren 70
Het was toen vrij normaal om een blanke lak-laag over de munten te doen zodat de originele kleur bewaard bleef.
Van de kwaliteitsmunten die behandeld waren, was de kwaliteit in de loop van de jaren er niet beter op geworden.
Ja dat klopt in topic "reinigen met H202" maar of dat inderdaad goed en snel gelukt is dat weten we niet, misschien kan Jan zijn ervaring hier omtrent meedelen.CorioCoins schreef:k meen trouwens een keer gelezen te hebben hier dat "jongeman" Jan W. (beter dan grijze oude man met baard mag ik hopen) zijn gereinigde munten ook niet mooi vindt.
Groeten Luc.
Dat zou natuurlijk ook nog kunnen maar van één handelaar weet ik dat deze regelmatig munten dipt om ze er zo beter uit te laten zien (in zijn ogen en in die van sommige klanten natuurlijk).spatbord schreef:Zou het altijd de handelaar zijn die dit doet? Zo vertelde een handelaar me onlangs een verhaal over iemand die regelmatig munten van hem kocht, waarvan hij op een gegeven moment de verzameling terug kon kopen. Toen bleek de hele verzameling erg mooi te glimmen... Dus misschien dat ze af en toe gewoon een gepoetste collectie opkopen?Jan W schreef:Waar zou die drang van sommige munthandelaren om munten in zilverdip te leggen toch vandaan komen? Bij Spoelder zag ik bijvoorbeeld ook altijd veel gedipte exemplaren in de albums liggen. Blijkbaar zijn er toch veel verzamelaars die graag glimmende munten kopen? Anders zouden deze mannen dat echt niet doen, toch?
Je kunt ooit gedipte munten soms herkennen aan de gele patina die ze daarna ontwikkelen. Ik heb zelf ook een aantal ex-dippers die er verdacht gelig uitzien..spatbord schreef:Ik weet dat velen dit onderscheid maken (haarlijntjes van poetsen zijn immers onomkeerbaar), maar persoonlijk hou ik ook absoluut niet van gedipte munten. Ongetwijfeld dat ze in de loop der tijd hun patina weer terug krijgen, maar dat duurt mij te lang. Heeft iemand wel eens gekeken hoe lang het duurt voordat er weer een redelijk patina op zit? Ik denk dat ik nog niet lang genoeg verzamel om dit in de praktijk te hebben gezien...C.vanderLey schreef:mits de munt niet gepoetst is, dat is iets anders dan een zilverdip
Langzaam, zeer langzaam, worden ze dan weer (wat) donkerder. Het is een natuurlijk proces wat niet echt snel gaat. Glimmend gepoetste munten hebben inderdaad een laagje waardoor ze blijven glimmen. Gedipte munten of munten die in een ammonia badje hebben gelegen kleuren wel weer bij. Maar je moet wel geduld hebben.LUC schreef:Ja dat klopt in topic "reinigen met H202" maar of dat inderdaad goed en snel gelukt is dat weten we niet, misschien kan Jan zijn ervaring hier omtrent meedelen.CorioCoins schreef:k meen trouwens een keer gelezen te hebben hier dat "jongeman" Jan W. (beter dan grijze oude man met baard mag ik hopen) zijn gereinigde munten ook niet mooi vindt.
Groeten Luc.
Vroeger probeerde ik het wel eens met zwarte schoenpoets of met roet (brandende lucifer vlak onder de munt houden). Details krijg je er wel mee terug maar eigenlijk is het allemaal niks.
Laatst gewijzigd door Jan W op 31 jan 2017, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat deden ze met Zaponlak. http://www.dezilverwinkel.nl/zaponlak-1 ... -1262.html Dan breng je een laagje lak aan over de munt om deze te beschermen tegen oxidatie. In Duitsland deden (en doen?) ze dat veel.CorioCoins schreef:Ik heb onlangs overigens een partij gekocht op een veiling (vermoedelijk van wijlen dhr. Maasakkers). Daarin waren diverse munten op verschillende manieren behandeld rond jaren 70. Het was toen vrij normaal om een blanke lak-laag over de munten te doen zodat de originele kleur bewaard bleef. Van de kwaliteitsmunten die behandeld waren, was de kwaliteit in de loop van de jaren er niet beter op geworden.
Nadeel is dat als de lak haarscheurtjes krijgt (en uiteindelijk gaat dat een keer gebeuren) de oxidatie lokaal gewoon verder gaat en de munt er niet mooier op wordt. Je kunt de lak trouwens verwijderen met aceton (daarna zeer goed spoelen). Zaponlak werd ook gebruikt om zinken munten te beschermen tegen zinkpest.
-
- Donateur
Geel als de foto's van Elsen? Heb je misschien een foto als voorbeeld?Jan W schreef:Je kunt ooit gedipte munten soms herkennen aan de gele patina die ze daarna ontwikkelen. Ik heb zelf ook een aantal ex-dippers die er verdacht gelig uitzien..