Munthuizen over de wereld op de foto gezet
Munthuizen over de wereld op de foto gezet
Misschien wel leuk om een topic te starten met foto's van munthuizen die je op reis bent tegengekomen (of wellicht hebt bezocht).
Vorig jaar in New Orleans het munthuis gezien van buiten (nu een museum, helaas was het toen gesloten) en natuurlijk even een foto gemaakt. Deze munt was in gebruik tussen 1838 en 1861 en daarna tussen 1879 en 1909.
Vorig jaar in New Orleans het munthuis gezien van buiten (nu een museum, helaas was het toen gesloten) en natuurlijk even een foto gemaakt. Deze munt was in gebruik tussen 1838 en 1861 en daarna tussen 1879 en 1909.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Munthuizen over de wereld op de foto gezet
Dit zomer waren we dichterbij en zag ik in München het oude muntgebouw. Dit gebouw dateert deels al uit de 16de eeuw en werd begin 19de eeuwe grondig verbouwd om er de munt te huisvesten. Vanaf 1809 werden hier de Beierse munten geslagen. Sinds 1986 zit het Landesamt für Denkmalpflege in dit gebouw en worden de munten elders geslagen.
Leuk idee. Ik ben eens bij de United States Mint in Philadelphia geweest. Hierbij een foto van de buitenkant; er is ook een bezoekersruimte, waar je een deel van de productielijn kunt zien, maar daar mochten helaas geen foto's worden gemaakt.
De munt in New Orleans is trouwens wel een veel mooier gebouw.
Bernard

De munt in New Orleans is trouwens wel een veel mooier gebouw.

Bernard

Laatst gewijzigd door bernard3 op 07 aug 2016, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit is het hoofdgebouw van de Oostenrijkse Munt in Wenen. Een prachtig gebouw, nog een stuk groter dan op de foto te zien is. Toen ik er was, was alleen het winkeltje te bezoeken dat vanwege een verbouwing in een bijgebouwtje was geplaatst. Volgens mij waren er wel plannen om meer van het gebouw toegankelijk te maken of het winkeltje weer terug te plaatsen in het hoofdgebouw.
Bernard

Bernard

-
- Donateur
Ik zou graag wat aan deze topic toevoegen, maar de enige munt die ik bezocht heb (de Royal Austalian Mint in Canberra) was niet indrukwekkend genoeg om een foto van te maken. 
En toen bedacht ik me dat ik ook bij de Perth Mint ben geweest, en die zit wel in een mooi gebouw. Zodoende wel een foto daarvan.

En toen bedacht ik me dat ik ook bij de Perth Mint ben geweest, en die zit wel in een mooi gebouw. Zodoende wel een foto daarvan.
-
- Volledig lid
Zojuist de munt van Sint Petersburg bezocht. Of eigenlijk het niets zeggende winkeltje dat erbij hoort (diamanten ringen, communistische speldjes, en wat munten.
Wel leuk om te melden is dat het grootste muntstuk de 10 roebel is (13,89 cent), gevolgd door de 5, 2 en 1 roebel (die dus 1,39 cent is). Inmiddels ook de 50, 10 en 1 kopek (0,0139 cent) gevonden. De laatste is uit 2014.
Wel leuk om te melden is dat het grootste muntstuk de 10 roebel is (13,89 cent), gevolgd door de 5, 2 en 1 roebel (die dus 1,39 cent is). Inmiddels ook de 50, 10 en 1 kopek (0,0139 cent) gevonden. De laatste is uit 2014.
één van de oudste muntenhuizen ter wereld is te vinden in de tower of London, welke ik afgelopen week heb bezocht.
Voor ruim 500 jaar werden in dit niet zo opvallende gebouw de Britse munten geslagen, nu is het een museum als onderdeel van het grote complex. Het aantal munten dat hier word tentoongesteld is minimaal, maar de geschiedenis van het munthuis word op een leuke manier verteld. Tegenwoordig is de Royal Mint gevestigd in het zuiden van Wales.
In de Tower of London zijn naast de paar munten ook kanonnen, harnassen, martelwerktuigen en de Britse kroonjuwelen te zien.
Voor ruim 500 jaar werden in dit niet zo opvallende gebouw de Britse munten geslagen, nu is het een museum als onderdeel van het grote complex. Het aantal munten dat hier word tentoongesteld is minimaal, maar de geschiedenis van het munthuis word op een leuke manier verteld. Tegenwoordig is de Royal Mint gevestigd in het zuiden van Wales.
In de Tower of London zijn naast de paar munten ook kanonnen, harnassen, martelwerktuigen en de Britse kroonjuwelen te zien.
Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië
Wat een leuke thread is dit geworden :-)
Foto is al weer 4 jaar oud, en maar een klein gedeelte van het gebouw, toch maar even geplaatst in Parijs, MdP
Dit jaar vanwege Corona dichterbij huis gebleven en de vakantie deels in de Randstad doorgebracht. Niet de grote steden maar de iets kleinere steden bezocht: Dordrecht, Delft, Gouda, Haarlem, Alkmaar, Hoorn, Enkhuizen. Prachtige steden, heel veel gezien. Onder andere dus een paar oude gebouwen waar vroeger munten werden geslagen.
Zoals aan de Munt 5 in Dordrecht waar het gebouw staat waar de Hollandse munten werden aangemaakt vanaf midden 14de eeuw tot ongeveer de Bataafse republiek.
In Enkhuizen, aan de Westerstraat 125, staat één van de drie ateliers van de Westfriese munt (deze zat afwisselend ook in Hoorn en Medemblik):
Zoals aan de Munt 5 in Dordrecht waar het gebouw staat waar de Hollandse munten werden aangemaakt vanaf midden 14de eeuw tot ongeveer de Bataafse republiek.
In Enkhuizen, aan de Westerstraat 125, staat één van de drie ateliers van de Westfriese munt (deze zat afwisselend ook in Hoorn en Medemblik):
Mooie trip gemaakt. Dan te bedenken dat in die gebouwen de munten nog met de hand werden geslagen. De vraag is verder: hoe en waarheen
gingen de zakken met muntgeld naar toe ? Banken waren er nog niet dus wie verdeelde het geld. Ik ben geen verzamelaar maar was ik dat wel
dan wilde ik de hele historie ervan weten. Ben toch nieuwsgierig geworden en ga spitten.
gingen de zakken met muntgeld naar toe ? Banken waren er nog niet dus wie verdeelde het geld. Ik ben geen verzamelaar maar was ik dat wel
dan wilde ik de hele historie ervan weten. Ben toch nieuwsgierig geworden en ga spitten.

Afgelopen week was ik in Venetië en daar bezocht ik onder andere museum Correr, wat onderdeel is van het beroemde Doge paleis. In èèn van de zalen, hebben ze een uitgebreide collectie munten uit Venetië.
Geen munthuis, maar wel zeer de moeite waard als je er bent!!
Geen munthuis, maar wel zeer de moeite waard als je er bent!!
Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië
Interessant idee om foto's van munthuizen te verzamelen! Ik ben al een tijdje bezig om de voormalige Deventer munthuizen in kaart te brengen.