Hoe het allemaal begon......
Moderator: Robin
Hoe het allemaal begon......
Ruim 40 jaar geleden was ik samen met enkele vriendjes aan het spelen op een stuk land.
De dag ervoor was door grondwerkers met shovels de bovenste grondlaag van ongeveer 30 centimeter verwijderd voor de aanleg van een groot parkeerterrein.
Wat er toen tevoorschijn kwam waren vele scherven,kleipijpje's,gebruiks voorwerpen van ijzer, koper, etc............. en munten!!
De allereerste munt die ik toen vond was een Hollandse duit uit 1702 en hierdoor is het allemaal begonnen.
De dagen hierna vonden we nog vele duiten en zilver kleingeld uit de 17e en 18e eeuw, maar deze eerste munt is nog altijd in mijn bezit
Groet, Cor.
De dag ervoor was door grondwerkers met shovels de bovenste grondlaag van ongeveer 30 centimeter verwijderd voor de aanleg van een groot parkeerterrein.
Wat er toen tevoorschijn kwam waren vele scherven,kleipijpje's,gebruiks voorwerpen van ijzer, koper, etc............. en munten!!
De allereerste munt die ik toen vond was een Hollandse duit uit 1702 en hierdoor is het allemaal begonnen.
De dagen hierna vonden we nog vele duiten en zilver kleingeld uit de 17e en 18e eeuw, maar deze eerste munt is nog altijd in mijn bezit
Groet, Cor.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Hoe het allemaal begon......
Dat is fijn om te lezen, ik zelf heb mijn eerste verzameling weg gedaan voor een "appel en een ei".C.vanderLey schreef:maar deze eerste munt is nog altijd in mijn bezit
Ik heb er nog altijd spijt van.
Groeten Luc. :
Dat is zeker jammer, ik denk dat we allemaal wel ons eigen verhaal hebben hoe we ooit eens zijn begonnen met het verzamelen van munten.LUC schreef:Dat is fijn om te lezen, ik zelf heb mijn eerste verzameling weg gedaan voor een "appel en een ei".
Ik heb er nog altijd spijt van.
Dit kunnen hele mooie verhalen zijn of juist op dat moment iets minder mooie, maar ze vormen wel de basis van ieders verzameling.
Groeten, Cor.
-
- Globale moderator
Dat is nog eens een mooie eerste munt
De kleur spreekt me zeer aan. Samen met het verhaal ook figuurlijk een mooi plaatje.
Heb je ondertussen van deze munt ook een ander exemplaar in je verzameling of vult deze dat vakje?
Gr, Stephan
De kleur spreekt me zeer aan. Samen met het verhaal ook figuurlijk een mooi plaatje.
Heb je ondertussen van deze munt ook een ander exemplaar in je verzameling of vult deze dat vakje?
Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
Dag Stephan,Stephan O schreef:Heb je ondertussen van deze munt ook een ander exemplaar in je verzameling of vult deze dat vakje?
Deze munt heeft een speciaal plekje in de verzameling, ik heb wel andere duiten in de verzameling maar die zijn allen van ongecirculeerde kwaliteit met orginele muntkleur.
Groet, Cor.
Mijn verzameling begon ooit met een halve cent 1898 die mijn vader in zijn portemonnee had zitten. Geen idee waarom eigenlijk, maar ik mocht 'm wel hebben. Mijn ouders hadden ook nog zo'n blikken Tjoklat doosje en die zat vol met muntjes. Het meeste was van Wilhelmina 1948 maar ook wat vooroorlogse halve centen en centen plus wat zinkgeld uit WO II.
Ik was toen denk ik een jaar of tien. De halve cent 1898 heb ik een keertje verkocht maar kreeg daar later wel enigszins spijt van. Ik heb dus verleden jaar er toch maar weer eentje opnieuw gekocht. Een gewoon exemplaar, ongeveer zeer fraai, die me qua uiterlijk deed denken aan de halve cent die ik toen verkocht had.
Toen ik wat ouder was en bijbaantjes (en later een studiebeurs) had kocht ik grote zilveren munten omdat die zo lekker in de hand lagen. Sommigen zitten na al die jaren nog altijd in mijn verzameling.
Moraal van het verhaal: verkoop nooit je eerste munt.
Ik was toen denk ik een jaar of tien. De halve cent 1898 heb ik een keertje verkocht maar kreeg daar later wel enigszins spijt van. Ik heb dus verleden jaar er toch maar weer eentje opnieuw gekocht. Een gewoon exemplaar, ongeveer zeer fraai, die me qua uiterlijk deed denken aan de halve cent die ik toen verkocht had.
Toen ik wat ouder was en bijbaantjes (en later een studiebeurs) had kocht ik grote zilveren munten omdat die zo lekker in de hand lagen. Sommigen zitten na al die jaren nog altijd in mijn verzameling.
Moraal van het verhaal: verkoop nooit je eerste munt.
Volledig mee eens, die eerste munt is de "vonk" die van jou een vurige "munthunter" maakt dat zelfs je eigen familie amper begrijpt.
Groeten Luc. :
Groeten Luc. :
-
- Globale moderator
Bij mij is het eigenlijk ook bij mijn ouders begonnen. Mijn moeder hield muntstukken van onze(mij en mijn broers) geboorte jaren apart en de dubbelkop, voetbalvijfje en laatste gulden etc. Toen de euro werd ingevoerd ben ik bewust zelf gaan verzamelen, eerst alle muntstukken en daarna toch geswitcht naar enkel 2 euromunten.
Het setje met guldenmuntstukken heb ik nog steeds bij de verzameling staan. Deze zal ik ook nooit gaan verkopen of wegdoen.
Zo heb ik voor mijn kinderen een geboorteset van de KNM aangeschaft in de hoop dat ze deze ook hun leven bewaren en mogelijk nog wat erbij verzamelen.
Gr, Stephan
Het setje met guldenmuntstukken heb ik nog steeds bij de verzameling staan. Deze zal ik ook nooit gaan verkopen of wegdoen.
Zo heb ik voor mijn kinderen een geboorteset van de KNM aangeschaft in de hoop dat ze deze ook hun leven bewaren en mogelijk nog wat erbij verzamelen.
Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
Prachtig, dit word een mooie familie traditie.Stephan O schreef:Zo heb ik voor mijn kinderen een geboorteset van de KNM aangeschaft in de hoop dat ze deze ook hun leven bewaren en mogelijk nog wat erbij verzamelen.
Groeten Luc.
Voor meer eerste-munt-verhalen zie:
http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=11 ... t&start=15
soms is het leuk even iets uit de archieven van het forum te plukken
http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=11 ... t&start=15
soms is het leuk even iets uit de archieven van het forum te plukken
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.
Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl