Best N 'Maten,
Elk type munt zal wel eens aan boord gebleven zijn van een zinkend schip.
En met wat geluk terug geborgen zijn mits meestal corrosie sporen van het zeewater.
Nu als men in onze gewesten spreekt over "De scheepswrak munten" bedoelen ze de dukatons
van Karel II (met de hand geslagen).
Waarom deze munt, deze niet al te fraaie stempel gekregen heeft ?
komt misschien door het feit dat ze meestal al je ze tegen komt in veilingen en beurzen niet al te fraai zijn.
Vele dragen sporen van corrosie en de patina is meestal weg.
Komen die grauw uitziende munten daarvoor allemaal uit zee ?
Ik denk het niet, Lodewijk XIV zal daar ook een rol in gespeeld hebben die in die periode onze gewesten
teisterden met verwoestingen en plunderingen. En zo doende zullen er ook wel van deze munten in de "Zure grond" beland zijn.
Nu van Karel II die al de kenmerken mee had van de Habsburgers maar dan in overdreven vorm en daardoor geestelijk en lichamelijk
gehandicapt was.
Zei men van hem dat hij lang kinderlijk bleef en vervolgens snel seniel was.
De munten die van het internet komen bevestigen dit, want het eerste type "Kinderhoofd" is zelfs 14 jaar te Brussel geslagen geweest.
Terwijl het tweede, derde en vierde type kort achter elkaar komen.
En zou te zien op de munten is hij rond de leeftijd van 25 jaar al blijkbaar een oude man.
Wat betreft de munten zelf ; het meest voortkomend type is het eerste, kom je vrij gemakkelijk tegen, zeker de jaren 1668 en 1670 Antwerpen.
Maar zelfs in die jaren is kwaliteit zeer fraai moeilijk te vinden.
De munten na het jaar 1670 zijn allemaal zeer moeilijk tot zeldzaam.
Het tweede type is zeer zeldzaam R2 volgens H. VANHOUDT en het derde type R4 kom je gewoon niet tegen of hij haalt de kwaliteit fraai nog niet.
Het vierde (met variant) plus het vijfde zijn onbetaalbaar voor de meeste verzamelaars onder ons.
Bij deze topic heb ik ook een Dukaton van mij geplaatst.
Mocht er in mijn topic fouten of onjuistheden bevatten, plaats dan je mening en dan zetten we het foutje recht.
Groeten Luc
Scheepswrak munten van de zuidelijke Nederlanden
Moderator: Robin
Scheepswrak munten van de zuidelijke Nederlanden
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Scheepswrak munten van de zuidelijke Nederlanden
Interessante bijdrage Luc. Karel II heeft inderdaad de opvallende Habsburgse onderkaak die bijvoorbeeld Leopold II van Oostenrijk ook had (bijnaam: the hogmouth), het gevolg van inteelt.
Dat eerste type zie je inderdaad regelmatig (en dan ook vrij vaak in nogal slechte kwaliteit). Dat 2de type ben ik nog nooit tegengekomen in het echt. Die latere, geschroefde, types zie je wel weer op veilingen maar zijn dan vaak vrij prijzig.
Dat eerste type zie je inderdaad regelmatig (en dan ook vrij vaak in nogal slechte kwaliteit). Dat 2de type ben ik nog nooit tegengekomen in het echt. Die latere, geschroefde, types zie je wel weer op veilingen maar zijn dan vaak vrij prijzig.
Re: Scheepswrak munten van de zuidelijke Nederlanden
Dank je wel Jan,
Ik heb een poging gedaan of er een verband bestaat in wat er in de geschiedenis boeken geschreven staat over een koning of keizer.
of dit zich ook vertaalt of op te merken is op zijn munten. Ik denk dat dit wel het geval is bij Karel II zijn dukatons.
Groeten luc.
Ik heb een poging gedaan of er een verband bestaat in wat er in de geschiedenis boeken geschreven staat over een koning of keizer.
of dit zich ook vertaalt of op te merken is op zijn munten. Ik denk dat dit wel het geval is bij Karel II zijn dukatons.
Groeten luc.