1000 Mark Deutsche Notenbank 1948 DDR

Forumregels
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

1000 Mark Deutsche Notenbank 1948 DDR

Bericht door Jan W »

In 1948 werd in toenmalig Oost-Duitsland de Deutsche Notenbank opgericht.Toen startte men ook met de eerste serie "eigen" bankbiljetten (voor die tijd werden Reichsmark biljetten gebruikt waar men zegeltjes op plakte om ze geldig voor omloop te maken: de zogenaamde Kuponausgaben). De biljetten werden in Rusland gedrukt en in Oost-Duitsland zelf. De serie begon met een biljetje van 50 pfennig en de hoogste waarde was 1000 Deutsche Mark.

Van de 1000 Deutsche Mark biljetten zijn er maar 41.700 stuks gedrukt. Maar eigenlijk was de waarde te hoog voor het betalingsverkeer en zal het wellicht ook meespelen dat men het toch wat vreemd vond om in een communistisch land dergelijke kapitalistische biljetten met zo'n hoge waarde te gebruiken. Pas in juni 1952 zijn er biljetten in omloop gebracht door de Deutsche Notenbank.
Een paar jaar later (1957) werden alle oude biljetten ingetrokken en kwam de serie van 1955 in omloop. Deze serie bevatte als hoogste waarde de 100 Mark. Na 1948 zijn er helemaal geen biljetten meer van 1000 Mark uitgebracht. Pas in de jaren '80 zijn er weer biljetten van hogere waardes gedrukt: de 200 en 500 Mark 1985. Ook deze hogere waardes zijn nooit officieel uitgegeven. :knipoog:

Je ziet de biljetten van 1000 Deutsche Mark 1948 nog wel eens opduiken. Meestal in UNC staat. Ik denk dat het gros van deze biljetten altijd bij de bank in de kluis heeft gelegen en dat ze na de Wendung verkocht zijn aan handelaren (evenals veel andere overtollige voorraad).
Het nadeel van de DDR biljetten is dat niet duidelijk is hoeveel biljetten nog in de kluizen lagen in 1989 en wat er is verkocht/gestolen na de Wendung. Dat heeft ook gevolgen voor de prijzen natuurlijk. Bij de DDR biljetten is het zeer lonend om vooraf dan ook goed rond te kijken naar de vraagprijzen.
IMG_20160919_0001.jpg
IMG_20160919_0002.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: 1000 Mark Deutsche Notenbank 1948 DDR

Bericht door Patrickp_nl »

De grote hoeveelheden ongecirculeerde biiljetten heb ik nog niet aangetroffen, al zie je inderdaad tegenwoordig wel met grotere regelmaat biljetten in hoge kwaliteit dan voor de val van de muur.
Met name de replacements van de jaren 70-90 reeksen zie je vrijwel net zo vaak als de reguliere (niet replacement) biljetten.
Ik deel dan ook de vraag van Jan...
Jan W schreef:...en wat er is verkocht/gestolen...
Overigens de zegeltjes zijn vaker vals dan echt, heb ik me laten vertellen door expert Jos Eijsermans. Voor wie meer wil weten over deze zegels, verwijs ik naar het artikel dat in de papiergeldsectie van Munzen und Sammlen stond, enkele jaren geleden.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Re: 1000 Mark Deutsche Notenbank 1948 DDR

Bericht door Jan W »

Wat die Kuponausgaben betreft heb ik wel eens gelezen dat er complete rollen met originele zegels verdwenen zijn en dat het vermoeden bestaat dat deze naderhand op Duitse bankbiljetten zijn geplakt. Zo kun je van een regulier goedkoop biljet een duurdere variant maken. :knipoog: De zegels én de biljetten zijn dan wel echt maar de combinatie zelf is achteraf pas gemaakt.

Maar het kan dus best zijn, las ik ook op een Duits forum, dat er (echte) bankbiljetten met valse zegels in omloop zijn. Ik heb daar nog geen duidelijke foto's van gezien. Kan ik mijn eigen Kuponausgaben ook checken..

Gezien de diefstal van allerhande DDR biljetten in de periode rond 2000 (zie ander topic) is het totaal onduidelijk wat er nog allemaal overgebleven is. Gezien het grote aanbod van UNC biljetten uit de DDR is de omvang van die diefstal enorm geweest. :lach: Reden om niet al teveel uit te geven aan deze biljetten.

Voor een afbeelding van Kuponausgaben zie: https://www.ma-shops.com/pollandt/item. ... EUR&save=1

Terug naar “Europa (voor euro)”