Philipsdaalder 1561. Antwerpen.

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Philipsdaalder 1561. Antwerpen.

Bericht door JO3023 »

Beste allen,

Hierbij mijn laatste aanwinst. Gisteren op de Filanumis beurs 2016 in Houten gekocht van Jos de Jong. Het betreft een Antwerps Philipsdaalder uit 1561. De diameter ligt tussen de 40 a 41 mm en de munt weegt 34,46 g. De munt is volgens Jos afkomstig van een vondst in één van de Oostblok landen. Dientengevolge is de munt dus ook gereinigd, nettoyé zoals onze zuiderburen zouden zeggen. De foto's zijn bij natuurlijk (zon) licht genomen vandaar de wat donkere patina.

Afbeelding
how to use print screen

Afbeelding
image hosting no registration

Afbeelding
free screen capture

Gr,
Tristán
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Re: Philipsdaalder 1561. Antwerpen.

Bericht door LUC »

Prachtige munt, mooie aankoop zou ik zeggen. :thumb up:
1561 als jaartal in deze kwaliteit kom je niet vaak tegen.
Groeten Luc. :D
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Dank u LUC. Ik ben er ook zeer tevreden mee. De munt vertoont nauwelijks gietgallen en bijna alles is redelijk tot goed geslagen. Het enige wat mij wel opvalt bij Philipsdaalders van de Antwerpse slag is dat de zilverlegering niet goed verhit is geweest (waardoor het zilver niet homogeen is). De Spaanse numismaten hebben hier een term voor "plata agria" (letterlijk vertaald verzuurde zilver). Ik heb in een andere thema hier ook al eens iets over gezegd. Je ziet het ook terug bij sommige Gelderse Philipsdaalders. Hoe dan ook als deze munt inderdaad uit een vondst komt dan mag ik zeker niet klagen en veel zullen er ook niet geslagen zijn want ik ben op internet slechts 3 exemplaren tegengekomen.

Salut,
Tristán
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Kleine correctie, de verkoper heet Jos de Jonge.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Dat is sowieso nog een erg mooi exemplaar voor een Philipsdaalder. Ik heb zelf ook een Antwerps exemplaar uit 1561 met PHILIPPVS voluit geschreven maar die is kwalitatief wel wat minder. De oplage tussen 26-07-1561 en 21-01-1562 bedroeg volgens VanHoudt 185.689 exemplaren en de munt staat te boek als R. Maar je ziet ze niet zo vaak en helemaal niet in deze kwaliteit. Mooie aanwinst. :thumb up:
Philipsdaalder Antwerpen 1561.jpg
Philipsdaalder Antwerpen 1561 ak.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Dank je Jan W. Ik vindt jouw exemplaar overigens ook van een zeer hoge kwaliteit. Uiteraard heb ik nadat ik mijn munt had gekocht even op internet gekeken naar de prijs-kwaliteits verhouding ;) en ik je verzekeren dat de meeste Philipsdaalders die ik van Antwerpen gezien heb uit het jaar 1561 er veel slechter uit zien dan onze beide exemplaren. Ondanks dat mijn munt wel schoongemaakt of gereinigd is ben ik er wel blij mee. Helemaal als ik naar het schaapsvel van de gouden vlies kijk. Je ziet er zelfs de ooggaten in het vel. Je moet de foto dan wel even vergroten.

Voor het gemak hier een grotere versie van de foto (eigenlijk is het dezelfde foto maar om e.o.a. reden wordt de foto in deze forum bij dubbelklikken niet erg vergroot): http://postimg.org/image/48fc2vx6p/full/

Gr,
Tristán
Sigismund Liberia
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Sigismund »

Het heeft wat geduurd , maar ik heb nu ook een Filipdaalder 1561 Antwerpen. Geen top kwaliteit
maar toch verzamel waardig.je komt ze niet zo vaak tegen daarom heb ik besloten om de munt aan te kopen. Sorry voor de slechte foto.groeten luc
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics »

Nou Luc, dat is toch een hele aardig kwaliteit voor een Philipsdaalder, behoorlijk detail in het haar. Let wel dat de muntslag van de Philipsdaalders over het algemeen niet van een geweldig niveau is.

Ik denk dat een dergelijke munt bij NGC of PCGS een XF waardering meekrijgt, tenzij hij hard gepoetst is.
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door sjors-sjors »

Mooo stuk hoor!
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Mooie aanwinst Luc, deze ziet er nog prima uit. Ook leuk om te zien dat het stempel weer afwijkt van de andere exemplaren, allemaal handwerk in die tijd. :klap: :thumb up:

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”