Hoe het allemaal begon......

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

C.vanderLey Nederland
Senior lid
Senior lid

Hoe het allemaal begon......

Bericht door C.vanderLey »

Ruim 40 jaar geleden was ik samen met enkele vriendjes aan het spelen op een stuk land.
De dag ervoor was door grondwerkers met shovels de bovenste grondlaag van ongeveer 30 centimeter verwijderd voor de aanleg van een groot parkeerterrein.
Wat er toen tevoorschijn kwam waren vele scherven,kleipijpje's,gebruiks voorwerpen van ijzer, koper, etc............. en munten!!
De allereerste munt die ik toen vond was een Hollandse duit uit 1702 en hierdoor is het allemaal begonnen.
1702.jpg
De dagen hierna vonden we nog vele duiten en zilver kleingeld uit de 17e en 18e eeuw, maar deze eerste munt is nog altijd in mijn bezit :knipoog:

Groet, Cor.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Re: Hoe het allemaal begon......

Bericht door LUC »

C.vanderLey schreef:maar deze eerste munt is nog altijd in mijn bezit
Dat is fijn om te lezen, ik zelf heb mijn eerste verzameling weg gedaan voor een "appel en een ei".
Ik heb er nog altijd spijt van. :sad:
Groeten Luc. :
C.vanderLey Nederland
Senior lid
Senior lid

LUC schreef:Dat is fijn om te lezen, ik zelf heb mijn eerste verzameling weg gedaan voor een "appel en een ei".
Ik heb er nog altijd spijt van.
Dat is zeker jammer, ik denk dat we allemaal wel ons eigen verhaal hebben hoe we ooit eens zijn begonnen met het verzamelen van munten.
Dit kunnen hele mooie verhalen zijn of juist op dat moment iets minder mooie, maar ze vormen wel de basis van ieders verzameling.

Groeten, Cor.
Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O »

Dat is nog eens een mooie eerste munt :thumb up:
De kleur spreekt me zeer aan. Samen met het verhaal ook figuurlijk een mooi plaatje.

Heb je ondertussen van deze munt ook een ander exemplaar in je verzameling of vult deze dat vakje?

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
C.vanderLey Nederland
Senior lid
Senior lid

Stephan O schreef:Heb je ondertussen van deze munt ook een ander exemplaar in je verzameling of vult deze dat vakje?
Dag Stephan,

Deze munt heeft een speciaal plekje in de verzameling, ik heb wel andere duiten in de verzameling maar die zijn allen van ongecirculeerde kwaliteit met orginele muntkleur.

Groet, Cor.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Mijn verzameling begon ooit met een halve cent 1898 die mijn vader in zijn portemonnee had zitten. Geen idee waarom eigenlijk, maar ik mocht 'm wel hebben. Mijn ouders hadden ook nog zo'n blikken Tjoklat doosje en die zat vol met muntjes. Het meeste was van Wilhelmina 1948 maar ook wat vooroorlogse halve centen en centen plus wat zinkgeld uit WO II.

Ik was toen denk ik een jaar of tien. De halve cent 1898 heb ik een keertje verkocht maar kreeg daar later wel enigszins spijt van. Ik heb dus verleden jaar er toch maar weer eentje opnieuw gekocht. Een gewoon exemplaar, ongeveer zeer fraai, die me qua uiterlijk deed denken aan de halve cent die ik toen verkocht had. :knipoog:

Toen ik wat ouder was en bijbaantjes (en later een studiebeurs) had kocht ik grote zilveren munten omdat die zo lekker in de hand lagen. Sommigen zitten na al die jaren nog altijd in mijn verzameling.

Moraal van het verhaal: verkoop nooit je eerste munt. :knipoog:
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC »

Volledig mee eens, die eerste munt is de "vonk" die van jou een vurige "munthunter" maakt dat zelfs je eigen familie amper begrijpt.
Groeten Luc. : :D
Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O »

Bij mij is het eigenlijk ook bij mijn ouders begonnen. Mijn moeder hield muntstukken van onze(mij en mijn broers) geboorte jaren apart en de dubbelkop, voetbalvijfje en laatste gulden etc. Toen de euro werd ingevoerd ben ik bewust zelf gaan verzamelen, eerst alle muntstukken en daarna toch geswitcht naar enkel 2 euromunten.

Het setje met guldenmuntstukken heb ik nog steeds bij de verzameling staan. Deze zal ik ook nooit gaan verkopen of wegdoen.

Zo heb ik voor mijn kinderen een geboorteset van de KNM aangeschaft in de hoop dat ze deze ook hun leven bewaren en mogelijk nog wat erbij verzamelen.

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC »

Stephan O schreef:Zo heb ik voor mijn kinderen een geboorteset van de KNM aangeschaft in de hoop dat ze deze ook hun leven bewaren en mogelijk nog wat erbij verzamelen.
Prachtig, dit word een mooie familie traditie. :thumb up:
Groeten Luc. :D
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten »

Voor meer eerste-munt-verhalen zie:
http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=11 ... t&start=15

soms is het leuk even iets uit de archieven van het forum te plukken :angel:
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”