Veilingmissers: wat doe je ermee?

Plaats hier berichten als je niet weet welke munt je hebt.
Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Veilingmissers: wat doe je ermee?

Bericht door Melcoins »

Hallo Allemaal,

Even mijn frustratie van mij afschrijven. De afgelopen anderhalve maand heb ik trouw al mijn veilingalerts nagekeken. Op het eerste gezicht zaten er bijzondere munten en penningen bij. Echter na het zorgvuldig bekijken bleken ze verkeerd toegeschreven of vals. Pffff!

Vandaag heb ik mijn 11de veilingmisser verstuurd. En ik heb er nog 4 in onderzoek en/of uit te schrijven.

Wijzen jullie veilinghuizen ook op een misser? Hoe wordt erop gereageerd??

Mijn motivatie is niet om betweterig te zijn. Ik doe het eerder bij veilinghuizen die heel precies zijn. Het waardeverschil is soms schrikbarend. Bij enkele waren al prebids gedaan die 3x boven de hoogste cataloguswaarde gingen.

Ik vind het toch altijd een lastige kwestie. Soms ben ik ook inzender en dan wil ik ook geen bericht van het veilinghuis...

Mvgr,

Mel
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Re: Veilingmissers: wat doe je ermee?

Bericht door Jan W »

Als ik munten tegenkom bij veilinghuizen of op een site als bijvoorbeeld MA-shops waar ik twijfels aan heb laat ik dat meestal wel weten. Bij MPO haal ik er bijvoorbeeld regelmatig eentje uit, de afgelopen veiling ook weer (een Hollandse leeuwendaalder 1601 https://www.sixbid.com/browse.html?auct ... ot=2622399). Ik zoek er niet bewust naar maar soms vallen munten gewoon op door een andere afwerking et cetera.
Meestal krijg ik dan ook wel een reactie terug in de vorm van een bedankje (en de melding dat de munt wordt teruggetrokken). De Hollandse leeuwendaalder is overigens gewoon verkocht, deze is naar een verzamelaar gegaan die zich ook bewust was dat de munt niet klopte (wellicht een contemporaine Italiaanse vervalsing, daar zijn ook verzamelaars van).

En, net zoals bij Mel, is het niet de bedoeling om betweterig over te komen. Ik kan er ook naast zitten dus is het voor mij ook leerzaam.
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten »

Mel,

Ik reageer ook af en toen bij missers van veilinghuizen. Hierbij beperkt ik mij meestal tot plantagegeld maar soms maak ik ook melding inzake wereldmunten als die foutief beschreven zijn of vals en als echt aangeboden worden.
Meestal wel 'positieve' reacties. bij de MPO bijvoorbeeld, niet de afgelopen veiling maar een veiling eerder, had ik ze attent gemaakt op een valse plantagemunt die als echt aangeboden werd. Die hebben ze vervolgens netjes teruggetrokken.
Vaak betreft het niet voldoende kennis van veilinghuizen, je kunt, zeker als je bijvoorbeeld zo breed veilt als de MPO niet overal superexpert in zijn.
Kwalijker vind ik veilinghuizen met naar het lijkt bewust vage foto's of alleen omschrijvingen dat je als potentiele koper aan het gissen bent of iets echt is of niet. En als je dan vraagt om een betere foto om nadere informatie word er meestal geen gehoor aan gegeven. En dan lijkt het alsof zo'n veilinghuis dus bewust doorgaat met het aansmeren van valse munten aan enthousiaste leken die denken iets heel bijzonders te kopen :onfused:
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

koenmunten schreef:Kwalijker vind ik veilinghuizen met naar het lijkt bewust vage foto's of alleen omschrijvingen dat je als potentiele koper aan het gissen bent of iets echt is of niet. En als je dan vraagt om een betere foto om nadere informatie word er meestal geen gehoor aan gegeven. En dan lijkt het alsof zo'n veilinghuis dus bewust doorgaat met het aansmeren van valse munten aan enthousiaste leken die denken iets heel bijzonders te kopen :onfused:
Ik heb dat ook wel eens meegemaakt maar het is echt een uitzondering. Wat mij wel opvalt is dat de kwaliteit van een munt soms schromelijk overdreven wordt of dat duidelijke montagesporen of dichtgestopte gaatjes niet worden omschreven. Soms is het van een foto gewoon slecht te zien. Ook vermelden lang niet alle veilinghuizen het gewicht van munten (zodat je weet of een munt ook gesnoeid is) en "vergeten" ze ook wel eens verborgen randschade aan te geven.. Er zou eigenlijk een Europees kwaliteitsmerk moeten komen voor veilinghuizen. :knipoog:

Misschien leuk om hier een apart topic voor aan te maken: veilinghuizen die bewust missers niet "repareren". Of een topic "niet herstelde missers op veilingen" zodat we gewaarschuwd zijn.
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

[quote="Jan W] Of een topic "niet herstelde missers op veilingen" zodat we gewaarschuwd zijn.[/quote]

Ja dat lijkt me wel een goede, hier de niet herstelde missers melden en turven hoe vaak een veiling genoemd wordt

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins »

koenmunten schreef:[quote="Jan W] Of een topic "niet herstelde missers op veilingen" zodat we gewaarschuwd zijn.
Ja dat lijkt me wel een goede, hier de niet herstelde missers melden en turven hoe vaak een veiling genoemd wordt[/quote][/quote][/quote][/quote][/quote][/quote][/quote][/quote][/quote][/quote][/quote]
- - Veilinghuis heeft gereageerd en onderneemt actie - - :thumb up:
Is het er weer een?? In de omschrijving staat dat deze "RARE" is, klopt dat? Volgens Krause geen aanduiding en de waarde van een "Utrecht" is lager dan een "Holland".

Op site Stack's Bowers wordt het duidelijk dat de fout bij NGC begint...

Mvgr,

Mel

PS Wel mooi ander spul... :sttt:
Schermafbeelding 2016-12-10 om 20.55.48.png
Schermafbeelding 2016-12-10 om 20.49.32.png
Schermafbeelding 2016-12-10 om 20.59.08.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Melcoins op 12 dec 2016, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Melcoins schreef:Is het er weer een?? In de omschrijving staat dat deze "RARE" is, klopt dat? Volgens Krause geen aanduiding en de waarde van een "Utrecht" is lager dan een "Holland".
Volgens Delmonte is deze R1-R2 (en volgens Schulman zelfs R3), dus RARE lijkt me correct.
Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins »

spatbord schreef:
Melcoins schreef:Is het er weer een?? In de omschrijving staat dat deze "RARE" is, klopt dat? Volgens Krause geen aanduiding en de waarde van een "Utrecht" is lager dan een "Holland".
Volgens Delmonte is deze R1-R2 (en volgens Schulman zelfs R3), dus RARE lijkt me correct.
Ha fijn, dan klopt er toch iets... Mvgr, Mel
Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins »

- - Reactie veilinghuis: Medal is of dual British – Dutch interest and cataloged correctly - -
:onfused: Ik dacht dat 'land van oorsprong' / 'country of origin' het uitgangspunt voor een catalogus was??

Hallo Allen,

Is dit een vreemde omschrijving voor deze penning mbt Synode van Dort 1619:
WORLD COINS, GREAT BRITAIN, James I, (1603-1625). Dutch Silver Medal ... Belgic Lion ...
Of heb ik het verkeerd omdat Engeland deelnemer aan de Synode was?
Wat de penning betreft is opvallend dat de pijlen in de bundel naar beneden zijn gericht. Weet iemand daar de betekenis van??

Mvgr,

Mel
Schermafbeelding 2016-12-12 om 20.06.13.png
Laatst gewijzigd door Melcoins op 13 dec 2016, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins »

Ha Allen,

Nederland met een "Vlaams Belang" ;) of toch maar Belgie??

Mvgr,

Mel
Schermafbeelding 2016-12-12 om 21.02.52.png
Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins »

- - Reactie veilinghuis: under review - - :thumb up:

Bestaat er een "Netherlands New Amsterdam lion thaler dated 1686"??

Ik mis de leeuw en wanneer werd New Amsterdam ook al weer New York ... maar ik kan het mis hebben.

Mvgr

Mel

"Lot 169: Coin Netherlands lion thaler 1686
Description: Silver coin Netherlands New Amsterdam lion thaler dated 1686 - used both in New Amsterdam and Netherlands
"
Schermafbeelding 2016-12-13 om 22.32.22.png
Schermafbeelding 2016-12-13 om 22.32.36.png
Schermafbeelding 2016-12-13 om 22.51.32.png
Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins »

Voor Spink USA een beetje slordig. "Utrecht" terwijl "HOL" in legenda. Verwijzing naar KM#12.2: waarschijnlijk voor Hollandse dukaat zonder dat jaar bestaat -of- naar dubbele ducaat van Utrecht waarvan het jaar bestaat maar waarvoor het gewicht te weinig is ...

Naar mijn mening:
Netherlands, Batavian Republic, trade coinage, Ducat of Holland 1796 (star), Enkhuizen mint, KM#11.2

Mvgr,
Mel
Schermafbeelding 2016-12-17 om 14.55.09.png
Schermafbeelding 2016-12-17 om 14.49.15.png
Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins »

Hallo allemaal,

Hieronder een lot dat ik zag bij BVA. Op het kaartje staat 180 Euro. De omschrijving is: "1x Oude zilveren munt +/- 500 na Chr." Ik ben benieuwd wat jullie van deze denken.

Zit ik fout door deze in de 14de/15de eeuw te plaatsen, dus een milleniumpje later??

Mvgr,

Mel

https://www.bva-auctions.com/auction/lot/24839/9002706
Lis.jpg
Schermafbeelding 2017-05-01 om 08.09.jpg
Schermafbeelding 2017-05-01 om 11.37.20.png
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Ik denk dat ze er inderdaad ongeveer 1000 jaar naast zitten :knipoog:

Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins »

Ah, okay koenmunten,

Ik zie er namelijk het wapen van de Dauphin de France in. Weer aardig om te weten hoe en wanneer dat tot stand kwam:
https://en.wikipedia.org/wiki/Dauphin_of_France. Mvgr, Mel
Schermafbeelding 2017-05-02 om 13.20.46.png
Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins »

Hallo allemaal,

Deze twee zag ik bij Heritage.
In de beschrijving bij het eerste exemplaar staat dat het de variant zonder cirkel betreft. De foto laat echter wel een cirkel zien.
In de beschrijving bij het tweede exemplaar staat niets bijzonders. De foto laat echter geen cirkel zien.
Foto's omgedraaid? Geen reactie van Heritage. Mogelijk op live veiling genoemd??
Het eerste lot heeft significant meer opgebracht dan het tweede. Verschil tussen MS64 en MS62 of toch de aanwezigheid/afwezigheid van de cirkel? Oordeel zelf.

Mvgr, Mel.
Schermafbeelding 2017-05-02 om 13.59.07.png
Schermafbeelding 2017-05-02 om 14.00.21.png
Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins »

Hallo allemaal,
Hieronder een interessante munt bij Stack's & Bowers. De vraag is wat de juiste verwijzingen zijn. Hieronder drie keer -dezelfde?- met verschillende verwijzingen. Naar mijn mening moet het Nederland - Amsterdam - KM 6.1 zijn? xxx Mel PS Waardeverschilletje?
Schermafbeelding 2017-08-01 om 21.42.05.png
Schermafbeelding 2017-08-01 om 21.43.56.png
Schermafbeelding 2017-08-01 om 21.57.26.png
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door sjors-sjors »

2e is volgens mij de juiste. Het was tenslotte de Hollandse Munt die tijdelijk in Amsterdam huisde.
Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins »

Ha sjors-sjors,

Ah,okay hoor, mijn opmerking kwam voort uit het feit dat KM deze catalogiseert niet onder een provincie maar direct onder stad Amsterdam.

Mvgr, Mel
Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins »

Hello iedereen,

Ik blaas dit topic nieuw leven in met - naar mijn idee - de volgende veilingmisser. Het verschil in waarde(ring) kan nogal groot zijn. Daarom hoor ik graag of het inderdaad een misser is en wat de waarde zou moeten zijn.

Is deze "mogelijk unieke" VOC penning met een estimate van 3000 tot 4500 EUR niet een Amsterdamse brandweerpenning van ongeveer 100 EUR...

"Dutch United East India Company, Bronze medal, undated (ca.1700), Perhaps unique and most interesting and historical item..Estimate: HK$26,000 - HK$40,000 :suprised:

Mvgr Mel

Schermafbeelding 2021-10-25 om 19.11.58.png
Schermafbeelding 2021-10-25 om 19.17.10.png
Roerbakmix Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Roerbakmix »

Weet totaal niets van het munttype, maar de reverse is vrijwel identiek aan deze lotjes:
https://www.numisbids.com/n.php?p=lot&sid=1639&lot=1035
https://www.numisbids.com/n.php?p=lot&sid=1639&lot=1036
https://www.numisbids.com/n.php?p=lot&sid=1639&lot=1037

In theorie is het natuurlijk mogelijk dat die reverse geinspireerd is op een onbekende VOC penning ... maar lijkt me nogal onwaarschijnlijk.
Medicus, onderzoeker.
rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door rtholen »

Dit lijkt mij ook een brandweerpenning.
Proberen kan natuurlijk altijd....
Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins »

rtholen schreef: 25 okt 2021, 20:54 Dit lijkt mij ook een brandweerpenning.
Proberen kan natuurlijk altijd....
Bedankt. Ik ben er nu wat zekerder van. Mvgr, Mel
Veilingresultaten 2018/2019 in EUR
110 / 137 with bp
140 / 174 with bp
150 / 186 with bp (grote foto hieronder)
150 / 186 with bp
https://www.acsearch.info/search.html?t ... sd&order=0
https://www.acsearch.info/search.html?t ... sd&order=0
Schermafbeelding 2021-10-25 om 21.51.00.png
Schermafbeelding 2021-10-25 om 21.55.25.png
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

pfft, nou gelukkig is die niet verkocht en is er niemand ingetrapt. Je zou maar denken iets bijzonders te kopen voor 4000 euro en dan is het een gewone goedkope brandweerpenning ;-)

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Laatst zat deze in de veiling van Numisbalt. Een duidelijke vervalsing, zie bijv. het muntteken B dat duidelijk afwijkt van de echte exemplaren. Eenzelfde munt had MPO een tijdje terug in de veiling, zij hebben hem echter op tijd terug getrokken.

Ik heb voor de veiling Numisbalt gecontacteerd en uitgelegd dat deze vals was.
Ze hebben de munt niet teruggetrokken, maar slechts aan de beschrijving het woordje 'restrike' toegevoegd. Uiteindelijk afgeslagen op 350 euro. Deze zou gewoon voor de goudprijs moeten gaan, dus iemand heeft daar nu een vrij dure vervalsing gekocht.

Terug naar “Welke munt heb ik hier?”