Provinciale gulden: gesnoeid, oud vals of nieuw vals?

Plaats hier berichten over valse munten. Hiermee wordt bedoeld, munten die na zijn gemaakt met als doel ze voor echt uit te geven.
Astro-Piet Nederland
Senior lid
Senior lid

Provinciale gulden: gesnoeid, oud vals of nieuw vals?

Bericht door Astro-Piet »

Jaren geleden, toen ik als muntenverzamelaar nog in de kinderschoenen stond, kocht ik deze Deventer provinciale gulden met het generaliteitswapen uit 1698. Toen ik de munt kocht was deze volledig gereinigd, maar inmiddels heeft hij weer een lichte patina.
Afbeelding
Hij zou volgens de Zonnebloem 10,61 gram moeten wegen. Deze komt niet verder dan 8,93 gram. De diameter is ca. 29 mm, zou ca. 31 mm moeten zijn. Nu is bekend dat muntmeester Pieter Sluysken er destijds een potje van maakte maar 16% ondergewicht lijkt me te gortig.
Mijn vraag is: Wat is jullie indruk? Kan deze gulden zijn gesnoeid of het is een valserik, en zo ja, is de vervalsing contemporain of modern?
Bedankt alvast voor jullie opinie!
spatbord
Donateur
Donateur

Re: Provinciale gulden: gesnoeid, oud vals of nieuw vals?

Bericht door spatbord »

Ik zie geen reden om aan de echtheid te twijfelen, maar hij is wel flink gesnoeid. Normaal gesproken kun je bij dit type de tekst goed lezen, en zie je zelf de kartels buitenom nog duidelijk. Hier valt de tekst er vanaf, hij is niet rond, en flink onder gewicht. Gesnoeid dus.
Arnout
Volledig lid
Volledig lid

Re: Provinciale gulden: gesnoeid, oud vals of nieuw vals?

Bericht door Arnout »

Zo te zien echt, en gesnoeid maar wel een mooie munt!

Terug naar “Valse munten”